Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2438659_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 9. juli 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 653 (Alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 653:
Det fremgår af artiklen ´Vi risikerer at sende torturofre direkte tilbage til det land,
hvor de er blevet tortureret´ (Berlingske.dk, 2. august 2016, https://www.berling-
ske.dk/samfund/vi-risikerer-at-sende-torturofre-direkte-tilbage-til-det-land-hvor-
de-er-blevet-t), at kun to eller tre asylansøgere i 2015 blev sendt til en retsmedi-
cinsk torturundersøgelse som led i deres asylsag, og at der ifølge professor i rets-
medicin Hans Petter Hougen i starten af nullerne årligt blev gennemført knap 45
sådanne undersøgelser. Vil ministeren indhente udtalelser fra henholdsvis Udlæn-
dingestyrelsen og Flygtningenævnet, der belyser, hvorfor antallet faldt fra knap 45
til et lavt encifret tal som beskrevet i den nævnte artikel?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeren har til brug for besvarelsen indhentet bi-
drag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Der he vises til Udlændingestyrelsens
bidrag til besvarelsen af
spørgsmål nr. 652 om, at det ikke er muligt at foretage en opgørelse
over antallet af torturundersøgelser iværksat i forbindelse med asyl-
ansøgninger på initiativ af Udlændingestyrelsen eller Flygtningenæv-
net.
Styrelsen kan generelt oplyse, at det afhænger af omstændighederne
i den konkrete asylsag, om der som led i asylsagsbehandlingen iværk-
sættes en torturundersøgelse af asylansøgeren eller ej.
Det er Udlændingestyrelsens ansvar at oplyse og undersøge asylsagen
så tilstrækkeligt, at der kan træffes en forsvarlig og materielt rigtig af-
gørelse i sagen. Det er samtidig styrelsens ansvar, at sagsforberedelsen
ikke forlænges unødigt af fx undersøgelser, som ikke er nødvendige
for, at der kan træffes en forsvarlig og materielt rigtig afgørelse i sagen.
Side
1/4
30. august 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 12764
1708680
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 657: Spm. om resultatet af Røde Kors’ torturscreeninger indgår som fast procedure i asylsagsbehandlingen i Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet, til udlændinge- og integrationsministeren
2438659_0002.png
Der iværksættes derfor alene en torturundersøgelse af en asylansøger,
hvis en sådan undersøgelse er af betydning for asylsagens afgørelse.
Det beror på en konkret og individuel vurdering af omstændighederne
i den konkrete asylsag, om der iværksættes en torturundersøgelse af
asylansøgeren eller ej. Ved vurderingen tages bl.a. de konkrete oplys-
ninger i sagen sammenholdt med de generelle baggrundsoplysninger
om det land, som ansøgeren kommer fra, sagens mulige udfald samt
ansøgerens forklaring og troværdighed i betragtning.
I nogle tilfælde er det åbenbart, at der skal meddeles asyl til en ansøger
alene på baggrund af de foreliggende oplysninger i sagen. I sådanne
tilfælde iværksættes der som udgangspunkt ikke en selvstændig un-
dersøgelse af, om ansøgeren har været udsat for tortur. Omvendt
iværksættes der som udgangspunkt heller ikke en torturundersøgelse,
hvis ansøgerens forklaring i det hele må afvises som utroværdig.
Udlændingestyrelsen følger samme praksis for iværksættelse af tor-
turundersøgelser som Flygtningenævnet, og styrelsen henviser derfor
endvidere til den beskrivelse af praksis, som fremgår af Flygtningenæv-
nets årsberetning for 2020, afsnit 4.7. Årsberetningen er tilgængelig
på Flygtningenævnets hjemmeside,
www.fln.dk.
Det fremgår således bl.a. af afsnit 4.7.1 i Flygtningenævnets årsberet-
ning for 2020, at betingelserne for at meddele asyl eller beskyttelses-
status efter nævnets praksis ikke kan anses for opfyldt i alle tilfælde,
hvor en asylansøger har været udsat for tortur i sit hjemland, og at det
som udgangspunkt er afgørende for den asylretlige bedømmelse, om
ansøgeren aktuelt risikerer tortur ved en tilbagevenden.
Det er således ikke i sig selv tilstrækkeligt til at opfylde betingelserne
for at få asyl, at det kan lægges til grund, at asylansøgeren har været
udsat for tortur.
I afsnit 4.7.3.1 i årsberetningen henvises der i øvrigt til Flygtningenæv-
nets og Udlændingestyrelsens notat om beskyttelse efter flygtninge-
konventionen og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
sa t otat o FN’s torturko ve tio , so begge er tilgæ gelige på
Flygtningenævnets hjemmeside,
www.fln.dk.”
Udlændinge- og Integrationsministeriet har endvidere indhentet bidrag fra Flygt-
ningenævnet, der har oplyst følgende:
”Spørgsmålet
om anvendelse af torturundersøgelser i asylsager var i
2016 genstand for en offentlig debat, herunder den i spørgsmål 653
omhandlede artikel i Berlingske Tidende. Debatten gav blandt andet
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 657: Spm. om resultatet af Røde Kors’ torturscreeninger indgår som fast procedure i asylsagsbehandlingen i Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet, til udlændinge- og integrationsministeren
anledning til en principiel drøftelse i Flygtningenævnets koordinations-
udvalg og formandskab, hvor der var enighed om at have skærpet fo-
kus på muligheden for at iværksætte torturundersøgelser, når om-
stændighederne i konkrete sager giver anledning hertil.
