Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2424936_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 7. juni 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 574 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 574:
Vil ministeren redegøre for om regeringen vil indføre forvaringsregler, der gør det
umuligt for dømte terrorister at gå frit
ru dt? Der he vises til artikle ”Partier vil
holde udvis i gsdø te terrorister i despærret” på tv .dk de 6. ju i
.
Svar:
1.
Jeg så gerne, at dømte udenlandske terrorister slet ikke opholdte sig i Danmark.
Det tror jeg, er et synspunkt, jeg deler med spørgeren.
Det er nu engang sådan, at når en terrordømt udlænding bliver løsladt, så har ved-
kommende afsonet sin straf og skal som udgangspunkt ikke længere være friheds-
berøvet.
Det følger dog af hjemrejselovens § 14, at en udlænding kan varetægtsfængsles,
hvis det er nødvendigt for bl.a. at sikre vedkommendes tilstedeværelse, indtil den
pågældende kan udsendes.
Det følger endvidere af hjemrejselovens § 16, at en udlænding så vidt muligt skal
frihedsberøves med henblik på at sikre muligheden for afvisning, udvisning, over-
førsel eller udsendelse, hvis den pågældende udlænding ikke har ret til at opholde
sig her i landet.
Der er imidlertid grænser for den tidsmæssige udstrækning af varetægtsfængsling
og frihedsberøvelse efter hjemrejseloven. Derudover forudsætter begge bestem-
melser, at der er reel udsigt til udsendelse, herunder at udsendelse ikke vil være i
strid med forbuddet mod refoulement, jf. udlændingelovens § 31.
Hvorvidt der skal ske frihedsberøvelse i en konkret sag, vil i sidste ende være op til
domstolene at vurdere, da domstolene prøver legaliteten og proportionaliteten af
varetægtsfængslingen eller frihedsberøvelsen i lyset af sagens omstændigheder.
Side
1/2
1. juli 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 10138
1668947
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 574: Spm. om ministeren vil redegøre for om regeringen vil indføre forvaringsregler, der gør det umuligt for dømte terrorister at gå frit rundt? Der henvises til artiklen Partier vil holde udvisningsdømte terrorister indespærret på tv2.dk den 6. juni 2021, til udlændinge- og integrationsministeren
Det er vigtigt for mig at understrege, at regeringen ser med stor alvor på de udfor-
dringer, der er forbundet med terrordømte udlændinge, som opholder sig her i lan-
det. Derfor har justitsministeren nedsat en særlig indsatsgruppe, som i 2021 skal
arbejde intensivt på at styrke indsatsen i forhold til terrordømte og radikaliserede.
Jeg ser frem til resultatet af ekspertgruppens arbejde.
2.
For så vidt angår reglerne om forvaring har Udlændinge- og Integrationsministe-
riet indhentet et bidrag fra Justitsministeriet, som har oplyst følgende:
”Justits i isteriet ka oplyse, at e perso ka idø
es forvari g, der er e
tidsubestemt frihedsberøvende foranstaltning, hvis betingelserne i straffelo-
vens § 70 er opfyldt.
Efter straffelovens § 70, stk. 1, kan en person idømmes forvaring, hvis 1) han
findes skyldig i drab, røveri, frihedsberøvelse, alvorlig voldsforbrydelse, trus-
ler af den i § 266 nævnte art eller brandstiftelse eller i forsøg på en af de
nævnte forbrydelser, og 2) det efter karakteren af det begåede forhold og
oplysningerne om hans person, herunder navnlig om tidligere kriminalitet,
må antages, at han frembyder nærliggende fare for andres liv, legeme, hel-
bred eller frihed, og 3) anvendelse af forvaring i stedet for fængsel findes
påkrævet for at forebygge denne fare.
Efter straffelovens § 70, stk. 2, kan en person endvidere idømmes forvaring,
hvis 1) han findes skyldig i voldtægt eller anden alvorlig sædelighedsforbry-
delse eller i forsøg herpå, og 2) det efter karakteren af det begåede forhold
og oplysningerne om hans person, herunder om tidligere kriminalitet, må an-
tages, at han frembyder væsentlig fare for andres liv, legeme, helbred eller
frihed, og 3) anvendelse af forvaring i stedet for fængsel findes påkrævet for
at forebygge denne fare.
En person, der dømmes for overtrædelse af straffelovens terrorbestemmel-
ser, vil således efter omstændighederne kunne idømmes forvaring, hvis den
pågældende ved terrorhandlingen har begået en eller flere af de handlinger,
som er nævnt i straffelovens § 70. Det vil dog altid bero på domstolenes kon-
krete vurderi g, o beti gelser e for at idø
e forvari g er opfyldt.”
Mattias Tesfaye
/
Eydbjørn Djurhuus
Side
2/2