Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2424732_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 18. juni 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 598 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Samira Nawa
(RV) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 598:
SIRI skriver følgende i et høringssvar (jf. L 135, bilag 1, Folketingssamlingen 2016-
17) om indførelsen af et krav om, at kun likvid løn kan tælles med i forbindelse
med vurderingen af en udenlandsk medarbejders løn og ansættelsesforhold:
”Forslaget vil i debære e forskel elle da ske edarbejderes ulige lø sa -
mensætning og udlændinges tilsvarende. Derefter vil det ikke længere være mu-
ligt at foretage en objektiv vurdering af sædvanlige danske løn- og ansættelsesvil-
kår og mulighederne for at føre kontrol med, hvorvidt lønvilkårene er sædvanlige
vil blive va skeliggjort.” Vil i istere oplyse,
om ministeriet fortsat er af den op-
fattelse, som der redegøres for i notatet fra 2017? Hvis det ikke længere er tilfæl-
det, hvad lægger ministeriet så til grund for holdningsskiftet?
30. juni 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Humanitært ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 10851
1682293
Svar:
Det er et grundlæggende krav for at få opholds- og arbejdstilladelse som uden-
landsk arbejdstager, at ansættelsen sker på sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår. I
december 2020 vedtog Folketinget en ændring af udlændingeloven (lovforslag L 92
A), hvorefter udenlandske arbejdstagere som altovervejende hovedregel skal have
deres løn udbetalt til en dansk bankkonto. Loven indebærer, at kun aflønning, som
reelt udgør likvide midler, kan indgå i vurderingen af lønniveauet, når der skal tages
stilling til, om en ansættelse er på sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår. I opgørel-
sen af lønnen kan således ikke medregnes værdien af f.eks. kost, logi, diæter, fri bil,
fri telefoni, internet, naturalier, abonnementer eller andre ydelser, som tilbydes
den ansatte af arbejdsgiveren.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har med lovændringen ønsket bl.a. at sikre,
at det beløb, som indgår i Styrelsen for International Rekruttering og Integrations
vurdering af, om en ansættelse sker på sædvanlige løn og ansættelsesvilkår, også
reelt er det beløb, der kommer til udbetaling. Med lovændringen er der således
foretaget en afvejning af en række hensyn, hvor hensynet til at sikre, at lønnen også
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 598: MFU spm. om ministeren vil oplyse, om ministeriet fortsat er af den opfattelse, som der redegøres for i notatet fra 2017? Hvis det ikke længere er tilfældet, hvad lægger ministeriet så til grund for holdningsskiftet SIRI skriver følgende i et høringssvar (jf. L 135, bilag 1, Folketingssamlingen 2016-17) om indførelsen af et krav om, at kun likvid løn kan tælles med i forbindelse med vurderingen af en udenlandsk medarbejders løn og ansættelsesforhold: Forslaget vil indebære en forskel mellem danske medarbejderes mulige lønsammensætning og udlændinges tilsvarende. Derefter vil det ikke længere være muligt at foretage en objektiv vurdering af sædvanlige danske løn- og ansættelsesvilkår og mulighederne for at føre kontrol med, hvorvidt lønvilkårene er sædvanlige vil blive vanskeliggjort", til udlændinge- og integrationsministeren
reelt udbetales, har vægtet højere end andre hensyn. Er Styrelsen for International
Rekruttering og Integration i tvivl om, hvorvidt løn- og ansættelsesvilkår er sædvan-
lige, vil styrelsen kunne anmode De Regionale Arbejdsmarkedsråd om en udtalelse.
Mattias Tesfaye
/
Jonas From Soelberg
Side
2/2