Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2434293_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 25. juni 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 622 (alm. del) efter ønske fra Marcus Knuth (KF) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 622:
Nogle hundrede personer fra Syrien er frivilligt repatrieret over de sidste par år. Kan
ministeren oplyse, om der er nogle karakteristika på dem og deres asylgrundlag?
Hvad var den primære motivation for frivillig hjemrejse? Hvor vigtig var repatrie-
ringsordningen for deres beslutning? Har nogle af dem efterfølgende oplevet pro-
blemer med den syriske stat, herunder for ikke at have efterlevet krav om at aftjene
værnepligt i Syrien?
Svar:
1.
Der er i alt 277 personer, der fra 2019 til maj 2021 er repatrieret til Syrien. Der-
udover er hhv. 3 syrere repatrieret til Jordan og 5 syrere repatrieret til Qatar. Disse
personer er ikke inkluderet i opgørelser nedenfor.
Af væsentlige karakteristika for de 277 personer, der er repatrieret til Syrien i peri-
oden 2019 til maj 2021, kan nævnes:
- Lidt over halvdelen (53 pct.) er mænd,
jf. tabel 1.
- I alt var 143 personer (52 pct.) på repatrieringstidspunktet under 18 år. Der-
udover var tre ud af ti mellem 30-49 år på tidspunktet for repatriering,
jf.
tabel 2.
- Hovedparten (58 pct.) havde opholdstilladelse som familiesammenførte,
mens de resterende havde opholdsgrundlag som flygtninge, heraf 39 pct.
efter udlændingelovens § 7 og de resterende 3 pct. som kvoteflygtninge
efter udlændingelovens § 8,
jf. tabel 3.
17. august 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 11400
1691440
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 622: Spm. om de hundrede personer fra Syrien der frivilligt er repatrieret over de sidste par år. Kan ministeren oplyse, om der er nogle karakteristika på dem og deres asylgrundlag? Hvad var den primære motivation for frivillig hjemrejse? Hvor vigtig var repatrieringsordningen for deres beslutning? Har nogle af dem efterfølgende oplevet problemer med den syriske stat, herunder for ikke at have efterlevet krav om at aftjene værnepligt i Syrien, til udlændinge- og integrationsministeren
2434293_0002.png
Tabel 1: Personer repatrieret til Syrien i perioden 2019-maj 2021 fordelt på køn, antal og
andel
Køn
Antal
Andel
Mænd
148
53 pct.
Kvinder
129
47 pct.
I alt
277
100 pct.
Anm.: Tallene er foreløbige. Der kan forekomme efterregistreringer.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. kommunernes indberetning til
Dansk Flygtningehjælp.
Tabel 2: Personer repatrieret til Syrien i perioden 2019-maj 2021 fordelt på alder på repa-
trieringstidspunktet, antal og andel
Alder
Antal
Andel
0-9 år
87
31 pct.
10-17 år
57
21 pct.
18-29 år
23
8 pct.
30-39 år
49
18 pct.
40-49 år
34
12 pct.
+50 år
26
9 pct.
Ukendt
1
0 pct.
I alt
277
100 pct.
Anm.: Tallene er foreløbige. Der kan forekomme efterregistreringer. Pga. afrundinger summer andele
i tabellen ikke til 100 pct.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. kommunernes indberetning til
Dansk Flygtningehjælp.
Tabel 3: Personer repatrieret til Syrien i perioden 2019-maj 2021 fordelt på opholdstilla-
delse, antal og andel
Opholdstilladelse
Antal
Andel
Asyl, heraf:
117
42 pct.
§ 7, stk. 1, konventionsstatus
65
23 pct.
§ 7, stk. 2, beskyttelsesstatus
13
5 pct.
§ 7 stk. 3, midlertidig beskyttel-
30
11 pct.
sesstatus
§ 8, kvoteflygtning
9
3 pct.
Familiesammenføring, heraf
160
58 pct.
