Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2464376_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 20. september 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 714 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Morten
Messerschmidt (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 714:
Det fre går at artikle : ”Far tiltalt: Misha dlede to døtre på asylce ter” i Ekstra-
bladet den 15. september 2021, at en familie, der har status som FN-flygtning i et
andet EU-land, flere gange er rejst til Danmark for at søge om asyl og faktisk har
opholdt sig på asylcentre i Jylland og Sjælland i gennem fire år. Vil ministeren på
den baggrund oplyse, hvor mange asylansøgere der er i Danmark, som allerede har
status af FN-flygtninge eller anden lovlig opholdsstatus i et andet land?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet et bidrag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Udlændingestyrelsen
kan indledningsvist oplyse, at Dublinforordningen re-
gulerer ansvaret for at behandle en ansøgning om asyl mellem medlemssta-
terne. Forordningen hviler på et princip om, at kun én medlemsstat er an-
svarlig for at behandle en indgivet asylansøgning og fastsætter en række an-
svarskriterier. Ansvarskriterierne er reguleret i forordningens kapitel III og in-
deholder bl.a. et kriterie om opholdstilladelse. Hvis en asylansøger er i besid-
delse af en gyldig opholdstilladelse på andet grundlag end beskyttelse, vil den
medlemsstat, som har udstedt opholdstilladelsen, være ansvarlig for be-
handlingen af asylansøgningen. Vurderingen af ansvarskriterierne sker på
grundlag af situationen på det tidspunkt, hvor ansøgeren første gang søgte
om asyl på medlemsstaternes område.
Endvidere kan en asylansøgning afvises efter udlændingelovens § 29 b, hvis
ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet land tilsluttet Dublinforordnin-
gen. Asylansøgningen kan alene afvises, hvis det land, som har givet ansøge-
ren beskyttelse, opfylder betingelserne for at blive betragtet som første asyl-
Side
1/4
15. oktober 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Koncernstyring og Tilsyn
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 16479
1789530
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 714: MFU spm. om, hvor mange asylansøgere der er i Danmark, som allerede har status af FN-flygtninge eller anden lovlig opholdsstatus i et andet land, til udlændige- og integrationsministeren
land. Det betyder bl.a., at ansøgeren skal kunne indrejse og opholde sig lov-
ligt i landet, være sikret mod refoulement, ligesom ansøgerens personlige
integritet og sikkerhed skal være beskyttet. I den forbindelse kan det også
oplyses, at anvendelsen af udlændingelovens § 29 b ikke er betinget af, at
ansøgeren på afgørelsestidspunktet fortsat har gyldig opholdstilladelse i lan-
det.
Udlændingestyrelsens afgørelse om afvisning efter udlændingelovens § 29 b
kan påklages til Flygtningenævnet. En klage vil som udgangspunkt ikke tillæg-
ges opsættende virkning, men kan meddeles i den konkrete sag af Flygtnin-
genævnet.
Oplysninger om, hvorvidt en ansøger allerede har et gyldigt opholdsgrundlag
på baggrund af asyl i et andet land, registreres ikke som metadata i udlæn-
dingemyndighedernes elektroniske sagsbehandlingssystem på en sådan
måde, at oplysningerne kan udtrækkes statistisk før, der er truffet en afgø-
relse i sagen. Der kan derfor ikke på baggrund af det eksisterende registre-
ringsgrundlag i det elektroniske sagsbehandlingssystem foretages en opgø-
relse af, hvor mange asylansøgere, der er indkvarteret under Udlændingesty-
relsens forsørgelse, som allerede har et gyldigt opholdsgrundlag på baggrund
af asyl i et andet land.
I forbindelse med en ansøgning om opholdstilladelse i Danmark indhenter
Udlændingestyrelsen en række oplysninger til brug for sagsbehandlingen.
Disse oplysninger findes fx i samtalereferater, breve og dokumenter og ind-
går i styrelsens behandling af den konkrete ansøgning. Oplysningerne er
gemt i det elektroniske sagsbehandlingssystem, men det er kun en del-
mængde af oplysningerne, som registreres som metadata, og som derfor kan
udtrækkes til statistiske oversigter. Metadata kan fx være ansøgningsdato,
ansøgerens navn, afgørelsens udfald og lignende.
