Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2447871_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 25. august 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 694 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Andreas
Steenberg (RV) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 694:
Vil i istere ko
e tere artikle ”Udlæ di gestyrelse i dstilles til bøde” på
datatilsynet.dk, om at styrelsen ikke har levet op til kravene om et passende sikker-
hedsniveau i databeskyttelsesforordningen? Vil ministeren herunder redegøre for
følgende:
Hvad er sagens nærmere problematik?
Hvilke personer er omfattet af sagen?
Hvad vil ministeren gøre for at løse problemet?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Udlændingestyrelsen
henviser til den beskrivelse af hændelsesforløbet, som
fremgår af den
pressemeddelelse
om sagen, som blev offentliggjort på uim.dk
den 17. august 2021. Om hændelsesforløbet fremgår følgende således af
pressemeddelelsen:
’I
løbet af sommeren 2020 blev Udlændingestyrelsen opmærksom på,
at der i nogle tilfælde fejlagtigt var sket politianmeldelse af udlæn-
dinge for overtrædelse af deres opholds- og underretningspligt, jf. den
dagældende udlændingelovs § 42 a.
Desuden blev Udlændingestyrelsen opmærksom på, at der som følge
af flere faktorer havde været nogle nedbrud i Adgangs- og Meldepligts-
systemet (AMS) (tidl. Salto-systemet), der anvendes til at registrere
data til brug for behandling af sager om overtrædelse af opholds,
melde - og underretningspligt.
Side
1/4
20. september 2021
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021-15116
1742338
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 694: MFU spm. om ministeren vil kommentere artiklen Udlændingestyrelsen indstilles til bøde på datatilsynet.dk, om at styrelsen ikke har levet op til kravene om et passende sikkerhedsniveau i databeskyttelsesforordningen, til udlændinge- og integrationsministeren
2447871_0002.png
Oplysninger om ind- og udgange på Udrejsecenter Kærshovedgård er
således som følge af nedbruddet i et vist omfang gået tabt for perio-
derne 9.-10. juni, 2.-3. juli og 17. juli 2020. Det samme gælder Udrej-
secenter Sjælsmark for så vidt angår perioderne 2.-3. juli og 17. juli
2020.
Siden fejlene blev opdaget i sommeren 2020, er der arbejdet dels med
at undersøge fejlenes mulige betydning for enkeltpersoner dels at
sikre, at fejlene og konsekvenserne heraf fremadrettet undgås.’
Derudover fremgår det af pressemeddelelsen, at udlændingemyndighederne
tager Datatilsynets afgørelse af 10. august 2021 meget alvorligt og beklager,
at de databeskyttelsesretlige regler ikke er blevet efterlevet i denne sag.
Udlændingestyrelsen henviser endvidere til den mere detaljerede orientering
om sagen, som blev sendt til udvalget den 29. september 2020, og som frem-
går af
UUI Alm. del
bilag 181 (2019-20).
Som opfølgning på Datatilsynets afgørelse af 10. august 2021 offentliggjorde
Udlændingestyrelsen endvidere den 17. august 2021 en underretning om
brud på datasikkerheden i Udlændingestyrelsen på nyidanmark.dk. Underret-
ningen
kan
tilgås
her:
https://www.nyidanmark.dk/da/Nyhe-
der/2021/08/Underretning-om-databrud
Det fremgår blandt andet af underretningen af 17. august 2021, at de udlæn-
dinge, der kan være omfattet af bruddene på persondatasikkerheden, er ud-
lændinge som har været indkvarterede som beboere i Udrejsecenter Kærsho-
vedgård i en eller flere af perioderne den 9.-10. juni, 2.-3. juli og 17. juli 2020
eller Udrejsecenter Sjælsmark i en eller flere af perioderne 2.-3. juli og 17. juli
2020, og som af myndighederne i disse perioder har været pålagt opholds-
melde- og/eller underretningspligt.
Konsekvensen af bruddene på persondatasikkerheden er, at beboerne fejlag-
tigt har kunne fremstå som udeblevet fra Udrejsecenter Kærshovedgård eller
Udrejsecenter Sjælsmark. Virkningen heraf kan blandt andet være, at der har
kunnet været påbegyndt sager om nedsættelse af ydelser, og at beboerne har
kunnet blive politianmeldt for overtrædelse af sin opholds- og underretnings-
pligt i den pågældende periode uagtet, at beboerne muligvis var til stede på
centeret. Konsekvensen heraf kan være, at beboerne har lidt et tab af om-
dømme som følge af, at beboerne er blevet politianmeldt, ligesom de fejlag-
tige oplysninger kunne have haft indflydelse på andre fremtidige anmeldel-
ser, gentagelsesvirkninger eller lignende retlige vurderinger.
