Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2438665_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 2. august 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 673 (alm. del) efter ønske fra Erling Bonnesen (V) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 673:
Med henvisning til artiklen »Minister varsler lovforslag efter sager om aflønning af
udenlandske medarbejdere« bragt i Landbrugsavisen den 27. juli 2021, vil ministe-
ren da:
a. Udtømmende redegøre for grundlaget for ministerens forslag om initiativ til lov-
forslag, herunder hvor mange konkrete sager, der foreligger om overtrædelser af
de gældende regler på området for henholdsvis kalenderåret 2020 og i perioden fra
1. januar 2021 til i dag opgjort på dels hele arbejdsmarkedet, dels hvor mange af
disse sager der er på henholdsvis landbrugsområdet og gartneriområdet, hvad de
pågældende sager typisk handler om, og hvordan de pågældende sager typisk er
håndteret i det nugældende aftalesystem?
b. Redegøre for, hvordan de problemstillinger - som ministeren ønsker løst gennem
lovgivning - kan løses inden for de eksisterende aftalerammer med de relevante
parter på området, herunder de i artiklen nævnte problemstillinger, hvor det frem-
går, at ”Over for Fag ladet F eteg er udlæ di ge-
og integrationsministeren det
so ”totalt ua epta elt”, hvis e ar ejdsgiver på overflade ud etaler korrekt lø
i overensstemmelse med den ansættelseskontrakt, der ligger til grund for den
udenlandske medarbejders opholdstilladelse, men bagefter forlanger en del af be-
lø et til age u der ordet.”? Og vil i istere e dvidere redegøre for, hvor a ge
konkrete sager, der aktuelt foreligger med det beskrevne indhold, hvor arbejdsgi-
vere kræver elø til age ”u der ordet”, og hvorda det sa ktio eres efter u-
gældende regler?
c. Bekræfte, at efter nugældende regler skal også medarbejdere på landbrugs- og
gartneriområderne aflønnes efter de gældende lønaftaler på området og have løn
udbetalt efter lovpligtig indeholdt skat m.v.?
d. Redegøre for, om ministeren ønsker at gribe ind i og ændre de gældende model-
ler for aftaler på landbrugs- og gartneriområderne?
e. Vurdere og kommentere på erfaringerne med sanktionspraksis i konkrete sager,
hvor gældende regler ikke har været overholdt?
30. august 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 13866
1724031
Side
1/6
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 673: Spm. om, med henvisning til artiklen »Minister varsler lovforslag efter sager om aflønning af udenlandske medarbejdere« bragt i Landbrugsavisen den 27. juli 2021, at redegøre for grundlaget for ministerens forslag om initiativ til lovforslag, til udlændinge- og integrationsministeren
2438665_0002.png
f. Redegøre for, hvad de aftalte og for nuværende gældende bruttolønsatser er på
landbrugs- og gartneriområderne, og hvad en typisk bruttomånedsløn er på dette
område?
g. Kommentere på, om ministeren er enig i, at relevante løn- og arbejdsmarkeds-
spørgsmål også på landbrugs- og gartneriområderne helst skal løses af parterne
selv, og har ministeren haft dialog med de relevante parter om de problemstillinger,
ministeren fremhæver, og i bekræftende fald, hvad kom der ud af dialogen? Så-
fremt ministeren ikke har haft dialog med parterne på området om de problemstil-
linger, vil ministeren da søge spørgsmålene afklaret gennem dialog med parterne i
nærmeste fremtid?
