Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2502722_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 18. juni 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 597 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Samira Nawa
(RV) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 597:
Vil ministeren oplyse, hvor stort det samlede ressourceforbrug som i hvert af årene
2018, 2019, 2020 og første halvår 2021 er blevet brugt i forbindelse med kontrol af
udenlandsk arbejdskraft fra tredjelande? Vil ministeren i besvarelsen tage højde for
ressourceforbruget hos SIRI, SKAT, Politiet og andre relevante myndigheder?
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet nedenstående bidrag fra
Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI), Skatteministeriet og
Justitsministeriet, som jeg kan henholde mig til:
Bidrag fra SIRI
”SIRI har allokeret følgende ressourcer til direkte kontrolformål i den efterspurgte
periode:
Tabel 1. Allokerede ressourcer til kontrolformål i SIRI
2018
Mio. kr. (2021-pl)
*2021 omfatter 1. halvår.
15. december 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 10857
1746862
2019
10,8
2020
10,3
2021*
5,5
11,7
Udover ovennævnte ressourcer, der går direkte til kontrolformål, fylder kontrol-
aspektet også en del i den egentlige sagsbehandling i SIRI (afgørelser om opholds-
tilladelser). SIRI foretager således i forbindelse med behandling af ansøgning om
opholdstilladelse bl.a. en vurdering af, om udlændingen ansættes på sædvanlige
løn og ansættelsesvilkår, og om ansættelsesforholdet er reelt. SIRI har skærpet vur-
deringen heraf bl.a. på baggrund af de ændringer af udlændingeloven, der blev gen-
nemført ved årsskiftet 2020-2021. Det er dog ikke muligt for SIRI at opgøre dette
Side
1/5
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 597: MFU spm. om ministeren vil oplyse, hvor stort det samlede ressourceforbrug som i hvert af årene 2018, 2019, 2020 og første halvår 2021 er blevet brugt i forbindelse med kontrol af udenlandsk arbejdskraft fra tredjelande? Vil ministeren i besvarelsen tage højde for ressourceforbruget hos SIRI, SKAT, Politiet og andre relevante myndigheder, til udlændinge- og integrationsministeren
2502722_0002.png
ressourceforbrug til kontrol mere specifikt, da det indgår som en integreret del af
sagsbehandlingen.”
Bidrag fra Skatteministeriet
”Skattestyrelsen har oplyst, at de ikke opgør og registrerer ressourceforbrug i for-
bindelse med kontrol af udenlandsk arbejdskraft særskilt for tredjelande. Skatte-
styrelsens primære indsats vedr. kontrol af udenlandsk arbejdskraft foretages i regi
af projektet
Den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold på arbejdsmarkedet
(social dumping),
som gennemføres i et samarbejde mellem Arbejdstilsynet, Skat-
testyrelsen og Politiet. Skattestyrelsen kan have gennemført kontroller af uden-
landsk arbejdskraft i andre projekter, men det er ikke muligt at opgøre disse sær-
skilt.
Skattestyrelsens indsats i myndighedssamarbejdet mod social dumping består i at
sikre regelefterlevelse på skatte- og afgiftsområdet, og det sker gennem kontrol-
indsatser rettet mod brancher, hvor risikoen for overtrædelse af reglerne anses for
at være stor.
I tabel 1 er Skattestyrelsens samlede ressourceforbrug til den fælles myndigheds-
indsats for ordnede forhold opgjort for årerne 2018, 2019, 2020 og første halvår
2021.
Tabel 1. Ressourceforbrug på projekt Social Dumping i Skattestyrelsen
2018
Mio.kr., løbende priser
Kilde: Skattestyrelsen.
*2021 omfatter 1. halvår.
