Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2422220_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspørgsmål AB
Den 24. juni 2021 kl. 10-11
Hvornår:
DET TALTE ORD GÆLDER
Tekst:
Vil ministeren redegøre for hensigtsmæssigheden af de danske familiesam-
menføringsregler i lyset af artiklen ”Carsten har fået nok af stramme regler:
Farvel, Danmark!” på eb.dk den 23. maj 2021, og kan ministeren forstå den
frustration, der udtrykkes i artiklen? Vil ministeren samtidig forholde sig til
de kritikpunkter, som fremhæves i artiklen, herunder SIRI’s kritiserede op-
klaringsarbejde i den nævnte type sag og SIRI’s lange sagsbehandlingstider?
31. maj 2021
Sags nr.
Akt-id
2021 - 9605
1656027
[Indledning]
Tak for spørgsmålet, som er stillet med henvisning
til en konkret sag omtalt i Ekstra Bladet.
Her kan man læse om en dansk statsborger, hvis in-
diske ægtefælle har fået afslag på familiesammenfø-
ring i Danmark, og som derfor har valgt at flytte til
Indien.
Jeg har stor forståelse for den frustration, der kan op-
stå, når man som dansker ikke kan leve sammen med
sin udenlandske ægtefælle i Danmark.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 616: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 24/6-21 om de danske sammenføringsregler, jf. samrådsspørgsmål AB, til udlændinge- og integrationsministeren
2422220_0002.png
2
Jeg kan ikke kommentere nærmere på omstændig-
hederne i den konkrete sag, men jeg vil gerne rede-
gøre for de regler, som ligger til grund for afgørelsen
i sagen.
[Familiesammenføring med en dansk statsborger i Danmark
efter EU-reglerne
sekundær fri bevægelighed]
Allerførst er det væsentligt at nævne, at den sag, som
har givet anledning til samrådet i dag, er afgjort efter
EU-reglerne om fri bevægelighed. Sagen angår ikke
udlændingelovens regler om familiesammenføring.
Det kan måske overraske, at det er EU-reglerne om
fri bevægelighed, der er i spil, fordi en dansk stats-
borger, der befinder sig i Danmark, normalt ikke kan
påberåbe sig disse regler.
EU-Domstolen har imidlertid fastslået, at en unions-
borger, der har gjort brug af retten til fri bevægelig-
hed i et andet EU-land, under visse betingelser kan
påberåbe sig EU-traktatens bestemmelser om fri be-
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 616: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 24/6-21 om de danske sammenføringsregler, jf. samrådsspørgsmål AB, til udlændinge- og integrationsministeren
3
vægelighed overfor sin egen medlemsstat ved en til-
bagevenden, og på den baggrund kan gøre en ret til
familiesammenføring gældende.
En dansk statsborger, der har udøvet rettigheder i et
andet EU-land, vil derfor ved en tilbagevenden til
Danmark kunne påberåbe sig EU-reglerne med hen-
blik på familiesammenføring i Danmark.
Denne adgang til familiesammenføring efter EU-
reglerne, som kaldes
sekundær fri bevægelighed,
ud-
gør en undtagelse til hovedreglen om, at danske
statsborgere i Danmark skal opfylde udlændingelo-
vens betingelser for familiesammenføring.
Familiesammenføring efter EU-reglerne om sekun-
dær fri bevægelighed er imidlertid ikke betingelses-
løs.
I EU-retspraksis er det nemlig fastslået, at de betin-
gelser, som gælder for familiesammenføring i en
primær fri bevægelighedssituation
dvs. i den situ-
ation, hvor f.eks. en tysk arbejdstager i Danmark øn-
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 616: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 24/6-21 om de danske sammenføringsregler, jf. samrådsspørgsmål AB, til udlændinge- og integrationsministeren
2422220_0004.png
4
sker familiesammenføring med sin tredjelandsægte-
fælle
også skal finde anvendelse i sager om fami-
liesammenføring i en sekundær fri bevægelighedssi-
tuation.
Disse betingelser findes i opholdsdirektivet [direktiv
2004/38/EF].
Ifølge EU-retspraksis gælder der herudover en
række betingelser, som er særlige for en sekundær
fri bevægelighedssituation, hvoraf jeg navnlig vil
fremhæve to:
For det første skal den danske statsborger have gjort
brug af retten til fri bevægelighed og have etableret
et faktisk og reelt ophold
i et andet EU-land.
Det betyder bl.a., at den danske statsborger skal have
udøvet rettigheder i et andet EU-land som økono-
misk aktiv eller som selvforsørgende, og at den dan-
ske statsborger reelt skal være flyttet til og have boet
i det andet EU-land.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 616: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 24/6-21 om de danske sammenføringsregler, jf. samrådsspørgsmål AB, til udlændinge- og integrationsministeren
2422220_0005.png
5
For det andet skal den danske statsborger under sit
ophold i det pågældende EU-land have
opbygget el-
ler styrket familielivet
med det familiemedlem, som
den danske statsborger ønsker at familiesammenføre
sig med i Danmark.
Det indebærer nødvendigvis, at også familiemed-
lemmet har opholdt sig i det andet EU-land sammen
med den danske statsborger.
