Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2439041_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 19. juli 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 660 (alm. del) efter ønske fra Pia Kjærsgaard (DF) til udlændinge- og inte-
grationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 660:
Vil ministeren, jf. svaret på spørgsmål S 1665, folketingsåret 2020/2021 oplyse, om
beboeres nuværende pålagte meldepligt har en vis udløbsdato/tidsrum herunder
evt. hvor lang tid den gælder, siden ministeren ikke mener, at det vil være hensigts-
mæssigt, at beboernes meldepligt intensiveres?
Svar:
1.
Af besvarelsen til spørgsmål S 1665 til Udlændinge- og Integrationsudvalget af
29. juni 2021 fremgår bl.a.
følgende: "[…]
aftalen om strengere kontrol over for ud-
lændinge på tålt ophold og kriminelle udviste, som bl.a. slår fast, at denne gruppe
har meldepligt hyppigere end afviste asylansøgere
[…]".
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at denne sætning ikke er til-
strækkeligt præcis, da det alene er udlændinge på tålt ophold, der er pålagt daglig
meldepligt.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i forlængelse heraf oplyse, at ud-
gangspunktet for antallet af ugentlige meldinger afhænger af hvilken person-
gruppe, der er tale om.
For udlændinge uden lovligt ophold, der ikke medvirker til sin udsendelse gælder,
at disse som udgangspunkt pålægges meldepligt 3 gange om ugen, jf. hjemrejselo-
vens § 12, stk. 1, nr. 4.
Det samme gælder udlændinge der er udvist ved endelig dom efter udlændingelo-
vens §§ 22-24, udlændinge, hvis opholdstilladelse eller opholdsret er bortfaldet ef-
ter udlændingelovens § 21 b, stk. 1, og udlændinge, som er udvist efter udlændin-
gelovens § 25. jf. hjemrejselovens § 12, stk. 3 og 4.
31. august 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 13184
1715962
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 660: Spm. om beboeres nuværende pålagte meldepligt har en vis udløbsdato/tidsrum, til udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge på tålt ophold pålægges som udgangspunkt daglig meldepligt, med-
mindre særlige grunde taler derimod, jf. hjemrejselovens § 12, stk. 2.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at Hjemrejsestyrelsen kun vil kunne
undlade at pålægge meldepligt dagligt, henholdsvis tre gange om ugen, hvis det vil
være uproportionalt i forhold til Danmarks internationale forpligtelser, herunder
navnlig EMRK artikel 8 om respekt for privat- og familielivet, eller hvis der foreligger
andre særlige grunde, som f.eks. sygdom.
Udlændinge på tålt ophold adskiller sig fra de øvrige persongrupper, som er pålagt
meldepligt derved, at Flygtningenævnet har vurderet, at udlændinge på tålt ophold
er i risiko for forfølgelse eller overgreb, såfremt de returnerer til deres hjemland,
og de vil derfor som regel være på tålt ophold gennem en længere periode. Da pro-
portionalitetsbetingelsen løbende vil skulle være opfyldt, kan det med tiden blive
vanskeligere at begrunde sådanne indgreb, f.eks. hvis det viser sig fortsat at være
umuligt at udsende den pågældende. Hjemrejsestyrelsen foretager derfor regel-
mæssigt revurderinger af en pålagt meldepligt for udlændinge på tålt ophold for at
sikre, at pålægget er i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtel-
ser.
Et pålæg om meldepligt for en afvist asylansøger eller en kriminel udvist udlænding
kan derimod ophæves ved, at den pågældende medvirker til udrejsen og faktisk
udrejser af landet.
3.
Som det fremgår af ovenstående, er der hverken i bestemmelserne om melde-
pligt eller i deres forarbejder fastsat en maksimal varighed for et pålæg om melde-
pligt.
Det er således ikke muligt generelt at angive, hvor lang tid udlændinge er eller kan
være pålagt meldepligt, da dette beror på en konkret og individuel vurdering af den
pågældende sag.
I forlængelse heraf bemærkes det, at Højesteret i to domme af henholdsvis 1. juni
2012 (U 2012.2874 H) og 17. januar 2017 (U 2017.1228 H) fandt, at det forhold, at
en udlænding på tålt ophold ikke længere er pålagt opholdspligt, ikke udelukker, at
myndighederne træffer en ny afgørelse om meldepligt.
Mattias Tesfaye
/
Louise Ersbøll Leimand
Side
2/2