Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2440934_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. september 2021
Strafferetskontoret
Rune Kistrup
2021-0032/40-0491
2088527
Besvarelse af spørgsmål nr. 666 (Alm. del) fra Folketingets Udlæn-
dinge- og Integrationsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 666 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
10. august 2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 666: Spm. om, hvor mange udlændinge der er dømt for overtrædelse af straffelovens § 161, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 666 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor mange udlændinge der er
dømt for overtrædelse af straffelovens § 161 om afgivelse af
falsk erklæring på tro og love over for en offentlig myndighed
de seneste 10 år, herunder i hvor mange af sagerne der har været
påstand om udvisning, hvor mange gange der er sket udvisning,
samt i hvilket omfang udlændinge kan blive udvist eller få en
“advarsel om udvisning” for overtrædelser,
hvor de forsøger at
lyve sig til f.eks. permanent opholdstilladelse eller dansk ind-
fødsret?”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1.
Rigsadvokaten kan indledningsvis bemærke, at Rigsadvoka-
ten har undersøgt mulighederne for at trække oplysninger fra
politiets sagsstyringssystem (POLSAS) om, hvor mange perso-
ner med ikke-dansk nationalitet der har modtaget en fældende
afgørelse for overtrædelse af straffelovens § 161.
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er op-
bygget således, at der journaliseres på en gerningskode, som
knytter sig til en eller flere lovovertrædelser. I forbindelse med
sagens afslutning registreres en afgørelsestype, som angiver
straffesagens resultat. POLSAS vil således kunne bruges som et
redskab til at oplyse bl.a., hvor mange anmeldelser eller afgø-
relser der vedrører en given lovovertrædelse. Det vil derimod
ikke uden videre være muligt at trække data af mere detaljeret
karakter, herunder hvilken påstand der er nedlagt af anklage-
myndigheden i de pågældende sager. Skal der tilvejebringes op-
lysning om, hvilken påstand der har været nedlagt i de enkelte
sager, vil det således forudsætte en større manuel gennemgang
af sagerne.
Rigsadvokaten har på denne baggrund trukket oplysninger om,
hvor mange personer med ikke-dansk nationalitet, som de sene-
ste 10 år har modtaget en fældende afgørelse for overtrædelse af
straffelovens § 161. Der henvises til tabel 1 nedenfor.
Tabel 1: Antal forhold trukket på personer med ikke-dansk
nationalitet med fældende afgørelse for overtrædelse af
straffelovens § 161
Side 2/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 666: Spm. om, hvor mange udlændinge der er dømt for overtrædelse af straffelovens § 161, til justitsministeren
2440934_0003.png
2011
Afgørel-
ser
22
2012
26
2013
25
2014
16
2015
23
2016
46
2017
34
2018
22
2019
14
2020
8
2021
22
2.
Rigsadvokaten har herefter trukket oplysninger i Det Centrale
Kriminalregister (KR) om, hvor mange personer der er dømt ef-
ter straffelovens § 161, og som ved samme dom er registreret
med et indrejseforbud. Rigsadvokaten har endvidere trukket op-
lysninger om, hvor mange personer der er dømt i en sag med
flere forhold, hvor et af forholdene angår straffelovens § 161, og
hvor personen samtidig er registreret med et indrejseforbud.
Dette illustreres henholdsvis i de såkaldte rene sager samt sager
med flere forhold, jf. tabel 2 nedenfor.
Tabel 2: Antal personer med registreret indrejseforbud for
overtrædelse af straffelovens § 161 i rene sager og sager med
flere forhold
2011
Rene sager
Sager med flere
forhold
Total
1
-
1
2012
-
3
3
2013
-
-
-
2014
-
-
-
2015
-
-
-
2016
-
1
1
2017
-
-
-
2018
1
-
1
2019
-
-
-
2020
-
-
-
2021
1
-
1
Tabel 1 er opgjort på antal forhold, og tabel 2 er opgjort på unikke cpr-numre.
Det bemærkes, at opgørelserne for tabel 1 er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem (POL-
SAS). Opgørelserne er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings-
og sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistiksystem. Det skal bemærkes, at opgørelsen er
baseret på dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er endelig. Således vil der kunne
ske ændringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i opgørelsen, idet der
f.eks. kan forekomme efterregistreringer.