Svar:
Ad a)
Udlændinge- og Integrationsministeriet modtog den 28. september 2020 en fælles
henvendelse fra parterne bag Jordbrugets Uddannelser (3F, GLS-A og Landbrug &
Fødevarer) med en række ændringsforslag på det grønne praktikantområdet. På
den baggrund har jeg været i dialog med parterne om en ændring af praktikantord-
ningen, som vil skulle udmøntes i et kommende lovforslag.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmål
vedrørende konkrete sager om overtrædelse af gældende regler på området ind-
hentet bidrag fra Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI). Det
lægges til grund ved besvarelsen, at
he vis i ge til ”hele ar ejds arkedet”, skal
forstås so ”alle
ansatte efter en erhvervsordning eller praktikantordningen”,
hvorved sager om overtrædelse af gældende regler er opgjort på erhvervsområdet
samt praktikanter, jf. tabel 1. SIRI har på den baggrund oplyst følgende, som jeg kan
henholde mig til:
”Ta el og
ede for
viser i hvor mange sager, SIRI har anmeldt en
udlænding og/eller en arbejdsgiver for overtrædelse af udlændingelo-
ven, og i hvor mange sager SIRI har vejledt en udlænding og/eller en
arbejdsgiver fremfor at politianmelde.
Den 1. juni 2018 vedtog Folketinget et lovforslag om smidigere regler
for bibeskæftigelse og ulønnet frivilligt arbejde, som trådte i kraft 10.
juni 2018. I den forbindelse foreslog Folketi
get, at SIRI ”ge erelt i d-
fører en ny tilgang, således at styrelsen fremadrettet i størst muligt
omfang vejleder i stedet for at politianmelde ved mindre førstegangs-
forseelser”.
Der vil ikke være tale om en mindre førstegangsforseelse, hvis udlæn-
dingen har tilbagebetalt dele af sin løn til arbejdsgiver.
Tabel 1. Antal politianmeldelser på erhvervsområdet samt praktikanter i 2020
og 1. halvår 2021*
2020
2021
Side
2/6
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 673: Spm. om, med henvisning til artiklen »Minister varsler lovforslag efter sager om aflønning af udenlandske medarbejdere« bragt i Landbrugsavisen den 27. juli 2021, at redegøre for grundlaget for ministerens forslag om initiativ til lovforslag, til udlændinge- og integrationsministeren
2438665_0003.png
Politianmeldelser i alt
Heraf fodermestre og driftsledere samt landbrug og gartneri
*Tallene for 2021 er foreløbige og til og med juni 2021
200
62
84
30
Anm.: Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da udlændingesystemerne
er opbygget som journaliserings- og sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer. Endvidere
bemærkes, at der er tale om antal sager og ikke personer. Det betyder, at den samme person kan indgå flere
gange over tid i forbindelse med en ny sag.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Tabel 2. Antal sager med vejledning om ulovligt ophold/arbejde, 2020 og 1. halvår
2021
2020
2021
Sager i alt
21
14
Heraf fodermestre og driftsledere samt landbrug og gartneri
3
0
*Tallene for 2021 er foreløbige og til og med juni 2021
Anm.: Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da udlændingesystemerne er op-
bygget som journaliserings- og sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer. Endvidere bemærkes, at
der er tale om antal sager og ikke personer. Det betyder, at den samme person kan indgå flere gange over tid i forbin-
delse med en ny sag.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Efter en manuel gennemgang af politianmeldelserne på landbrugs-
området (fodermestre, driftsledere samt landbrug og gartneri), kan
SIRI oplyse, at den typiske årsag til politianmeldelse er, at ansøger
ikke har haft den fornødne tilladelse til at arbejde hos den pågæl-
dende arbejdsgiver.
SIRI har ikke indtil nu anmeldt en arbejdsgiver til politiet for at have
forlangt kontant tilbagebetaling af løn.”
Ad b)
Det er selvfølgelig helt uacceptabelt, at udenlandske landbrugsarbejdere betaler
løn tilbage under bordet til deres arbejdsgiver, uanset om det er som arbejdstager
eller som praktikant. I december 2020 vedtog Folketinget en ændring af udlændin-
geloven (Lovforslag L 92 A), hvorefter SIRI fik hjemmel til at udføre selvstændige
udgående kontroller for at efterse, om betingelserne for en opholds- og arbejdstil-
ladelse bliver overholdt. Det giver SIRI ekstra muligheder i kontrollen med f.eks.