2019
28,6
2020
31,4
2021*
14,8
I alt
104,3
29,5
I tabel 2 er antal og andel af Skattestyrelsens afsluttede sager på kontrollerede virk-
somheder og personer fra ikke-EU-lande ifm. den fælles myndighedsindsats for
ordnede forhold opgjort. Det fremgår, at ca. 5 pct. af det samlede antal afsluttede
sager vedrører virksomheder og personer fra ikke-EU-lande.
Tabel 2. Antal afsluttede sager i projekt Social Dumping i Skattestyrelsen
2018
2019
2020
Antal afsluttede sager
1.589
1.283
1.367
Heraf ikke EU-lande
91
70
53
Andel af ikke EU-
lande (pct.)
5,7
5,5
3,9
2021*
635
34**
5,4
I alt
4.874
248
5
Kilde: Skattestyrelsen.
Anm.: Optælling er baseret på afsluttede sager, hvor én virksomhed/arbejdstager tæller for én sag uanset antal af
kontroller i den enkelte sag.
*2021 omfatter 1. halvår.
** Tallet for antal afsluttede sager, heraf ikke EU-lande for 2021, omfatter ikke Storbritannien.”
Side
2/5
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 597: MFU spm. om ministeren vil oplyse, hvor stort det samlede ressourceforbrug som i hvert af årene 2018, 2019, 2020 og første halvår 2021 er blevet brugt i forbindelse med kontrol af udenlandsk arbejdskraft fra tredjelande? Vil ministeren i besvarelsen tage højde for ressourceforbruget hos SIRI, SKAT, Politiet og andre relevante myndigheder, til udlændinge- og integrationsministeren
2502722_0003.png
Bidrag fra Justitsministeriet
”Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra
Rigspolitiet, der oplyser følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvist oplyse, at det i politiets systemer ikke er muligt at
opgøre politiets ressourceforbrug i forbindelse med kontrol af udenlandsk arbejds-
kraft – hverken generelt eller fra tredjelande.
Rigspolitiet kan dog oplyse, at politiet løbende er blevet tilført midler til indsatsom-
råder, hvor kontrol af udenlandsk arbejdskraft vil indgå, herunder fx den fælles
myndighedsindsats mod social dumping, indsatsen mod ulovlig cabotagekørsel og
andre indsatser på transportområdet. Tabel 1 nedenfor indeholder en oversigt over
midler afsat til indsatser vedrørende social dumping, cabotagekørsel m.v. i politiet
og den lokale anklagemyndighed i 2018-2021. Samlet er der afsat og udmøntet mid-
ler svarende til ca. 40 mio. kr. i 2018 stigende til ca. 77 mio. kr. i 2021 til de pågæl-
dende indsatser. De afsatte midler kan give en indikation af ressourceforbruget til
kontrol af udenlandsk arbejdskraft.
Rigspolitiet bemærker, at de beskrevne indsatser ikke udelukkende vedrører kon-
trol af udenlandsk arbejdskraft fra tredjelande, da indsatserne også omfatter gene-
rel kontrol af fx køre-hviletid, farligt gods, dyretransport mv., og derudover også
kontrol af danske borgere og virksomheder, fx er den fælles myndighedsindsats
mod social dumping primært rettet mod udstationerede EU-borgere, men i forbin-
delse med aktioner bliver der lejlighedsvis antruffet tredjelandsstatsborgere.
Endvidere gøres der opmærksom på, at politikredsene har lokale indsatser ud over
de beskrevne indsatser, som ikke fremgår af indeværende opgørelse. Fx har en del
af landets politikredse udlændingekontrolafdelinger, som primært beskæftiger sig
med indsatsen mod ulovligt arbejde og ulovligt ophold, og alle kredse tilrettelægger
og gennemfører løbende kontroller af tredjelandsstatsborgere. Det er ikke muligt
at opgøre ressourceforbruget hertil via politiets systemer.