Herudover tog Flygtningenævnet initiativ til et møde med formanden
for FN´s Torturkomité Jens Modvig og med Elna Søndergaard fra DIG-
NITY om anvendelsen af torturundersøgelse i asylsager. Endvidere af-
holdt Flygtningenævnet i april 2017 et seminar for Flygtningenævnets
medlemmer med oplæg fra bl.a. DIGNITY, om iværksættelse af tortur-
undersøgelse af asylansøgere, gennemførelse af den konkrete under-
søgelse samt anvendelsen af torturundersøgelser som led i nævnets
bevisvurdering. Endelig deltog nævnets formand og sekretariatschef i
et møde med Amnesty Internationals lægegruppe i september 2017
om anvendelsen af torturundersøgelser i asylsager.
Om den konkrete iværksættelse af en torturundersøgelse i asylsager
kan i øvrigt oplyses følgende:
I sager, hvor tortur påberåbes som en del af asylgrundlaget, kan det
ske, at Flygtningenævnet finder det nødvendigt at indhente yderligere
oplysninger om den påberåbte tortur, før der træffes afgørelse i sagen.
Nævnet kan som led i oplysningen af sagen, jf. udlændingelovens § 54,
stk. 1, for eksempel anmode om en torturundersøgelse af asylansøge-
ren. En sådan beslutning træffes typisk først under mødet i Flygtninge-
nævnet, idet nævnets vurdering af, hvorvidt iværksættelse af en tor-
turundersøgelse er nødvendig i forhold til den asylretlige vurdering af
sagen, afhænger af sagens konkrete omstændigheder.
Nedlægger ansøgerens advokat under nævnsmødet påstand om
iværksættelse af torturundersøgelse, vil nævnet tage stilling til, om an-
modningen skal imødekommes eller afvises.
Hvis Flygtningenævnet kan lægge ansøgerens asylmotiv til grund, og
der samtidig er en aktuel risiko for tortur eller forfølgelse ved en tilba-
gevenden til hjemlandet, vil nævnet ikke foranstalte en torturunder-
søgelse.
Såfremt Flygtningenævnet kan lægge til grund eller anser det for sand-
synligt, at ansøgeren tidligere har været udsat for tortur, men efter en
konkret vurdering af ansøgerens forhold ikke finder, at der består en
reel risiko for tortur ved en udsendelse i dag, vil nævnet som udgangs-
punkt heller ikke foranstalte en undersøgelse iværksat.
Hvis Flygtningenævnet anser ansøgeren for omfattet af udlændingelo-
vens § 7, såfremt forklaringen, herunder om tortur, må lægges til
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 657: Spm. om resultatet af Røde Kors’ torturscreeninger indgår som fast procedure i asylsagsbehandlingen i Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet, til udlændinge- og integrationsministeren
grund, men finder, at forklaringen dog er behæftet med en vis usikker-
hed, kan nævnet beslutte at udsætte sagen med henblik på foretagelse
af en torturundersøgelse, der eventuelt vil kunne understøtte ansøge-
rens forklaring.
For yderligere oplysninger om iværksættelse af torturundersøgelser
kan henvises til Flygtningenævnets formandskabs beretning 2020, af-
snit 4.7.3.1.
For så vidt angår resultatet af en eventuel torturscreening foretaget af
Dansk Røde Kors i forbindelse med behandlingen af en asylsag i Ud-
lændingestyrelsen, vil en sådan screening normalt blive fremsendt af
styrelsen til Flygtningenævnet sammen med sagens øvrige akter og
derefter indgå i grundlaget for nævnets behandling af sagen.
Ansøgerens advokat kan endvidere, hvor det findes relevant, indhente
Dansk Røde Kors' journaler vedrørende torturscreening og fremlægge
disse i forbindelse med nævnets behandling af sagen.
En opgørelse over antallet af torturundersøgelser iværksat af Flygtnin-
genævnet fra 2015 til 2020 viser, at der i perioden er iværksat i alt 26
undersøgelser. Det bemærkes, at opgørelsen hviler på en manuel op-
tælling og derfor er behæftet med en vis usikkerhed.
Det skal understreges, at det lavere antal torturundersøgelser de se-
nere år ikke er udtryk for en bevidst nedprioritering heraf i Flygtninge-
nævnet. Som anført ovenfor gjorde Flygtningenævnet ganske meget
for at skabe fokus herpå i forlængelse af debatten i 2016. Det er imid-
lertid det enkelte nævn, der foretager en fri bevisvurdering på bag-
grund af sagens konkrete omstændigheder, og det er således det en-
kelte nævn, der afgør, om der er behov for at iværksætte en torturun-
dersøgelse.”
Mattias Tesfaye
/
Kenny Rasmussen
Side
4/4