udenlandske fodermestre og driftsledere i landbruget. I modsætning til erhvervs-
og studieområdet er der ikke hjemmel til, at SIRI kan foretage udgående kontrolak-
tioner på praktikantområdet. Tilsynet på det udenlandske praktikantområde gen-
nemføres således i dag af parterne bag Jordbrugets Uddannelser. Jeg er aktuelt i
dialog med parterne om en løsningsmodel, hvor SIRI får det overordnede ansvar
for at udføre udgående kontrol med det grønne praktikantområde svarende til,
Side
3/6
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 673: Spm. om, med henvisning til artiklen »Minister varsler lovforslag efter sager om aflønning af udenlandske medarbejdere« bragt i Landbrugsavisen den 27. juli 2021, at redegøre for grundlaget for ministerens forslag om initiativ til lovforslag, til udlændinge- og integrationsministeren
hvad der gør sig gældende på erhvervsområdet. Derudover overvejer jeg sammen
med parterne på det grønne praktikantområde at etablere en klagemulighed for
udenlandske praktikanter, hvor det faglige udvalg for Jordbrugets Uddannelser
fremadrettet får til opgave at søge at tilvejebringe forlig bl.a. i klagesager, hvor
praktikvirksomheden ikke lever op til sine forpligtelser efter udlændingeloven. Ini-
tiativerne vil i givet fald kræve en ændring af udlændingeloven.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmål
vedrørende konkrete sager om tilbagebetaling af løn under bordet til arbejdsgiver
indhentet bidrag fra SIRI. SIRI har i den forbindelse oplyst følgende, hvortil jeg kan
henholde mig:
”SIRI lev før so
er af Skattestyrelse gjort eke dt ed, at Ar-
bejdstilsynet, Politiet og Skattestyrelsen havde været på fælles akti-
onsbesøg hos en arbejdsgiver og dér havde fået oplysninger om tilba-
gebetaling af løn. Sagerne relateret til den pågældende arbejdsgiver er
endnu ikke afsluttet, da SIRI afventer yderligere dokumentation i sa-
gerne. SIRI har ikke andre konkrete sager vedrørende kontant tilbage-
etali g af lø versere de.”
Ad c)
Det er en grundlæggende betingelse for at få en opholds- og arbejdstilladelse som
udenlandsk arbejdstager eller som praktikant inden for landbrug og gartneri, at løn-
og ansættelsesvilkår er sædvanlige efter danske forhold.
Ved vurderingen af lønniveauet for udenlandske praktikanter tager SIRI udgangs-
punkt i de gældende overenskomster for praktikanter inden for det grønne område.
På fodermester- og driftslederområdet eksisterer der vejledende lønniveauer, som
SIRI anvender som rettesnor ved vurderingen af, om den tilbudte løn er sædvanlig
efter danske forhold. Lønniveauerne fastsættes på baggrund af indmeldinger fra de
Regionale Arbejdsmarkedsråd (RAR) og tager udgangspunkt i jordbrugsoverens-
komstens lønstigning for faglærte arbejdere.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af pkt. f.
Ad d)
Vilkår om bl.a. løn- og arbejdsforhold på landbrugs- og gartneriområdet fastlægges
mest hensigtsmæssigt af arbejdsmarkedets parter. Det vil jeg ikke ændre på.
Ad e)
Det er generelt sådan, at hvis SIRI modtager oplysninger fra fx en arbejdstager, en
anden myndighed eller ved opslag i e-indkomst, der giver anledning til mistanke
om, at betingelserne for en opholdstilladelse ikke er overholdt, vil SIRI vurdere, om
opholdstilladelsen skal inddrages. Det kan fx være, hvis det viser sig, at der reelt
ikke arbejdes på sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår, som dannede grundlag for
tilladelsen. I de tilfælde, hvor det findes nødvendigt, vil politiet blive anmodet om
Side
4/6
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 673: Spm. om, med henvisning til artiklen »Minister varsler lovforslag efter sager om aflønning af udenlandske medarbejdere« bragt i Landbrugsavisen den 27. juli 2021, at redegøre for grundlaget for ministerens forslag om initiativ til lovforslag, til udlændinge- og integrationsministeren
at foretage en nærmere undersøgelse af, hvorvidt der er grundlag for strafforfølg-
ning af arbejdstageren og/eller arbejdsgiveren.
