Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2446091_0001.png
Udenrigsministeriet
TIL FORTROLIG ORIENTERING
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
-
2021-30984
MNS
15. september 2021
UUI alm. del
svar på spørgsmål 705 fra Rosa Lund (EL) stillet
den 3. september 2021 til Ministeren for udviklingssamarbejde.
Spørgsmål
Det fremgår af artiklen ”Denmark
to fund for combating smuggling of migrants”
fra det
pakistanske medie The News (thenews.com.pk) den 31. august 2021, at den
danske regering har underskrevet en partnerskabsaftale til 10 mio. kr. med Den
Internationale Organisation for Migration, IOM, om i samarbejde med Federal
Investigation Agency i Pakistan at bekæmpe menneskehandel og menneske-
smugling i Pakistan. Vil ministeren nærmere redegøre for, hvilke konkrete
aktiviteter de 10 mio. kr. skal finansiere, og om den danske regering har sikret
sig, at de pakistanske myndigheder overholder menneskerettighederne inden for
rammerne af det nævnte samarbejde? Vil ministeren yderligere oplyse, om
tidspunktet for indgåelsen af aftalen skyldes den ændrede situation i Afghanistan
og regeringens ønske om at forhindre afghanske asylansøgere i at nå frem til
Europa og særligt Danmark?
Svar
Jeg godkendte i juni 2021 en bevilling på 10 mio. kr. til bekæmpelse af
menneskehandel og menneskesmugling i Pakistan. Projektet, der implementeres
af FN’s migrationsorganisation
(IOM) i samarbejde med de pakistanske
immigrationsmyndigheder, er bevilliget over udsendelsesmidlerne (Finanslovs-
konto §06.32.10.13), der forvaltes i samarbejde med Udlændinge- og
Integrations-ministeriet. Projektet løber over 36 måneder (2021-2024).
Formålet med projektet er at bistå de pakistanske myndigheder med at håndtere
og reducere irregulære migrationsstrømme fra og gennem landet samt at yde
assistance til ofre for menneskehandel og smuglede migranter i særligt sårbare
situationer. Dette vil især ske gennem kapacitetsopbygning af relevante
pakistanske myndigheder med fokus på en rettigheds- og kønsbaseret tilgang til
grænsekontrol.
Projektet består af en række aktiviteter: i) kapacitetsopbygning af myndighederne
ift. indrejse- og udrejsekontrol, ii) finansiering af udstyr til brug for paskontrol;
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 705: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke konkrete aktiviteter de 10 mio. kr. skal finansiere, og om den danske regering har sikret sig, at de pakistanske myndigheder overholder menneskerettighederne inden for rammerne af det nævnte samarbejde? Vil ministeren yderligere oplyse, om tidspunktet for indgåelsen af aftalen skyldes den ændrede situation i Afghanistan og regeringens ønske om at forhindre afghanske asylansøgere i at nå frem til Europa og særligt Danmark, til udviklingsministeren
2
og iii) støtte til oplysningsarbejde om lovlige migrationsveje og risici ved
irregulær migration. Derudover vil bevillingen også dække udgifter forbundet
med støtte til reintegration af hjemvendte migranter samt til støtte til ofre for
menneskehandel og smuglede migranter i sårbare situationer. Endelig
indeholder projektet en mindre komponent til udrulning af et digitalt
sagsbehandlingssystem til håndtering af sager om anmodninger til de pakistanske
myndigheder om tilbagetagelse af pakistanske statsborgere uden lovlig ophold i
f.eks. Danmark.
Respekten for migranters rettigheder, værdighed og trivsel er
centralt i IOM’s
mandat og afgørende for organisationens arbejde. Danmark har et langt og
veletableret samarbejde med IOM og har tillid til, at IOM vil sikre, at projektets
aktiviteter implementeres i overensstemmelse med menneskerettighederne og
inden for projektets rammer.
Projektet blev udviklet i dialog med IOM og de pakistanske myndigheder i
foråret 2021 og bevillingen blev, som nævnt, godkendt i juni 2021. Aftalen
mellem IOM og ambassaden i Islamabad blev først indgået ultimo august 2021,
idet ambassaden i mellemtiden var optaget af udviklingen i Afghanistan og
evakueringen fra Kabul. Der var således ingen sammenhæng mellem
konceptudviklingen af projektet og den efterfølgende udvikling i Afghanistan,
men udviklingen i landet understøtter kun projektets relevans.
Med venlig hilsen
Flemming Møller Mortensen