Det bemærkes, at vurderingen af ansvarskriterierne ifølge Dublinforordnin-
gen er kompleks og følger nogle regler, som gør, at en Dublinafgørelse ikke
nødvendigvis afspejler ansøgerens forhold på det givne tidspunkt. Som ek-
sempel kan nævnes, at en ansøger ikke nødvendigvis fortsat har en gyldig
opholdstilladelse i en anden medlemsstat på det tidspunkt, hvor Udlændin-
gestyrelsen træffer afgørelse om, at den pågældende skal overføres til en
anden medlemsstat, idet det afgørende er tidspunktet, hvor ansøgeren før-
ste gang søgte om asyl på medlemsstaternes område.
Blandt andet på den baggrund har Udlændingestyrelsen ikke fundet anled-
ning til at foretage en opgørelse over antallet af Dublinafgørelser, idet en så-
dan opgørelse i lyset af spørgsmålet vil fremstå særdeles mangelfuld, ligesom
opgørelsen ikke nødvendigvis vil afspejle, at ansøgeren har en gyldig op-
holdstilladelse i et andet land.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 714: MFU spm. om, hvor mange asylansøgere der er i Danmark, som allerede har status af FN-flygtninge eller anden lovlig opholdsstatus i et andet land, til udlændige- og integrationsministeren
2464376_0003.png
Udlændingestyrelsen har i stedet foretaget en opgørelse over antallet af af-
gørelser om afvisning efter udlændingelovens § 29 b.
Udlændingestyrelsen har i perioden 1. januar 2020-21. september 2021 truf-
fet følgende antal afgørelser om afvisning til en anden medlemsstat efter ud-
lændingelovens § 29 b:
2020
Antal afgørelser
om afvisning
30
2021*
28
I alt
58
*Omfatter perioden 1. januar 2021-21. september 2021.
Det bemærkes hertil, at antallet af afgørelser om afvisning efter udlændin-
gelovens § 29 b ikke kan sidestilles med antallet af personer, som har et gyl-
digt opholdsgrundlag i et andet land, ligesom antallet af afgørelser ikke er lig
med antallet af personer.
For det første kan den samme person have fået flere afgørelser. For det an-
det kan der være ansøgere, som er indkvarteret på et asylcenter, og som har
et gyldigt opholdsgrundlag i et andet land tilsluttet Dublinforordningen, hvor
Udlændingestyrelsen endnu ikke har truffet en afgørelse om afvisning efter
udlændingelovens § 29 b, eller hvor styrelsen ikke kan træffe afgørelse
herom, fx fordi det pågældende land ikke kan tjene som første asylland. Der
kan også være situationer, hvor en ansøger forsvinder eller asylansøgningen
frafaldes under sagsbehandlingen, hvor styrelsen derfor ikke træffer afgø-
relse om afvisning efter udlændingelovens § 29 b.
Endelig skal det bemærkes, at det forhold, at Udlændingestyrelsen har truf-
fet afgørelse om afvisning efter udlændingelovens § 29 b ikke er ensbety-
dende med, at den pågældende vil blive overført til den anden medlemsstat,
fx fordi afgørelsen bliver omgjort af klageinstansen.
Udlændingestyrelsen kan endvidere oplyse, at ud af de personer, som i peri-
oden 1. januar 2020-21. september 2021 har modtaget en afgørelse fra sty-
relsen om afvisning til anden medlemsstat efter udlændingelovens § 29 b,
var 13 personer indkvarteret under styrelsens forsørgelse pr. 19. september
2021.
Opgørelsen over antallet af afgørelser om afvisning til anden medlemsstat er
endelig for perioden 1. januar 2020-31. december 2020. Opgørelsen for pe-
rioden 1. januar 2021-21. september 2021 er foreløbig og er opgjort på bag-
grund af registreringer i udlændingemyndighedernes elektroniske sagsbe-
handlingssystem pr. 21. september 2021.
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 714: MFU spm. om, hvor mange asylansøgere der er i Danmark, som allerede har status af FN-flygtninge eller anden lovlig opholdsstatus i et andet land, til udlændige- og integrationsministeren
Oplysningen om indkvartering under Udlændingestyrelsens forsørgelse pr.
19. september er foreløbig og er opgjort på baggrund af registreringer i Ind-
kvarterings- og ydelsesBeregningsSystemet (IBS) pr. 21. september 2021.
Generelt bemærkes det, at de statistiske oplysninger er behæftet med usik-
kerhed, da det elektroniske sagsbehandlingssystem er opbygget som et jour-
naliserings- og sagsstyringssystem, og IBS er opbygget som et booking- og
ydelsesberegningssystem, og da ingen af systemerne dermed er opbygget
som egentlige statistiksystemer.”
Mattias Tesfaye
/
Henrik Kyvsgaard
Side
4/4