Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2422185_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 10. juni 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 584 (alm. del) efter ønske fra Samira Nawa (RV) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 584:
Hvordan er myndighedernes muligheder for at sikre, at udenlandske lønmodtagere
fra tredjelande ansættes i overensstemmelse med danske løn- og ansættelsesfor-
hold sammenlignet med myndighedernes muligheder for at sikre, at lønmodtagere
fra EU ansættes i overensstemmelse med danske løn- og ansættelsesforhold?
Svar:
Det er en grundlæggende betingelse for som tredjelandsborger at få opholdstilla-
delse med henblik på beskæftigelse i et bestemt ansættelsesforhold, at tredjelands-
statsborgeren er tilbudt ansættelse på sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration påser i forbindelse med be-
handling af ansøgninger om opholds- og arbejdstilladelse, om betingelserne for
meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse er opfyldt, herunder om at løn- og an-
sættelsesvilkår er sædvanlige efter danske forhold.
Er Styrelsen for International Rekruttering og Integration i tvivl om, hvorvidt løn- og
ansættelsesvilkår er sædvanlige, kan styrelsen anmode de regionale arbejdsmar-
kedsråd om at vurdere forholdene, jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 8.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
om myndighedernes muligheder for at sikre, at lønmodtagere fra EU ansættes i
overensstemmelse med danske løn- og ansættelsesforhold indhentet bidrag fra Be-
skæftigelsesministeriet. Beskæftigelsesministeriet har i den forbindelse oplyst føl-
gende:
”I Da ark har vi ge erelt valgt ikke at regulere lø
- og arbejdsvilkår i
lovgivningen. I stedet reguleres løn- og arbejdsvilkår via aftaler og for-
trinsvis via kollektive overenskomster. Det betyder blandt andet, at
myndighederne ikke håndhæver aftalte løn- og arbejdsvilkår.
Side
1/2
25. juni 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 10239
1671206
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 584: Spm. om, hvordan er myndighedernes muligheder for at sikre, at udenlandske lønmodtagere fra tredjelande ansættes i overensstemmelse med danske løn- og ansættelsesforhold sammenlignet med myndighedernes muligheder for at sikre, at lønmodtagere fra EU ansættes i overensstemmelse med danske løn- og ansættelsesforhold, til udlændinge- og integrationsministeren
I stedet er det op til aftalens parter at håndhæve indgåede aftaler. Når
der er indgået en overenskomst, vil det være overenskomstens parter,
som håndhæver overenskomster og dermed sikrer, at de ansatte, som
er omfattet, får sikret deres rettigheder.
I forhold til ansættelse af EU-borgere, der er vandrende arbejdstagere,
hos en dansk arbejdsgiver, så skal de sikres samme rettigheder, som
danske borgere, jf. TEUF artikel 45. Det betyder fx, at hvis arbejdsgive-
ren er omfattet af en overenskomst, så skal arbejdsgiveren også sikre
de vandrende arbejdstagere vilkår efter overenskomsten.
I forhold til udstationerede arbejdstagere, der både kan være EU-bor-
gere og tredjelandsborgere, så kan den udenlandske arbejdsgiver blive
forpligtet til at betale overenskomstmæssig løn, enten hvis pågæl-
dende bliver medlem af en arbejdsgiverforening, eller hvis fagforenin-
gen indgår en kollektiv overenskomst direkte med den udenlandske
tjenesteyder. I den forbindelse har myndighederne nogle opgaver, der
kan hjælpe fagforeningerne med at indgå og håndhæve overenskom-
ster: Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT) et vigtigt redskab
til at identificere udenlandske tjenesteydere, der opererer i Danmark,
med henblik evt. at rejse krav om overenskomst.
Myndighedernes håndhævelse af reglerne om anmeldelse til RUT bi-
drager således indirekte til fagforeningernes arbejde. I tilfælde, hvor
der er indgået en sådan overenskomst, og hvor der er indledt en sag
om fx underbetaling efter overenskomsten, kan fagforeningen an-
mode Arbejdstilsynet om at undersøge den udenlandske virksomhed
og dennes aktiviteter i etableringslandet.
Arbejdstilsynet undersøger i den forbindelse, om virksomheden er re-
elt etableret i etableringslandet. Endvidere kan Arbejdstilsynet ind-
hente oplysninger, som kan belyse den midlertidige karakter af en ud-
statio eri g.”
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan henholde sig til bidraget fra Beskæfti-
gelsesministeriet.
Mattias Tesfaye
/
Jonas From Soelberg
Side
2/2