Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2439059_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 19. juli 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 661 (alm. del) efter ønske fra Pia Kjærsgaard (DF) til udlændinge- og inte-
grationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 661:
Mener ministeren, jf. svaret på spørgsmål S 1665, folketingsåret 2020/2021 og sva-
ret på UUI alm. del spørgsmål 575, folketingsåret 2020-2021, at beboerne på Kærs-
hovedgård reelt lever op til deres ”opholdspligt”, ”tage ophold” sa t ”bo og over-
atte” på Kærshovedgård, år de dybest set ikke behøver at ”opholde”, ”tage op-
hold” eller ”bo og over atte” på det a viste udrejsecenter,
men blot skal melde sig
en gang i døgnet, ifm., at de skal overnatte? Agter ministeren at præcisere begrebet
”opholdspligt”, ”tage ophold” sa t ”bo og over atte” så det reelt betyder a det
end at melde sig for at sove?
Svar:
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at det er vigtigt at være opmærksom på, at op-
holdspligten og meldepligten er to forskellige foranstaltninger, som ikke er indbyr-
des forbundne.
Et pålæg om opholdspligt indebærer, at den pågældende udlænding skal bo på ind-
kvarteringsstedet og som udgangspunkt overnatte på indkvarteringsstedet hver
nat. Udlændingen er imidlertid ikke frihedsberøvet. Den pågældende vil derfor også
i aften- eller nattetimerne kunne opholde sig og færdes uden for indkvarteringsste-
det, f.eks. for at besøge venner, bekendte og lignende. Det afgørende for at over-
holde en pålagt opholdspligt er, at udlændingen vender tilbage til indkvarterings-
stedet og har indkvarteringsstedet som sit reelle opholdssted. Det indgår navnlig i
vurderingen af udlændingens reelle opholdssted, hvorvidt vedkommende overnat-
ter på indkvarteringsstedet.
Det beror således på en konkret vurdering, om en udlænding har haft ophold uden
for indkvarteringsstedet i et sådant omfang, at udlændingen har overtrådt sin op-
holdspligt.
31. august 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 13188
1715994
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 661: Spm. om beboerne på Kærshovedgård reelt lever op til deres opholdspligt, til udlændinge- og integrationsministeren
Kontrol med opholdspligten bliver i praksis administreret ved tilstedeværelseskon-
trol på indkvarteringsstedet. Viser udlændingen tegn på ikke at overholde opholds-
pligten ved f.eks. over en kortere periode ikke at hente sin post, sine kontante ydel-
ser eller ved ikke at møde op til indkaldte møder mv., vil der konkret blive foretaget
tilstedeværelseskontrol.
En udlænding, som er pålagt opholdspligt, vil kunne få tilladelse til at overnatte
uden for indkvarteringsstedet i en vis periode, hvis der er en særlig begrundelse
herfor. Det kan f.eks. være, at udlændingen skal til nødvendig lægebehandling, at
der er alvorlig sygdom i udlændingens nærmeste familie, eller at udlændingen skal
aflægge besøg hos nærmeste familie eller venner.
Et pålæg om meldepligt betyder, at den pågældende udlænding skal møde hos
Hjemrejsestyrelsen på nærmere angivne tidspunkter med henblik på løbende at
sikre, at Hjemrejsestyrelsen har kendskab til udlændingens opholdssted. For ud-
lændinge, der ikke medvirker til sin udrejse, udlændinge udvist ved dom, udlæn-
dinge udvist efter udlændingelovens § 25 og udlændinge, hvis opholdstilladelse er
bortfaldet efter § 21 b, stk. 1, er meldepligten som udgangspunkt tre gange om
ugen, mens den for udlændinge på tålt ophold er én gang dagligt.
Hvis en udlænding ikke overholder sine pålagte kontrolforpligtelser, eksempelvis
ved at denne ikke overholder den pålagte meldepligt eller ikke har udrejsecenteret
som sit reelle opholdssted til trods for et pålæg om opholdspligt, kan udlændingen
straffes efter hjemrejselovens § 23.
Jeg er på baggrund af ovenstående ikke af den opfattelse, at definitionen af op-
holdspligten bør ændres.
Mattias Tesfaye
/
Louise Ersbøll Leimand
Side
2/2