Data i tabel 2 er analyseret på baggrund af Det Centrale Kriminalregister (KR). Der tages for-
behold for indtastningsfejl. Data er dynamiske, idet der tages hensyn til rettelser af indtastnings-
fejl, forsinkede opdateringer, nye afgørelser mv. Grundet efterslæb i opdatering af afgørelser på
alle sagsområder i KR, anses data først for at være komplet i datatræk foretaget mindst to må-
neder efter seneste afgørelsesdato.
Tallene er opgjort efter seneste afgørelse, hvortil afgørelsen kan være anket i mellemtiden. Der-
for er afgørelserne ikke nødvendigvis endelige.
For så vidt angår de dømte personers nationalitet skal det bemærkes, at opgørelsen omfatter
oplysninger om de dømte personers nationalitet, som dette er registreret i POLSAS. Nationali-
teten registreres ud fra de personoplysninger, vedkommende har ved registrering i POLSAS. Er
personen kendt i CPR-registret, anvendes nationaliteten herfra, ellers anvendes f.eks. statsbor-
gerskabet i et pas. Foreligger der ikke legitimation, anvendes den nationalitet, som pågældende
selv oplyser. Opgørelsen vedrørende nationalitet er derfor behæftet med en vis usikkerhed.
Data for tabel 1 er opdateret den 14. august 2021. Data for tabel 2 er opdateret den 10. august
2021.
3.
En udlænding kan udvises på grund af kriminalitet, som følge
af visse ordensmæssige hensyn og på grund af ulovligt ophold
eller arbejde. En udlænding kan endvidere udvises af hensyn til
statens sikkerhed.
Side 3/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 666: Spm. om, hvor mange udlændinge der er dømt for overtrædelse af straffelovens § 161, til justitsministeren
Udgangspunktet i de danske udvisningsregler er, at jo længere
tid en udlænding har opholdt sig lovligt her i landet, desto gro-
vere kriminalitet skal der som udgangspunkt til for, at den på-
gældende kan udvises.
Udlændinge, der har haft lovligt ophold her i landet i mere end
de sidste 9 år, og flygtninge, der har haft lovligt ophold her i
landet i mere end de sidste 8 år, vil
idet straffelovens § 161
ikke er nævnt i udlændingelovens § 22, nr. 6
således alene
kunne udvises for overtrædelse af straffelovens § 161, såfremt
udlændingen for flere forhold straffes med ubetinget fængsel i
mindst 1 år (jf. § 22, nr. 2) eller straffes med ubetinget fængsel
i mindst 1 år og tidligere er idømt ubetinget fængselstraf (jf. §
22, nr. 3).
Udlændinge, der har haft lovligt ophold her i landet i mere end
de sidste 5 år, men ikke har haft ophold af en varighed omfattet
af udlændingelovens § 22, vil kunne udvises af de grunde, der
er nævnt i § 22 (jf. § 23, nr. 1), eller hvis den pågældende straffes
med ubetinget fængsel i mindst 1 år (jf. § 23, nr. 2), for flere
forhold straffes med ubetinget fængsel i mindst 6 måneder (jf. §
23, nr. 3) eller straffes med ubetinget fængsel i mindst 6 måne-
der og tidligere er idømt ubetinget fængselsstraf (jf. § 23, nr. 4).
Endelig vil udlændinge, der har opholdt sig her i landet i de sid-
ste 5 år eller kortere tid, kunne udvises af de grunde, der er
nævnt i udlændingelovens §§ 22 og 23, eller hvis de idømmes
frihedsstraf. Det gælder uanset straffens længde, og om straffen
er betinget eller ubetinget.
Udvisningsadgangen efter udlændingelovens §§ 22-24 knyttes
således til typen af kriminalitet eller længden af idømt straf.
Med fængselsstraf sidestilles anden strafferetlig retsfølge, som
indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, herunder
dom til forvaring, anbringelse og behandlingsdomme med mu-
lighed for indlæggelse.
Det bemærkes, at efter udlændingelovens § 26, stk. 2, skal en
udlænding udvises efter §§ 22-24 og 25, medmindre dette med
sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forplig-
telser. Finder domstolene efter en samlet og konkret vurdering,
at det med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internatio-
nale forpligtelser at udvise en udlænding af Danmark, tildeles
udlændingen i stedet en advarsel efter udlændingelovens § 24
b.”
Side 4/4