Tabel 1: Midler afsat til indsatser vedrørende social dumping, cabotagekørsel m.v. i 2018-2021
Mio.kr. - 2021-PL-niveau
Den fælles myndighedsindsats mod social dumping*
Indsats mod ulovlig cabotagekørsel*
Efterforskningsbaseret kontrolindsats mod ulovlig cabotagekørsel**
Ordnede forhold på transportområdet (FL18)
Styrkelse af indsats på tungvognsområdet (FL19/FL20)
Kontrol og håndhævelse af lovfastsat krav til aflønning på vejtransportområdet
Øget anvendelse af ANPG-kameraer***
Total
2018
15,0
16,4
3,2
5,2
-
-
-
39,8
2019
15,0
16,4
3,2
5,2
5,1
-
-
44,9
2020
24,2
16,4
3,2
5,2
15,3
4,0
-
68,3
2021
24,2
16,4
3,2
5,2
20,4
7,6
0,3
77,3
Anm.: * Indsatserne, svarende til i alt 31,4 mio. kr., er i 2019 og 2020 finansieret inden for politiets øvrige eksisterende økonomiske
ramme.
** Indsatsen blev oprindeligt delvist finansieret inden for politiets daværende eksisterende rammer.
*** Initiativet vil medføre udgifter efter 2021, da der vil være afskrivninger på 6 mio. kr. årligt i perioden fra 2022 til 2026.
Side
3/5
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 597: MFU spm. om ministeren vil oplyse, hvor stort det samlede ressourceforbrug som i hvert af årene 2018, 2019, 2020 og første halvår 2021 er blevet brugt i forbindelse med kontrol af udenlandsk arbejdskraft fra tredjelande? Vil ministeren i besvarelsen tage højde for ressourceforbruget hos SIRI, SKAT, Politiet og andre relevante myndigheder, til udlændinge- og integrationsministeren
Der redegøres i det følgende for indsatserne i tabel 1.
Den fælles myndighedsindsats mod social dumping
Den fælles myndighedsindsats i forhold til social dumping varetages i samarbejde
mellem Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og politiet og indebærer en målrettet kon-
trol med og vejledning af brancher, hvor der erfaringsmæssigt er problemer med
regelefterlevelse og sikring af ordnede forhold på arbejdsmarkedet. Det gælder
bl.a. i bygge- og anlægsbranchen, på det grønne område og i servicebranchen. Ind-
satsen er målrettet udenlandske virksomheder i Danmark og danske virksomheder
med udenlandsk baggrund eller med udenlandske ansatte. Politiets opgaver består
i at yde bistand til Arbejdstilsynets og Skattestyrelsens administrative kontrolar-
bejde, foretage kontrol af udlændinges opholds- og arbejdsgrundlag samt efterfor-
ske formodede strafbare forhold.
Indsats mod ulovlig cabotagekørsel og efterforskningsbaseret kontrolindsats mod
ulovlig cabotagekørsel
Indsatsen mod ulovlig cabotagekørsel, herunder den efterforskningsbaserede ind-
sats, består af en operativ kontrolindsats målrettet udenlandske lastbiler, som ind-
går som en del af politiets vejsidekontrol. Vejsidekontrollen varetages af politiets
tre specialiserede tungvognscentre, som ligger i Midt- og Vestsjællands Politi, Syd-
østjyllands Politi og Nordjyllands Politi.
Ordnede forhold på transportområdet
Indsatsen omfatter områder, hvor politiet vurderer at kunne finde tilfælde af uord-
nede forhold for chauffører. Der er i denne forbindelse bl.a. taget initiativ til at
skærpe politiets kontrol med chaufførers ulovlige afholdelse af ugehvil i køretøjet.
