Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2428346_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samråd AA
Hvornår:
28. juni 2021 kl. 11
DET TALTE ORD GÆLDER
21. juni 2021
Tekst:
Mener ministeren, at regeringen har spildt skatteborger-
nes penge på købet af Holmegaard uden besigtigelse? Vil
ministeren derudover redegøre for:
Om det er normalt for staten at købe ejendomme uden
at besigtige dem?
Hvad der nu skal ske med Holmegaard?
Om staten har betalt overpris for bygningen?
Hvordan ministeren og ministeriet havde sikret sig, at
Holmegaard overhovedet var egnet til formålet som
udrejsecenter?
Sags nr.
Akt-id
2021 - 10337
1673229
Tale:
[Indledning]
Tak for spørgsmålet.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/6-21, til udlændinge- og integrationsministeren
2
Regeringen præsenterede i maj beslutningen om at etab-
lere et nyt udrejsecenter på Langeland, så blandt andet de
udvisningsdømte kunne flyttes væk fra Midtjylland.
Det handler om en gruppe mennesker, som vi grundlæg-
gende ikke ønsker i Danmark. Hovedprioriteten er, at
disse mennesker rejser hjem. Vi har derfor fra den aller-
første dag af den her regerings levetid arbejdet på at styrke
hjemrejseindsatsen.
Vi har gennemført en række tiltag for at styrke hjemrejse-
indsatsen, som bygger oven på de udmærkede regler, der
er indført af tidligere regeringer hen over midten af dansk
politik.
Vi har blandt andet oprettet Hjemrejsestyrelsen, der bl.a.
har deres daglige gang på udrejsecentrene.
Vi har fremsat et forslag til Danmarks første hjemrejselov,
som blev vedtaget af Folketinget i slutningen af maj må-
ned i år.
Ligesom vi har taget en række yderligere initiativer på
hjemrejseområdet: Vi har flyttet rådgivningsopgaven fra
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/6-21, til udlændinge- og integrationsministeren
3
Flygtningehjælpen til Hjemrejsestyrelsen. Vi har igangsat
en gennemgang af midlertidige opholdstilladelser fra Da-
maskus-provinsen. Vi har styrket den såkaldte repatrie-
ringsordning, der bruges af udlændinge med lovligt op-
hold i Danmark, som ønsker at rejse hjem med økonomisk
støtte fra den danske stat. Og vi har sikret mulighed for at
teste afviste asylansøgere for Corona.
Et nyt udrejsecenter på Langeland skulle have været det
næste skridt.
[Beslutning om placering af asylcentre]
Det fremgår af udlændingelovens paragraf 42 a, at det er
Udlændingestyrelsen og dermed regeringen, som har an-
svaret for at etablere og drive udrejsecentre og øvrige ind-
kvarteringssteder.
Udlændingestyrelsen foretager derfor løbende kapacitets-
tilpasninger i indkvarteringssystemet på baggrund af ud-
viklingen i indkvarteringsbehovet. Det indebærer bl.a. leje
og erhvervelse af faciliteter og bygninger, der skal anven-
des til indkvartering, og omvendt også opsigelse af leje-
mål og afhændelse af bygninger og faciliteter. Siden fe-
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/6-21, til udlændinge- og integrationsministeren
4
bruar 2016 har Udlændingestyrelsen lukket 73 indkvarte-
ringssteder. I dag er der derfor kun 12 indkvarteringsste-
der i brug i det ordinære indkvarteringssystem.
[Besigtigelse af ejendommen]
Udlændingestyrelsen købte ejendommen i maj måned.
Styrelsen besøgte ejendommen forud for købet.
Der blev ikke foretaget en egentlig håndværksmæssig og
byggeteknisk gennemgang. Men ejendommen
blev
gen-
nemgået fysisk med henblik på at vurdere den bygnings-
mæssige stand og istandsættelsesbehovet.
Udlændingemyndighederne var derfor forud for købet
klar over, at ejendommen havde en række fejl og mangler,
som ville være relevante at udbedre inden ibrugtagning af
ejendommen.
Herunder også at der ville skulle ske sikring af de rette
tilladelser - og af plangrundlaget - for ejendommen inden
ibrugtagningen som udrejsecenter i løbet af 2022. Dette er
i øvrigt generelt et opmærksomhedspunkt, når Udlændin-
gestyrelsen etablerer indkvarteringssteder. Og på den
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/6-21, til udlændinge- og integrationsministeren
5
måde er det altså ikke en unik situation for myndighederne
at stå i.
I øvrigt har ejendommen fungeret som asylcenter i perio-
den fra 1993 til 2004 og igen i perioden fra 2009 til 2017.
Udlændingestyrelsen havde dermed et godt kendskab til
ejendommen forud for købet. I perioden fra 2009 og frem,
hvor styrelsen lejede ejendommen, har styrelsen betalt i
alt ca. 27,6 mio. kr. i husleje for Holmegaard. I 2018 var
der fx tale om en husleje på ca. 2,6 mio. kr.
[Vurdering af ejendommen og købspris]
I forbindelse med købet af Holmegaard søgte Udlændin-
gestyrelsen juridisk bistand fra Kammeradvokaten, som
blandt andet benyttede en ejendomsmægler med speciale
i erhvervsejendomme til at vurdere ejendommen.
Mægleren kom med en vurdering til brug for forhandlin-
gerne om handelsprisen ud fra en gennemgang af ejen-
dommen, herunder i forhold til beskaffenhed, underlig-
gende økonomiske nøgletal og indtægtspotentiale for en
privat aktør.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/6-21, til udlændinge- og integrationsministeren
6
Ejendomsmægleren fastsatte ejendommens aktuelle mar-
kedsværdi til 10,5 mio. kr. Beløbet var eksklusiv eventu-
elle handelsomkostninger og eksklusiv visse dele af ejen-
dommen, fx det netop etablerede skydebaneanlæg. Der
blev ved vurderingen heller ikke taget hensyn til den
igangværende drift af kursusvirksomhed på ejendommen
og sælgers tab af indtægter i den forbindelse.
En vurdering fra en mægler med speciale i erhvervsejen-
domme er efter min mening et naturligt udgangspunkt for
en forhandling med sælger om købsprisen på en ejendom,
som ikke er udbudt til salg.
Den endelige købspris på 13,5 mio. kr. er et resultat af for-
handlingen med sælger på baggrund af en professionel
vurdering af ejendommen.
[Fremtid for ejendommen]
Udlændingestyrelsen ejer nu Holmegaard. Ejendommen
indgår dermed i styrelsens samlede ejendomsportefølje.
Det er nu op til styrelsen at afgøre, hvad der fagligt set er
den bedste løsning i forhold til ejendommens fremtid.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/6-21, til udlændinge- og integrationsministeren
7
[Afslutning]
Så nej. På den baggrund mener jeg ikke at man kan kon-
kludere borgernes penge er ødslet væk på købet af Holme-
gaard. Som jeg har redegjort for, traf vi en beslutning der
efter vores mening var den mindst dårlige løsning.
Og lad mig igen minde om, at løsningen var og er langt
billigere end den tidligere regerings forslag om at etablere
et udrejsecenter på Lindholm.
Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi ikke får mulighed
for at føre regeringens løsning ud i livet. Og jeg er ærger-
lig over den konsekvens, det har for lokalsamfundet i Bor-
ding og omegn. Men jeg har som bekendt ikke et ønske
om at tromle hen over et flertal i Folketinget.
Tak for ordet.