Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 16. juni 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 592 (alm. del) efter ønske fra Rasmus Stoklund (S) til udlændinge- og inte-
grationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 592:
Vil ministeren oplyse, hvordan myndighederne kontrollerer, at udlændinge lever op
til beskæftigelseskravet, når de eksempelvis ønsker at opnå permanent ophold?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet et bidrag fra Udlændingestyrelsen.
Udlændingestyrelsen har oplyst følgende, som jeg kan henvise til:
”I forbindelse
med vurderingen af beskæftigelseskravet i sager om
tidsubegrænset opholdstilladelse undersøger Udlændingestyrelsen
udlændingens angivne oplysninger, som den pågældende har afgivet
på tro og love i ansøgningsskemaet. Udlændingestyrelsen påser i den
forbindelse også, om der er vedlagt tilstrækkelig dokumentation for
de angivne oplysninger. Er udlændingen almindelig lønmodtager, vil
Udlændingestyrelsen også sammenholde oplysningerne og den ved-
lagte dokumentation med oplysningerne i indkomstregisteret (et fæl-
les offentligt register under Skat), hvor næsten alle de indkomstop-
lysninger, som fremgår af ansattes lønsedler, er indeholdt. Indkomst-
registret indeholder også indkomstoplysninger vedrørende f.eks. SU,
pension og udbetaling af offentlige ydelser.
Er udlændingen selvstændig erhvervsdrivende, vil Udlændingestyrel-
sen i forbindelse med vurderingen af, hvorvidt udlændingen driver
selvstændig erhvervsvirksomhed, der kan sidestilles med ordinær
fuldtidsbeskæftigelse, stille en række dokumentationskrav. Udlæn-
dingestyrelsen skal til brug for vurderingen af, om den pågældende
lever op til beskæftigelseskravet, modtage dokumentation for ejer-
Side
1/2
25. juni 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2021 - 10729
1678867