Det følger af udlændingelovens § 59, stk. 3, at en udlænding kan straffes med bøde
eller fængsel indtil 1 år, hvis denne har arbejdet uden fornøden tilladelse. Endvi-
dere følger det af udlændingelovens § 59, stk. 5, at en arbejdsgiver kan straffes med
bøde eller fængsel indtil 2 år, hvis denne har beskæftiget en udlænding uden for-
nøden tilladelse eller i strid med betingelserne for den meddelte arbejdstilladelse.
Det er domstolene, der i den konkrete sag afgør, om der er sket overtrædelse af
udlændingelovens § 59, og som ligeledes vurderer, hvordan overtrædelsen kan
sanktioneres.
Jeg har tiltro til myndighedernes anvendelse af sanktioner overfor udenlandske ar-
bejdstagere og/eller arbejdsgivere, hvis der sker lovovertrædelser på området.
Ad f)
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af pkt. f indhen-
tet bidrag fra SIRI. SIRI har i den forbindelse oplyst følgende, hvortil jeg kan hen-
holde mig:
”Lø
- og ansættelsesforhold skal være i overensstemmelse med de
gældende løn- og ansættelsesvilkår inden for fagområdet.
Ved ansættelse af udenlandske landbrugs- og gartneripraktikanter skal
este
elser e for ”ude la dske praktika ter” i de gælde de Jord-
brugsoverenskomst mellem GLS-A og 3F eller overenskomsten mellem
Arbejdsgiverforeningen KA og Det Faglige Hus, følges.
Som et eksempel kan nævnes, at månedslønnen for en udenlandsk
praktikant ifølge GLS-A overenskomst gældende fra marts 2021, er
11.571,02 kr. pr. måned de første 6 måneder og efterfølgende
13.421,22 kr. pr. måned for de næste 6 måneder. Hvis praktikanten er
over 25 år gammel skal lønne være 15.537,58 kr. pr måned for de sid-
ste 6 måneder praktik.
Hvad angår fodermester og driftsledere følger SIRI de vejledende løn-
niveauer fastsat af de Regionale Arbejdsmarkedsråd, uanset om an-
sættelsen måtte være omfattet af en overenskomst eller ej. Lønnen
består sædvanligvis af en kontantløn (efter individuel aftale) inkl. til-
læg for arbejde i weekender og på søn- og helligdage.
Det Regionale Arbejdsmarkedsråd for Øst-, Nord og Vestjylland har
fastsat, at en månedsløn for en fodermester i disse regioner udgør
26.100 kr. ekskl. pension / 28.360 kr. inkl. pension. Lønnen for en
driftsleder i samme regioner udgør 27.000 kr. ekskl. pension / 29.338
kr. inkl. pension. For resten af landet udgør en månedsløn for en fo-
dermester 26.918 kr. ekskl. pension / 29.250 kr. inkl. pension. For en
Side
5/6
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 673: Spm. om, med henvisning til artiklen »Minister varsler lovforslag efter sager om aflønning af udenlandske medarbejdere« bragt i Landbrugsavisen den 27. juli 2021, at redegøre for grundlaget for ministerens forslag om initiativ til lovforslag, til udlændinge- og integrationsministeren
driftsleder udgør en månedsløn 28.759 kr. ekskl. pension / 31.250 kr.
inkl. pension.
Lø satser e for alle regio er e har været gælde de side
8.”
Ad g)
Som nævnt under besvarelsen til pkt. a, er jeg i dialog med de relevante parter om
en række forslag til ændring af reglerne for udenlandske praktikanter på det grønne
område. Forslagene har bl.a. til hensigt at sikre, at praktikantordningen bruges med
et reelt uddannelsesmæssigt sigte. Det er vigtigt for mig, at vi (i fællesskab) finder
en samlet løsning, der skaber kontinuitet og bred opbakning på området.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af pkt. d.
Mattias Tesfaye
/
Jonas From Soelberg
Side
6/6