Udlændingestyrelsen har undladt at politianmelde eller trukket politianmel-
delserne tilbage for de berørte perioder, ligesom Udlændingestyrelsen har
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 694: MFU spm. om ministeren vil kommentere artiklen Udlændingestyrelsen indstilles til bøde på datatilsynet.dk, om at styrelsen ikke har levet op til kravene om et passende sikkerhedsniveau i databeskyttelsesforordningen, til udlændinge- og integrationsministeren
undladt at bruge data fra de pågældende perioder i forbindelse med bereg-
ning af ydelser og vurdering af opholds- og underretningspligten. Ligeledes
har Udlændingestyrelsen meddelt anklagemyndigheden, at der skal ses bort
fra de pågældende perioder.
Udlændingestyrelsen finder, at de pågældende nedbrud er håndteret og ind-
dæmmet effektivt i forhold til alle de identificerede konkret berørte beboere,
der ellers kunne have lidt et tab. Der er således med den viden, som Udlæn-
dingestyrelsen har, ingen beboere, der uretmæssigt er blevet dømt for over-
trædelser af pligter, eller som uretmæssigt har fået frataget ydelser, som
følge af de pågældende brud.
Udlændingestyrelsen henviser derudover til Hjemrejsestyrelsen, som pr. 1.
august 2020 overtog ansvaret med at påse overholdelse af opholds-, under-
retnings- og meldepligt fra henholdsvis Udlændingestyrelsen og politiet samt
ansvaret for at foretage politianmeldelse af manglende overholdelse af plig-
terne.”
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
endvidere indhentet en udtalelse fra Hjemrejsestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Hjemrejsestyrelsen
overtog den 1. august 2020 ansvaret med at påse over-
holdelse af opholds- og underretningspligt fra Udlændingestyrelsen og mel-
depligt fra politiet samt ansvaret for at foretage anmeldelse af sådanne over-
trædelser til politiet.
Primo december 2020 suspenderede Rigsadvokaten indtil videre anvendelse
af data fra AMS (tidligere benævnt Salto-systemet) til brug for behandling af
straffesager, hvorefter sagernes behandling har været baseret på manuelt re-
gistrerede data.
Der blev i januar 2021 iværksat en ekstern undersøgelse af AMS. Sigtet med
undersøgelsen er afdækning af den tekniske opbygning af AMS, data-flow og
den praktiske anvendelse af systemet. Undersøgelsen er blevet gennemført
af konsulentfirmaet PwC, og for tiden vurderes det, hvilke tiltag undersøgel-
sens resultater måtte give anledning til.
Der vil endvidere efter Hjemrejsestyrelsens foranstaltning i forhold til AMS
blive udarbejdet en konsekvensanalyse efter databeskyttelsesforordningens
artikel 35. Med afsæt heri vil Hjemrejsestyrelsen revurdere sikkerheden i for-
bindelse med brugen af systemet, herunder om de tekniske og organisatori-
ske sikkerhedstiltag, der er implementeret siden Hjemrejsestyrelsen overtog
ansvaret for systemet, er tilstrækkelige.
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 694: MFU spm. om ministeren vil kommentere artiklen Udlændingestyrelsen indstilles til bøde på datatilsynet.dk, om at styrelsen ikke har levet op til kravene om et passende sikkerhedsniveau i databeskyttelsesforordningen, til udlændinge- og integrationsministeren
Herudover vil Hjemrejsestyrelsen udarbejde en fast procedure for håndtering
af incidents i relation til AMS, herunder anmeldelse af eventuelle sikkerheds-
brud og underretning af berørte.
Hjemrejsestyrelsen vil ligeledes sikre, at de organisatoriske sikkerhedstiltag i
forbindelse med behandlingen af sager om overtrædelse af opholds-, melde-
og underretningspligt er velbeskrevne og tilgængelige for de relevante sags-
behandlere.”
Mattias Tesfaye
/
Anne Marie Fjord Abildskov
Side
4/4