Styrkelse af indsats på tungvognsområdet
Indsatsen på tungvognsområdet foretages dels som vejsidekontrol, dels som kon-
trol hos virksomhederne. Vejsidekontrollen er den kontrol, der foretages af politiet
ved standsning af tunge køretøjer på vejene, mens virksomhedskontrollen er en
administrativ kontrol af vognmandsvirksomhederne ved indhentning af materiale
eller besøg på virksomhedens adresse. Virksomhedskontrollen varetages af Færd-
selsstyrelsen. Ved vejsidekontrollen kontrollerer politiet bl.a., om reglerne om
køre- og hviletid, cabotagekørsel, transport af farligt gods, særtransporter, dyre-
transporter, vejbenyttelsesafgift samt bus- og godskørsel er overholdt. Politiet fo-
retager desuden kontrol af køretøjernes indretning og udstyr, herunder manipula-
tion af takografer og forureningsbegrænsende udstyr. Derudover har politiet ved
kontrollen fokus på andre former for kriminalitet, f.eks. overtrædelse af de almin-
delige færdselsregler, spirituskørsel og mulige straffelovsovertrædelser. Vejside-
kontrollen varetages som nævnt af politiets tre specialiserede tungvognscentre.
Tungvognscentrene udfører både selvstændig kontrol af de særlige bestemmelser,
der gælder for tunge køretøjer, ligesom vejsidekontrollen i et vist omfang udføres i
samarbejde med de relevante særmyndigheder på området, herunder bl.a. Skatte-
forvaltningen, Fødevarestyrelsen, Miljøstyrelsen og Færdselsstyrelsen.
Side
4/5
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 597: MFU spm. om ministeren vil oplyse, hvor stort det samlede ressourceforbrug som i hvert af årene 2018, 2019, 2020 og første halvår 2021 er blevet brugt i forbindelse med kontrol af udenlandsk arbejdskraft fra tredjelande? Vil ministeren i besvarelsen tage højde for ressourceforbruget hos SIRI, SKAT, Politiet og andre relevante myndigheder, til udlændinge- og integrationsministeren
Kontrol og håndhævelse af lovfastsat krav til aflønning på vejtransportområdet
Indsatsen indebærer en kontrol af løn og arbejdsvilkår for udenlandske virksomhe-
der, der kører cabotagekørsel eller udfører den del af en kombineret transport, der
foregår på det danske vejnet. Kontrollen af det lovfastsatte aflønningskrav og an-
meldelsespligten henhører under Færdselsstyrelsen, og understøttes af politiet i
forbindelse med politiets almindelige vejsidekontrol med tunge køretøjer. Politiet
kontrollerer bl.a., om virksomheden har registreret transporten korrekt i Registeret
for Udenlandsk Transportkørsel i Danmark (UTIK-registeret).”
Det bemærkes hertil, at de beskrevne politiindsatser vedrørende social dumping,
cabotagekørsel, mv. og tilhørende bevillinger er videreførte som del af politiets og
anklagemyndighedens flerårsaftale for 2021-2023.”
Øget anvendelse af ANPG-kameraer
Politiet anvender både stationært og mobilt ANPG-udstyr som led i politiets indsat-
ser mod ulovlig cabotagekørsel og indsatserne på tungvognsområdet. De statio-
nære kameraer er som udgangspunkt placeret ved grænseovergange samt ved
større færdselsårer og motorvejssammenfletninger. De mobile kameraer er pri-
mært placeret på patruljebiler og er dermed mere fleksible i forhold til at kunne
understøtte politiets konkrete indsatser. De yderligere mobile kameraer vil gene-
relt kunne understøtte politiets arbejde, f.eks. i forbindelse med nyopståede kon-
flikter, større indsatser samt større varslede og uvarslede hændelser mv. Kamera-
erne vil derudover også kunne indgå i politiets indsatser på tungvognsområdet.
Det bemærkes hertil, at de beskrevne politiindsatser vedrørende social dumping,
cabotagekørsel, mv. og tilhørende bevillinger er videreførte som del af politiets og
anklagemyndighedens flerårsaftale for 2021-2023.”
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ikke fundet anledning til at høre andre
myndigheder.
Mattias Tesfaye
/
Jonas From Soelberg
Side
5/5