Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2453999_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 7. september 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 707 (Alm. del) efter ønske fra Kathrine Olldag (RV) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 707:
Mener ministeren, at balancen i udlændingelovens § 7, stk. 3, er den rette, når sy-
rere hjemsendes til overgreb fra regimet, sådan som det er dokumenteret i rappor-
te "You’re goi g to your death" fra A esty I ter atio al, septe ber
2021?
Svar:
1.
Et bredt flertal i Folketinget besluttede i 2015
med flygtninge- og migrantkrisen
som bagtæppe
at opholdstilladelser givet på baggrund af de generelle forhold i
hjemlandet eller det tidligere opholdsland skal være midlertidige. Vi indførte derfor
med udlændingelovens § 7, stk. 3, den såkaldte midlertidige beskyttelsesstatus.
Det gjorde vi, fordi Danmark ville fastholde den tilgang, at Danmark bør tage del i
ansvaret for verdens flygtninge, men at vi samtidig må erkende, at Danmark ikke
har mulighed for at tilbyde permanent ophold til alle.
Da vi i Folketinget vedtog den midlertidige beskyttelsesstatus for udlændinge, der
flygter på grund af ekstrem vilkårlig vold, besluttede vi også, at den hjalp kun gjaldt,
indtil der skete en forbedring af de generelle forhold. Ikke nødvendigvis en varig
forbedring, men en forbedring, der ikke må antages at være af helt midlertidig ka-
rakter
også selvom forholdene fortsat er alvorlige, skrøbelige og uforudsigelige.
Princippet om midlertidighed og balancen i udlændingelovens § 7, skt. 3, står rege-
ringen fast på. Vi skal give beskyttelse, men kun så længe der er behov for beskyt-
telse.
2.
Det er Udlændingestyrelsen og i sidste ende Flygtningenævnet, der i forbindelse
med behandlingen af de enkelte sager om inddragelse og nægtelse af forlængelse
af opholdstilladelser meddelt efter udlændingelovens § 7 (asyl) vurderer, om en
udlænding fortsat har behov for beskyttelse. I den vurdering indgår en bred vifte af
aktuelle og relevante baggrundsoplysninger. Det kan hertil bemærkes, at Flygtnin-
ge æv et har oplyst, at A esty I ter atio als rapport ”You’re goi g to your
Side
1/2
30. september 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 15837
1756125
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 707: Spm. om ministeren mener, at balancen i udlændingelovens § 7, stk. 3, er den rette, når syrere hjemsendes til overgreb fra regimet, til udlændinge- og integrationsministeren
death” er optaget på æv ets samling
af baggrundsmateriale om Syrien og således
vil indgå i grundlaget for nævnets vurdering af sager vedrørende personer fra Sy-
rien. Der henvises i den forbindelse til svar af 27. september 2021 på spørgsmål nr.
708 fra Udlændinge- og Integrationsudvalget.
Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet foretager altid en konkret og individuel
vurdering af, hvorvidt en person ved en tilbagevenden til sit hjemland eller tidligere
opholdsland vil være i risiko for asylbegrundende forfølgelse eller overgreb. Udlæn-
dingemyndighederne vurderer ligeledes, om Danmarks internationale forpligtelser
er til hinder for, at der sker inddragelse eller nægtelse af forlængelse af opholdstil-
ladelsen. Det gælder også i sager vedrørende personer fra Syrien.
Jeg har fuld tiltro til Udlændingestyrelsens og Flygtningenævnets faglige vurderin-
ger.
Mattias Tesfaye
/
Kenny Rasmussen
Side
2/2