Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2446634_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 22. juni 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 609 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 609:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange indkvarteringssteder for flygtninge fordelt
på landets kommuner er solgt til andre formål i årene 2018 til dato, herunder oplyse
til hvilke salgspriser sammenholdt med den offentlige ejendomsvurdering?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet bidrag fra Udlændingestyrelsen, som har oplyst følgende:
”Udlæ di gestyrelse er a svarlig for at tilvejebri ge og drive i dkvarte-
ringssteder for asylansøgere m.fl., jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 5. I
langt de fleste tilfælde lejer styrelsen ejendomme i forbindelse med drift
af asylcentre. Det er kun i enkelte tilfælde
og typisk med henblik på lang-
sigtet brug
at styrelsen køber ejendomme til asylcenterdrift.
Når Udlændingestyrelsen træffer beslutning om at sælge en ejendom, som
har været anvendt som asylcenter, vil ejendommen som udgangspunkt
blive indskudt i Statens Ejendomssalg A/S (Freja Ejendomme A/S).
I perioden fra 1. januar 2018 til 31. juli 2021 har Udlændingestyrelsen be-
sluttet at afhænde seks ejendomme, som har været anvendt som asylcen-
ter. Alle seks ejendomme er indskudt i Statens Ejendomssalg A/S (Freja
Ejendomme A/S). Det drejer sig om følgende ejendomme, som er oplistet
alfabetisk efter værtskommune:
16. september 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 11254
1707540
Side
1/5
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 609: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvor mange indkvarteringssteder for flygtninge fordelt på landets kommuner er solgt til andre formål i årene 2018 til dato, herunder oplyse til hvilke salgspriser sammenholdt med den offentlige ejendomsvurdering, til udlændinge- og integrationsministeren
2446634_0002.png
Værtskom-
mune
Dragør
Kommune
Hjørring
Kommune
Jammerbugt
Kommune
Norddjurs
Kommune
Syddjurs
Kommune
Thisted
Kommune
Center
Center
Kongelunden
Center
Foldbjerg
Center
Brovst II
Center
Grenå
Center
Ebeltoft
Center
Vestervig
Adresse
Kalvebodvej 250, 2791
Dragør
Foldbergvej 16, 9760 Vrå
Sygehusvej 3, 9460
Brovst
Vester Hesseldal 17, 8500
Grenå
Mariesmindevej 1, 8400
Ebeltoft
Vestergade 56, 7770 Ve-
stervig
Udlændingestyrelsens indskud af en ejendom i Statens Ejendomssalg A/S
sker via salg/overdragelse til Finansministeriet, som udgangspunkt til bog-
ført værdi. Finansministeriet indskyder herefter
efter godkendelse i Fol-
ketingets Finansudvalg
ejendommen i Statens Ejendomssalg A/S til ap-
portindskudsværdien.
Når ejendommen er indskudt i Statens Ejendomssalg A/S, er Udlændinge-
styrelsen ikke involveret i det videre salg. Styrelsen er dermed heller ikke
ansvarlig for det videre salg eller for den salgspris, der bliver opnået.”
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
endvidere indhentet bidrag fra Finansministeriet, som er ejerministerium for Sta-
tens Ejendomssalg A/S (Freja Ejendomme A/S). Finansministeriet har oplyst føl-
gende:
"I henhold til princippet om armslængde mellem staten som ejer og sel-
skabets bestyrelse i Statens Ejerskabspolitik (2015), er det selskabets be-
styrelse, som har ansvaret for at drive selskabet på vegne af staten. Med
hensyn til Statens Ejendomssalg A/S (Freja Ejendomme) vil det sige, at når
Folketingets Finansudvalg har godkendt et aktstykke om indskud af en
række ejendomme i Freja Ejendomme, og når indskuddet efterfølgende er
blevet godkendt af selskabets generalforsamling, er det alene selskabets
ledelse og ikke staten, som har ansvaret for ejendommenes videre salgs-
proces, herunder salgspriser og øvrige vilkår.
Finansministeriet har på den baggrund henvendt sig til Freja Ejendomme
med henblik på at få oplyst salgspriser og offentlige vurderinger for de seks
relevante ejendomme. Freja Ejendomme har bidraget med følgende op-
lysninger:
Side
2/5
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 609: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvor mange indkvarteringssteder for flygtninge fordelt på landets kommuner er solgt til andre formål i årene 2018 til dato, herunder oplyse til hvilke salgspriser sammenholdt med den offentlige ejendomsvurdering, til udlændinge- og integrationsministeren
2446634_0003.png
Center
(hjemmel til
indskud i
Freja Ejen-
domme)
Center Kon-
gelunden
(Indskud til-
trådt ved
akt. 77 af
19. dec.
2019 af alle
partier und-
tagen EL)
Center Fold-
bjerg
(Indskud til-
trådt ved
akt. 77 af
19. dec.
2019 af alle
partier und-
tagen EL)
Center
Brovst II
(Indskud til-
trådt ved
akt. 289 af
17. juni
2021 af alle
partier und-
tagen EL)
Center
Grenå
(Indskud til-
trådt ved
akt. 150 af
21. juni
2018 af alle
partier und-
tagen EL)
Center Ebel-
toft
(Indskud til-
trådt ved
akt. 150 af
21. juni
2018 af alle
medlemmer
Beskrivelse
af ejendom
på ind-
skudsakt-
stykke
Middel byg-
ninger/til-
stand, an-
vendelse og
indretning
samt under
middel be-
liggenhed,
grund og
udviklings-
potentiale.
Middel be-
liggenhed,
grund, an-
vendelse,
indretning
og udvik-
lingspoten-
tiale samt
under mid-
del bygnin-
ger/tilstand.