Der skal med andre ord være
realitet
i den danske
statsborgers ophold i det andet EU-land og i det fa-
milieliv, som ønskes fortsat i Danmark.
De danske myndigheder både kan og skal kræve
do-
kumentation
for, at betingelserne er opfyldt, og fore-
tage en selvstændig prøvelse heraf. Det følger af
EU-retspraksis. Det er derfor ikke en mulighed, at de
danske myndigheder bare udsteder EU-opholdsbe-
viser uden at påse, at betingelserne er opfyldt.
Det synes jeg sådan set er både fornuftigt og rime-
ligt.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 616: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 24/6-21 om de danske sammenføringsregler, jf. samrådsspørgsmål AB, til udlændinge- og integrationsministeren
6
Det er jo trods alt relativt nemt for unionsborgere at
tage ophold i et andet EU-land.
Og tilsvarende nemt kan det efter omstændighe-
derne være at omgå EU-reglerne. [Man kan f.eks.
godt have lejet en lejlighed i et andet EU-land og
have udøvet økonomisk aktivitet i det pågældende
land, uden faktisk og reelt at have taget ophold dér.]
Kravet om dokumentation bidrager til at sikre, at der
har været den nødvendige realitet i opholdet i det an-
det EU-land, og at der kun udstedes EU-opholdsbe-
viser til dem, der er reelt berettigede.
Dokumentationskravet bidrager også til at sikre, at
udlændingelovens regler om familiesammenføring
ikke omgås. Vi kan ikke være tjent med en retstil-
stand, hvor en dansk statsborger kan påberåbe sig
retten til familiesammenføring efter EU-reglerne,
uden at det påses, at betingelserne herfor faktisk er
opfyldt.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 616: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 24/6-21 om de danske sammenføringsregler, jf. samrådsspørgsmål AB, til udlændinge- og integrationsministeren
7
Der er med andre ord god grund til, at myndighe-
derne stiller krav om dokumentation og foretager en
grundig og bagudrettet
prøvelse af, om den danske
statsborgers ophold og familieliv i et andet EU-land
opfylder betingelserne efter EU-reglerne.
Og har man udøvet rettigheder i et andet EU-land,
burde det være muligt at dokumentere såvel ophol-
det som familielivet.
Det er klart, at myndighederne ikke skal kræve mere
dokumentation end nødvendigt. I den forbindelse er
det værd at nævne, at dokumentationskravet kan op-
fyldes ved ethvert egnet bevis, som selvfølgelig skal
kunne henføres til de personer, det drejer sig om.
Myndighederne foretager en konkret og individuel
vurdering i alle sager under inddragelse af al rele-
vant dokumentation.
Endelig er det sådan, at hvis denne vurdering mun-
der ud i et afslag, kan afgørelsen påklages til Udlæn-
dingenævnet og til de danske domstole.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 616: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 24/6-21 om de danske sammenføringsregler, jf. samrådsspørgsmål AB, til udlændinge- og integrationsministeren
8
[Kritik af SIRI’s sagsbehandlingstid]
Når det er sagt, ærgrer det mig, at SIRI i nogle af
sagerne på EU-området har en for lang sagsbehand-
lingstid.
Det er ikke tilfredsstillende og heller ikke hensigts-
mæssigt overfor den enkelte, som står i en usikker
situation.
Samtidig skal myndighederne som nævnt påse, at
betingelserne er opfyldt, og indhente den nødven-
dige dokumentation for at sikre, at afgørelsen træf-
fes på et fyldestgørende grundlag.
SIRI har oplyst, at styrelsen er opmærksom på, at der
i disse sager kan være behov for yderligere vejled-
ning på udlændingemyndighedernes hjemmeside for
at sikre, at ansøgningerne er vedlagt tilstrækkelig
dokumentation, hvilket vil kunne bidrage til, at an-
søgerne i højere grad vedlægger denne rette doku-
mentation i første omgang.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 616: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 24/6-21 om de danske sammenføringsregler, jf. samrådsspørgsmål AB, til udlændinge- og integrationsministeren
9
Uden at kunne gå nærmere ind i den konkrete sag er
jeg umiddelbart enig i, at en sagsbehandlingstid på 8
måneder synes lang.
Det følger af opholdsdirektivet, at sagsbehandlings-
tiden for tredjelandsfamiliemedlemmer ikke må
overstige 6 måneder.
Det er klart, at fristen på 6 måneder forudsætter, at
sagen er tilstrækkeligt oplyst, men det er ligeså klart,
at SIRI skal have fokus på at fremme sagerne mest
muligt, og at manglende dokumentation skal søges
indhentet hurtigst muligt.
I 2019 lavede SIRI en handlingsplan, der skulle ned-
bringe sagsbehandlingstiderne på EU-området. Det
har tidligere set positivt ud, men jeg er opmærksom
på, at sagsbehandlingstiden nu er stigende.
Det skal der selvfølgelig gøres noget ved. Derfor er
mit ministerium også i dialog med SIRI om deres
sagsbehandlingstider, og jeg kan oplyse, at regerin-
gen vil se nærmere på ressourcebehovet på området.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 616: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 24/6-21 om de danske sammenføringsregler, jf. samrådsspørgsmål AB, til udlændinge- og integrationsministeren
10
Tak for ordet.