Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2434307_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 25. juni 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 630 (alm. del) efter ønske fra Marcus Knuth (KF) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 630:
Vil ministeren oversende en beskrivelse af processen for opholdsgrundlag for unge,
der er kommet til Danmark som familiesammenførte, når de selv fylder 18? Hvis
man f.eks. er blevet familiesammenført fra Syrien til Danmark som 17-årig, har man
så krav på at blive i Danmark, når man fylder 18, hvis vores myndigheder vurderer,
at man ikke selv har et beskyttelsesbehov? Er det muligt at kræve, at man ved det
fyldte 18. år skal tilbage til hjemlandet, hvis man ikke selv har et beskyttelsesbehov?
Svar:
En opholdstilladelse til et barn, der er familiesammenført med en forælder i Dan-
mark, udløber, når barnet fylder 18 år. Det gælder uanset forælderens statsborger-
skab og
hvor forælderen er udlænding
forælderens opholdsgrundlag.
Når barnet er fyldt 18 år og dermed ikke længere er undergivet forældremyndig-
hed, vil opholdstilladelsen dog kunne forlænges, forudsat at mindst en af barnets
forældre (fortsat) er fastboende i Danmark. En forlængelse af opholdstilladelsen vil
dog ikke længere være betinget af, at barnet har bopæl hos en (tidligere) forældre-
myndighedsindehaver.
Det, synes jeg, er en god og rimelig ordning.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at når en udlænding søger om opholdstilladelse som følge
af en familiemæssig tilknytning med en person bosiddende Danmark, tages der ikke
stilling til, om udlændingen har et asylrelevant beskyttelsesbehov. Det samme gæl-
der, hvis udlændingen senere søger om forlængelse af en sådan opholdstilladelse,
f.eks. når udlændingen fylder 18 år. En sådan stillingtagen til, om udlændingen har
et asylrelevant beskyttelsesbehov, vil forudsætte, at udlændingen indgiver en an-
søgning om asyl i Danmark, der herefter vil skulle behandles i asylsystemet.
17. august 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 11769
1695821
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 630: Spm. om ministeren vil oversende en beskrivelse af processen for opholdsgrundlag for unge, der er kommet til Danmark som familiesammenførte, når de selv fylder 18? Hvis man f.eks. er blevet familiesammenført fra Syrien til Danmark som 17-årig, har man så krav på at blive i Danmark, når man fylder 18, hvis vores myndigheder vurderer, at man ikke selv har et beskyttelsesbehov? Er det muligt at kræve, at man ved det fyldte 18. år skal tilbage til hjemlandet, hvis man ikke selv har et beskyttelsesbehov, til udlændinge- og integrationsministeren
Det betyder også, at en udlænding med opholdstilladelse som familiesammenført
ikke har status som flygtning, selvom den person, som udlændingen er familiesam-
menført med, har opholdstilladelse i Danmark som flygtning efter udlændingelo-
vens §§ 7 eller 8.
Som følge af lov nr. 174 af 27. februar 2019 om ændring af udlændingeloven, inte-
grationsloven, repatrieringsloven og forskellige andre love (Videre adgang til ind-
dragelse af opholdstilladelser for flygtninge, loft over antallet af familiesammenfø-
ringer, skærpet straf for overtrædelse af indrejseforbud og overtrædelse af op-
holds-, underretnings- og meldepligt, ydelsesnedsættelse for forsørgere m.v.) gives
opholdstilladelse som følge af en familiemæssig tilknytning til en herboende ud-
lænding, der er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 og § 8, stk. 1
og 2 (dvs. en flygtning), med henblik på midlertidigt ophold. Dette i modsætning til
øvrige familiesammenføringstilladelser, der som udgangspunkt gives med mulig-
hed for varigt ophold.
Udlændinge, der er familiesammenført med herboende udlændinge med opholds-
tilladelse efter udlændingelovens § 7 og § 8, stk. 1 og 2, dvs. flygtninge, er således
meddelt familiesammenføring med henblik på midlertidigt ophold.
Det er som nævnt en betingelse for at bevare en tidsbegrænset opholdstilladelse
som familiesammenført, at den person, som opholdstilladelsen er givet på grundlag
af, fortsat har fast og lovlig bopæl i Danmark. Det gælder, indtil den familiesam-
menførte udlænding måtte opnå tidsubegrænset opholdstilladelse.
Det betyder, at der vil være grundlag for at inddrage eller nægte at forlænge en
tidsbegrænset opholdstilladelse som familiesammenført, hvis den person, som op-
holdstilladelsen er givet på grundlag af, mister sit opholdsgrundlag. Det kan f.eks.
være en forælder, der har haft midlertidig beskyttelsesstatus i Danmark, men hvor
det asylrelevante beskyttelsesbehov er ophørt, således at opholdstilladelsen er ble-
vet inddraget eller nægtet forlænget.
I en sådan situation, hvor forælderens opholdstilladelse som flygtning er inddraget
eller nægtet forlænget, skal det familiesammenførte barns opholdstilladelse også
inddrages eller nægtes forlænget, medmindre dette vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser, jf. udlændingelovens § 19 a, stk. 1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke, at det er vurderingen, at en
ændring af reglerne således, at familiesammenførte børns opholdstilladelse ikke
kan forlænges, når barnet fylder 18 år, selvom den ene eller begge forældre fortsat
har opholdstilladelse som flygtninge, navnlig vil være relevant i de tilfælde, hvor
forældrene har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2 (hhv.
konventionsstatus og beskyttelsesstatus). I de tilfælde, hvor den ene eller begge
forældre har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, som følge af de
generelle forhold i hjemlandet, vil der normalt også være grundlag for at meddele
opholdstilladelse efter § 7, stk. 3, til den unge.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 630: Spm. om ministeren vil oversende en beskrivelse af processen for opholdsgrundlag for unge, der er kommet til Danmark som familiesammenførte, når de selv fylder 18? Hvis man f.eks. er blevet familiesammenført fra Syrien til Danmark som 17-årig, har man så krav på at blive i Danmark, når man fylder 18, hvis vores myndigheder vurderer, at man ikke selv har et beskyttelsesbehov? Er det muligt at kræve, at man ved det fyldte 18. år skal tilbage til hjemlandet, hvis man ikke selv har et beskyttelsesbehov, til udlændinge- og integrationsministeren
Det skal endelig bemærkes, at familiesammenførte børn af andre grunde vil kunne
have et selvstændigt beskyttelsesbehov. Det gælder f.eks. syriske mænd i den mili-
tærpligtige alder (18-42 år), som ikke er fritaget fra militærtjeneste, og som efter
nuværende praksis bliver meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7,
stk. 1, hvis de af samvittighedsmæssige årsager ikke ønsker at aftjene værnepligt.
Mattias Tesfaye
/
Øzlem Akar
Side
3/3