§9
150
54 pct.
§ 9 c, stk. 1
10
4 pct.
I alt
277
100 pct.
Anm.: Tallene er foreløbige. Der kan forekomme efterregistreringer.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. kommunernes indberetning til
Dansk Flygtningehjælp.
2.
For så vidt angår motivationen for frivillig hjemrejse til Syrien kan det oplyses, at
Rambøll Management Consulting på opdrag fra Udlændinge- og Integrationsmini-
steriet i 2020 har udført en kvalitativ undersøgelse blandt syrere, som har søgt om
repatrieringsstøtte efter repatrieringsloven. Undersøgelsen er baseret på dybdegå-
ende interviews med 11 syriske flygtninge og familiesammenførte, der har søgt om
repatrieringsstøtte i 2019 eller 2020. Undersøgelsen havde til formål at belyse bl.a.,
hvilke faktorer og overvejelser, der påvirker syreres beslutning om at repatriere.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 622: Spm. om de hundrede personer fra Syrien der frivilligt er repatrieret over de sidste par år. Kan ministeren oplyse, om der er nogle karakteristika på dem og deres asylgrundlag? Hvad var den primære motivation for frivillig hjemrejse? Hvor vigtig var repatrieringsordningen for deres beslutning? Har nogle af dem efterfølgende oplevet problemer med den syriske stat, herunder for ikke at have efterlevet krav om at aftjene værnepligt i Syrien, til udlændinge- og integrationsministeren
Resultaterne af undersøgelsen fremgår af en rapport af 4. juni 2020 fra Rambøll
Management Consulting, jf.
bilag 1.
Undersøgelsen belyser en række faktorer, der henholdsvis fremmer og afholder de
interviewede personer i deres beslutning om at repatriere. Det fremgår af rappor-
ten, at der
på trods af, at faktorerne er individuelle i forhold til hver person og
den pågældendes situation
kan fremhæves særligt to fremmende faktorer som
udslagsgivende hos størstedelen af personerne, mens de øvrige faktorer betragtes
som medvirkende til beslutningen om repatriering.
Den første væsentlige faktor, som har været fremmende for beslutningen om re-
patriering, drejer sig om savn til familie, venner og netværk. Det fremgår af rappor-
ten, at dette vejer særlig tungt hos personer, der har syge eller aldrende familie-
medlemmer i hjemlandet.
Den anden væsentlige og fremmende faktor er manglende sociale og økonomiske
forhold i Danmark. I den forbindelse fremhæves manglende danskkundskaber og
tilknytning til arbejdsmarkedet særligt som fremmende for ønsket om repatriering.
Endvidere fremgår det af rapporten, at en række øvrige faktorer fremmer repatri-
ering, herunder de danske krav til familiesammenføring og savnet af hjemlandet,
dets kultur samt en generel nationalitetsfølelse og tilhørsforhold. Derudover peges
der i rapporten på, at forbedrede forhold i Syrien har været en forudsætning for, at
flere har overvejet repatriering. En overvejende del af personerne i undersøgelsen
har således nævnt, at der ikke længere var krig i det område, de skulle tilbage til,
ligesom økonomisk opblomstring i landet var en motiverende faktor for repatrie-
ring for de pågældende.
For så vidt angår den økonomiske støtte fra repatrieringsordningen fremgår det af
rapporten, at repatrieringsstøtten ikke ses som afgørende, men at den har betyd-
ning for beslutningen om at repatriere.
3.
Det bemærkes afslutningsvis, at Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke mo-
nitorerer udlændinge, der rejser hjem fra Danmark, og at ministeriet på den bag-
grund ikke er bekendt med konkrete eksempler på, at nogle af de repatrierede sy-
rere efter tilbagevenden til Syrien har oplevet problemer med den syriske stat, her-
under for ikke at have efterlevet krav om at aftjene værnepligt.
Mattias Tesfaye
/
Christine Vestgaard Johansen
Side
3/3