Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2428029_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 17. juni 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 595 (alm. del) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed be-
svares.
Spørgsmål nr. 595:
Vil ministeren kommentere henvendelse af 10. juni 2021 fra Niels Brock vedr. stu-
diebekendtgørelse, jf. UUI alm. del - bilag 137.
Svar:
Indledningsvis bemærkes det, at udenlandske studerende på videregående uddan-
nelser og deres medfølgende ægtefæller i dag har en lempeligere adgang til det
danske arbejdsmarked, end de gældende erhvervsordninger giver adgang til, da der
bl.a. ikke stilles krav til arbejdets karakter. Det gælder uanset om den udenlandske
studerende skal følge en statsligt godkendt videregående uddannelse eller en ikke-
statsligt godkendt videregående uddannelse.
Med de foreslåede ændringer af bekendtgørelse nr. 588 af 7. maj 2019 om medde-
lelse af opholds- og arbejdstilladelse til studerende (studiebekendtgørelsen) vil ud-
lændinge, der meddeles opholdstilladelse med henblik på at følge en statsligt god-
kendt videregående uddannelse, fremadrettet have flere rettigheder end udlæn-
dinge, der meddeles opholdstilladelse med henblik på at følge en ikke-statsligt god-
kendt videregående uddannelse. Sidstnævnte gruppe vil således med ændringerne
af studiebekendtgørelsen ikke længere blive meddelt arbejdstilladelse og jobsøg-
ningsophold, ligesom der lægges op til at ophæve muligheden for opholdstilladelse
til medfølgende familie til denne gruppe studerende. Det vil med de foreslåede æn-
dringer fortsat være muligt at opnå opholdstilladelse i Danmark med henblik på at
følge en ikke-statsligt godkendt videregående uddannelse, men vilkårene for op-
holdet vil blive forringet og i stedet svare til de vilkår, der gælder for studerende på
højskoler og grund- og ungdomsuddannelser.
I forhold til vurderingen af, hvorvidt de foreslåede ændringer lever op til proporti-
onalitetsprincippet, bemærkes det, at ændringerne har til hensigt at minimere risi-
koen for, at reglerne på studieområdet vedr. de ikke-statsligt godkendte videregå-
ende uddannelser benyttes til at opnå adgang til det danske arbejdsmarked på lem-
Side
1/2
6. juli 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 10686
1678299
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 595: Spm. om kommentar til henvendelse af 10/6-21 fra Niels Brock vedr. studiebekendtgørelse, jf. UUI alm. del - bilag 137, til udlændinge- og integrationsministeren
peligere betingelser, end erhvervsordningerne giver mulighed for. Ministeriet fin-
der i den forbindelse, at regler om studieaktivitet og mødepligt mm. ikke i sig selv
er en garanti for, at de udenlandske studerendes reelle
eller i hvert fald primære
hensigt er at studere i Danmark.
Endvidere finder ministeriet, at de foreslåede ændringer lever op til lighedsgrund-
sætningen. I den forbindelse lægger ministeriet vægt på, at de ændrede vilkår vil
omfatte alle udlændinge, der efter bekendtgørelsens ikrafttræden søger opholds-
tilladelse med henblik på at følge en ikke-statsligt godkendt videregående uddan-
nelse efter studiebekendtgørelsens § 1, stk. 2. Herudover finder ministeriet, at der
er saglige grunde til at behandle udlændinge, der følger en statsligt godkendt ud-
dannelse, og udlændinge, der følger en ikke-statsligt godkendt uddannelse, forskel-
ligt i udlændingeretlig sammenhæng, bl.a. fordi de ikke-statsligt godkendte uddan-
nelser ikke er underlagt samme kvalitetssikring fra de danske myndigheders side
som de statsligt godkendte uddannelser.
I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt ændringerne af studiebekendtgørelsen har
karakter af ekspropriation, skal ministeriet overordnet bemærke følgende:
Grundlovens § 73, stk. 1, har følgende ordlyd:
Ȥ
73.
Ejendomsretten er ukrænkelig. Ingen kan tilpligtes at afstå sin ejendom, uden
hvor almenvellet kræver det. Det kan kun ske ifølge lov og mod fuldstændig erstat-
ning.«
De påtænkte ændringer af studiebekendtgørelsen udgør efter ministeriets opfat-
telse ikke et indgreb i en beskyttet rettighed for institutioner, der udbyder ikke-
statsligt godkendte videregående uddannelser, fordi ændringerne vedrører, hvilke
rettigheder en studerende fra et tredjeland fremadrettet har under studier i Dan-
mark. Ændringerne rejser allerede derfor ikke spørgsmål i forhold til grundlovens §
73.
Endelig henvises til mit brev til Udlændinge- og Integrationsudvalget af 28. juni
2021 (se bilag 142, UUI alm. del), hvoraf det fremgår, at jeg på baggrund af hørings-
svarene har besluttet at udskyde ikrafttræden af den nye bekendtgørelse til 1. ja-
nuar 2022 for hele bekendtgørelsen, idet jeg ønsker at drøfte ændringerne med de
relevante partere på området og sikre behørig tid til implementering.
Mattias Tesfaye
/
Jonas From Soelberg
Side
2/2