Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2437322_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 5. januar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 225 (Alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 225:
Vil ministeren i forlængelse af dommen i »tændstiksagen« redegøre for, om den
dømte i Tyskland, Dieab Khadigah, frit vil kunne rejse ind og ud af Danmark, når han
har afsonet sin dom i Tyskland?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker indledningsvist, at opholds-
grundlaget i Tyskland for den pågældende, som efter det oplyste er syrisk statsbor-
ger, ikke er ministeriet bekendt, ligesom ministeriet ikke er bekendt med, hvilke
vilkår der er eller måtte blive fastsat i forbindelse med den dømtes løsladelse efter
endt afsoning i Tyskland.
2.
I forhold til de danske regler om indrejsebetingelser mv. kan det generelt oplyses,
at statsborgere fra tredjelande, der ønsker at indrejse i Danmark fra et land, der
ikke har tilsluttet sig Schengenkonventionen, underkastes indgående kontrol ved
indrejse over EU’s ydre grænse
i overensstemmelse med reglerne i Schengengræn-
sekodeksen artikel 8, stk. 3.
Det gælder i henhold til Schengengrænsekodeksens artikel 6, at tredjelandsstats-
borgere, der ønsker at indrejse, bl.a. ikke må være indberettet i Schengeninforma-
tionssystemet (SIS) som uønskede, samt at de ikke må ikke være at betragte som
en trussel mod medlemsstaternes offentlige orden, indre sikkerhed, offentlig sund-
hed eller internationale forbindelser, og at de navnlig ikke på dette grundlag må
være indberettet som uønskede i medlemsstaternes nationale databaser.
Grænsekontrol ved de indre grænser kan undtagelsesvis og som en sidste udvej i
en begrænset periode genindføres i Schengenområdet, jf. Schengengrænsekodek-
sens artikel 25.
Danmark har siden den 4. januar 2016 genindført midlertidig grænsekontrol ved
grænsen mod bl.a. Tyskland med henvisning til først migrationssituationen og siden
hen primært den alvorlige terrortrussel mod Danmark. Det bemærkes desuden, at
Side
1/2
2. februar 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 228
1494416
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 613: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen "6,5 års fængsel: Tysk-algerisk IS-kvinde holdt slaver og tillod sin mand at voldtage to af dem bragt på politiken.dk den 16. juni 2021 og redegøre for, hvorvidt den domfældte IS-kriger frit kan indrejse i Danmark efter endt afsoning, til udlændinge- og integrationsministeren
indrejsekontrollen som følge af COVID-19, der blev indført den 14. marts 2020, blev
tilpasset fra den 3. september 2020. Der henvises i den forbindelse til bilag 548
(Alm. del) REU af 3. september 2020.
Ved genindførelse af grænsekontrol ved de indre grænser finder bl.a. bestemmel-
serne om de grundlæggende indrejsebetingelser som beskrevet oven for tilsva-
rende anvendelse, jf. artikel 32 i Schengengrænsekodeksen.
For så vidt angår politiets konkrete kontrol ved grænsen mod Tyskland kan der hen-
vises til justitsministeren.
Mattias Tesfaye
/
Kenny Rasmussen
Side
2/2