God belig-
genhed og
udviklings-
potentiale,
middel
grund samt
under mid-
del bygnin-
ger/tilstand
samt anven-
delse og
indretning.
Middel be-
liggenhed
og under
middel til-
stand, an-
vendelses-
muligheder
og udvik-
lingspoten-
tiale.
God belig-
genhed og
under mid-
del tilstand,
anvendel-
sesmulighe-
der og ud-
viklingspo-
tentiale.
Dato for
indskud
Salgsdato
Bogført
værdi*
Salgssum
Offentlig
vurdering
04.06.20
15.07.21
16.203.191
6.500.000
1.850.000
02.01.20
01.07.20
2.893.367
4.275.000
12.100.000
29.06.21
-
5.478.301
Ej solgt
6.050.000
06.07.18
20.01.20
1.805.355
1.400.000
2.550.000
06.07.18
19.11.20
3.120.429
930.000
7.600.000
Side
3/5
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 609: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvor mange indkvarteringssteder for flygtninge fordelt på landets kommuner er solgt til andre formål i årene 2018 til dato, herunder oplyse til hvilke salgspriser sammenholdt med den offentlige ejendomsvurdering, til udlændinge- og integrationsministeren
2446634_0004.png
af FiU und-
tagen EL)
Center Ve-
stervig
Under mid-
02.01.20
-
674.366
Ej solgt
2.250.000
del belig-
genhed,
(Indskud til- grund, byg-
trådt ved
ninger/til-
akt. 77 af
stand, an-
19. dec.
vendelse,
2019 af alle
indretning
medlemmer og udvik-
af FiU und-
lingspoten-
tagen EL)
tiale.
*
Den bogførte værdi for ejendommene har Finansministeriet fået oplyst af Udlændinge-
og Integrationsministeriet. Samtlige af Udlændinge- og Integrationsministeriets indskud i
Freja Ejendomme er sket til bogført værdi, og denne er opgjort på det tidspunkt, hvor ejen-
dommen indmeldes til indskud i Finansministeriet.
Freja Ejendomme oplyser, at selskabet altid sælger ejendomme med hen-
blik på at opnå det størst mulige provenu for den enkelte ejendom. Det
betyder, at Freja undersøger ejendommens stand, mulige optimeringer af
ejendommen, ligesom selskabet ofte indgår i dialog med den relevante
kommune for at afdække alternative anvendelsesmuligheder for den på-
gældende ejendom. Alle ejendomssalg foregår altid i en åben, offentligt
annonceret og transparent proces, hvor alle interesserede kan byde ind.
Derudover har Freja ofte tilknyttet en lokal mægler til at bistå salgsproces-
sen med henblik på at opnå den rette salgspris, som afspejler det lokale
marked.
For de fire solgte ejendomme oplyser Freja Ejendomme endvidere, at
salgspriserne skal ses i sammenhæng med, at flere af ejendommene har
restriktive anvendelsesbegrænsninger, som ikke gør det muligt at anvende
ejendommene til boligformål eller erhverv. Som eksempel kan nævnes
Center Foldbjerg, hvor den udbudte salgspris kun kunne opnås på betin-
gelse af, at Freja Ejendomme fik tilladelse til en anvendelsesændring hos
kommunen. Det ville forventeligt have påvirket salgsprisen negativt, hvis
tilladelsen ikke var blevet opnået. Det bemærkes, at ejendommen er solgt
i 2016 til 3,0 mio. kr., og at Freja har solgt ejendommen i 2020 for 4,3 mio.
kr.
Dertil kommer, at det fremgår af indskudsaktstykkerne for de pågældende
ejendomme godkendt af Folketingets Finansudvalg, at grund og/eller til-
stand af bygninger for alle seks ejendomme er blevet vurderet som væ-
rende under middel i de uvildige vurderingsrapporter, som Finansministe-
riet har fået udarbejdet. Dette afspejler sig ligeledes i salgsprisen for de
pågældende ejendomme. Som eksempel kan nævnes Center Kongelun-
den, hvor bygningerne var ramt af skimmelsvamp og måtte nedrives, samt
Center Grenå, hvor der ikke var købere til de eksisterende, udslidte byg-
ninger, hvormed køber måtte betale bortskafningsomkostningerne. Begge
forhold påvirkede salgsprisen for de to ejendomme negativt.
Side
4/5
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 609: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvor mange indkvarteringssteder for flygtninge fordelt på landets kommuner er solgt til andre formål i årene 2018 til dato, herunder oplyse til hvilke salgspriser sammenholdt med den offentlige ejendomsvurdering, til udlændinge- og integrationsministeren
Endelig oplyser Freja Ejendomme, at de offentlige ejendomsvurderinger
typisk er højere end markedsprisen i visse områder, og at de bl.a. derfor
ofte ikke afspejler reelle markedspriser, hvorfor der kan være afvigelser
mellem den offentlige ejendomsvurdering og handlede salgspriser. Det
skal ses i lyset af, at de offentlige ejendomsvurderinger har været suspen-
deret siden 2013, og klagemuligheden for de offentlige vurderinger af er-
hvervsejendomme, som er den kategori de fire asylcentre falder under,
først åbnede i 2021. Som eksempel kan nævnes, at Center Ebeltoft oprin-
deligt blev opført med tilladelse efter § 3, stk. 2 i lov om planlægning. Me-
ningen med tilladelsen var, at bygningerne efter endt brug skulle pakkes
sammen, og bygningerne flyttes. I henhold til planloven betragtes ejen-
dommen derfor stadig som en
”bar ark/ubebygget”.
Den offentlige
grundværdi for Center Ebeltoft er 174.200 kr.
Mattias Tesfaye
\
Søren Larsen
Side
5/5