Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2432724_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 22. juni 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 606 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 606:
Vil ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del - svar på spm. 1092 oplyse, om
regeringen sammen med Dansk Folkeparti vil stramme reglerne, sådan at f.eks. en
ghanesisk statsborger, der kun har været i Danmark siden 2015, fremover altid bli-
ver udvist for bestandig og ikke kun midlertidigt efter at have begået dobbelt vold-
tægt i Danmark?
10. august 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 11083
1699650
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at indrejseforbud meddeles
efter nogle generelle kriterier for varigheden af indrejseforbuddet.
Et indrejseforbud i forbindelse med udvisning ved dom på grund af strafbart forhold
efter udlændingelovens §§ 22-24 er som udgangspunkt knyttet til længden af den
konkret idømte straf, jf. 32, stk. 4.
Det følger således af udlændingelovens § 32, stk. 4, nr. 7, at et indrejseforbud i
forbindelse med udvisning ved dom på grund af et strafbart forhold, jf. udlændin-
gelovens §§ 22-24, meddeles for bestandig ved idømmelse af en ubetinget fæng-
selsstraf af mere end 1 år og 6 måneders varighed. Med fængselsstraf sidestilles
anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberø-
velse.
Det er således det klare udgangspunkt, at et indrejseforbud meddeles for bestandig
i tilfælde, hvor en udlænding udvises og idømmes en ubetinget fængselsstraf af
mere end 1 år og 6 måneders varighed.
Dog følger det af udlændingelovens § 32, stk. 5, at der kan meddeles et indrejsefor-
bud af kortere varighed i tilfælde, hvor en udlænding udvises efter §§ 22-24, og et
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 606: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del - svar på spm. 1092 vil oplyse, om regeringen sammen med Dansk Folkeparti vil stramme reglerne, sådan at f.eks. en ghanesisk statsborger, der kun har været i Danmark siden 2015, fremover altid bliver udvist for bestandig og ikke kun midlertidigt efter at have begået dobbelt voldtægt i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
indrejseforbud af den varighed, der er nævnt i § 32, stk. 4, vil indebære, at udvis-
ningen med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtigelser.
Bestemmelsen indebærer, at der kan meddeles et indrejseforbud af kortere varig-
hed end fastsat i de gældende regler, hvis det betyder, at der dermed kan ske ud-
visning i en sag, hvor dette ellers med sikkerhed ville være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser. I forarbejderne til bestemmelsen er det forudsat bl.a.,
at det alene er i tilfælde, hvor varigheden af et indrejseforbud vil have selvstændig
og afgørende betydning for, om udvisning vil være i strid med Danmarks internati-
onale forpligtelser, at der kan meddeles et indrejseforbud af en kortere varighed.
Muligheden for at domstolene efter en konkret vurdering kan meddele et indrejse-
forbud af en kortere varighed end fastsat i de gældende regler, er indført i forbin-
delse med, at et bredt flertal i Folketinget i maj 2018, herunder med støtte fra bl.a.
Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti, vedtog en række skærpelser af udvisnings-
reglerne. Formålet med skærpelserne var bl.a. at sikre, at kriminelle udlændinge
udvises i videst muligt omfang inden for rammerne af Danmarks internationale for-
pligtelser.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i forlængelse af ovenstående oplyse,
at varigheden af et indrejseforbud indgår i den proportionalitetsafvejning, der skal
foretages ved vurderingen af, om udvisning af en udlænding med sikkerhed vil være
i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Det bemærkes i den forbindelse, at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i
sin praksis har tillagt længden af et indrejseforbud betydning ved vurderingen af,
om udvisning af en kriminel udlænding vil være i strid med artikel 8 (retten til re-
spekt for privat- og familieliv) i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Det følger således af Domstolens praksis, at et indrejseforbud meddelt for bestan-
dig i nogle sager kan tale imod, at udvisning er proportional. I andre sager kan et
tidsbegrænset indrejseforbud tale for, at udvisning er proportional.
Der kan således være tilfælde, hvor varigheden af et indrejseforbud vil have selv-
stændig og afgørende betydning for, om udvisning vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser.
3.
Det er regeringens holdning, at kriminelle udlændinge skal udvises i videst muligt
omfang, og Socialdemokratiet støttede derfor også op om de skærpelser, som blev
vedtaget af et bredt flertal i Folketinget i maj 2018, herunder muligheden for, at
domstolene på baggrund af en konkret vurdering kan meddele et indrejseforbud af
kortere varighed, i tilfælde, hvor domstolene vurderer, at udvisning ellers
alene
pga. indrejseforbuddets længde
–med
sikkerhed vil være i strid med Danmarks in-
ternationale forpligtelser.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 606: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del - svar på spm. 1092 vil oplyse, om regeringen sammen med Dansk Folkeparti vil stramme reglerne, sådan at f.eks. en ghanesisk statsborger, der kun har været i Danmark siden 2015, fremover altid bliver udvist for bestandig og ikke kun midlertidigt efter at have begået dobbelt voldtægt i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
Mattias Tesfaye
/
Øzlem Gencay Akar
Side
3/3