Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2427211_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 10. juni 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 569 (alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 569:
Vil ministeren oplyse, hvad de økonomiske konsekvenser har været for at genbe-
handle de 792 sager for syrere med asylstatus efter § 7, stk. 3, eller § 7, stk. 2, efter
at Danmark har vurderet Damaskus og Rif Damaskus-området sikkert, og vil mini-
steren oplyse, hvad der måttes forventes at være af omkostninger frem til en even-
tuel udsendelse kan finde sted.
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Udlændinge- og Integrationsministeriet
indhentet bidrag fra Udlændingestyrelsen, som har oplyst følgende:
”For
så vidt angår første del af spørgsmålet kan Udlændingestyrelsen op-
lyse, at udlændinge med beskyttelsesstatus, jf. udlændingelovens § 7, stk.
2, og midlertidig beskyttelsesstatus efter § 7, stk. 3, meddeles opholdstil-
ladelse med henblik på midlertidigt ophold for 1 og senere 2 år ad gangen.
Når en sådan opholdstilladelse skal forlænges, følger det af udlændingelo-
vens § 11, stk. 2, at Udlændingestyrelsen af egen drift vurderer, om den
pågældende aktuelt fortsat har et krav på beskyttelse i Danmark. Dertil
kommer, at det følger af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, at en tidsbe-
grænset opholdstilladelse meddelt efter bl.a. udlændingelovens § 7, stk. 2
eller 3, kan inddrages, når forholdene, der har begrundet opholdstilladel-
sen, har ændret sig på en sådan måde, at udlændingen ikke længere risi-
kerer asylrelevant forfølgelse. Til brug for sagsbehandlingen af bl.a. med-
delelse, forlængelse og inddragelse af opholdstilladelse efter bl.a. udlæn-
dingelovens § 7, stk. 2 eller 3, indhentes løbende baggrundsoplysninger
om forholdene i hjemlandet.
Den beskrevne sagsbehandling samt den løbende monitorering af forhol-
dene i hjemlandet er omfattet af Udlændingestyrelsens grundbevilling på
finansloven.
Side
1/4
5. juli 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 10211
1670772
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 569: Spm. om ministeren vil oplyse, hvad de økonomiske omkostninger har været for at genbehandle de 792 sager for syrere med asylstatus efter § 7, stk. 3, eller § 7, stk. 2, efter at Danmark har vurderet Damaskus og Rif Damaskus-området sikkert, og vil ministeren oplyse, hvad der måtte forventes at være af omkostninger frem til eventuel udsendelse kan finde sted, til udlændinge- og integrationsministeren
Endvidere blev der på finansloven i 2019 afsat 13 mio. kr. årligt i årene
2019-2022 til en styrket kontrol- og inddragelsesindsats på asylområdet.
En del af denne bevilling er brugt til at vurdere, hvorvidt personer fra Da-
maskus i Syrien med beskyttelsesstatus og midlertidig beskyttelsesstatus,
som er meddelt opholdstilladelse på grund af de generelle forhold i hjem-
landet, fortsat har krav på beskyttelse i Danmark.
Det er ikke muligt at opgøre det præcise ressource- eller timeforbrug for-
bundet med den konkrete sagsbehandling af disse sager. Det bemærkes i
forlængelse heraf, at der
ud over udgifter til selve sagsbehandlingen
også er afledte udgifter forbundet med sagsbehandlingen, herunder ud-
gifter til tolkning samt generel understøttelse af sagsbehandlingen i form
af bl.a. fag- og personaleledelse af medarbejderne. Dertil kommer afledte
udgifter for Udlændingestyrelsens opgaver i forbindelse med behandlin-
gen af sager i Flygtningenævnet i de tilfælde, hvor styrelsen inddrager eller
nægter at forlænge en opholdstilladelse.
Derudover blev der i juli 2020 tilført særskilte ressourcer til Udlændinge-
styrelsen til behandlingen af de nævnte sager med henblik på en frem-
skyndet sagsbehandling. For 2020 blev der afsat 5,2 mio. kr., og for inde-
værende år er der afsat 2,5 mio. kr.
For så vidt angår anden del af spørgsmålet kan Udlændingestyrelsen op-
lyse, at styrelsen er ansvarlig for at tilvejebringe og drive indkvarterings-
steder for asylansøgere m.fl., jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 5. I praksis
driver en række indkvarteringsoperatører indkvarteringsstederne på
vegne af styrelsen. Udrejsecenter Sjælsmark og Udrejsecenter Kærhoved-
gård drives af Kriminalforsorgen, mens Udrejsecenter Avnstrup drives af
Røde Kors.
Enhedsomkostningen pr. årsperson indkvarteret på udrejsecentrene i
2020 var knapt 0,3 mio. kr. I enhedsomkostningen indgår betaling til kan-
tineordning og måltidsordning, takstbetaling til indkvarteringsoperatø-
rerne for driften af udrejsecentrene samt bygningsmæssige udgifter til
drift og etablering af centrene.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Udlændinge- og Integrationsministeriet
endvidere indhentet bidrag fra Hjemrejsestyrelsen. Hjemrejsestyrelsen har til brug
for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Flygtningenævnet, der har oplyst føl-
gende:
”Udgifter til beha dli g af sager o i ddragelse eller ægtelse af forlæ -
gelse af opholdstilladelse vedrørende syriske statsborgere fra Damaskus
og Rif Damaskus opgøres ikke på personniveau. Det er således ikke muligt
at udskille udgifterne til disse sager fra de samlede omkostninger. Besva-
relsen er derfor baseret på en ren skønsmæssig opgørelse.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 569: Spm. om ministeren vil oplyse, hvad de økonomiske omkostninger har været for at genbehandle de 792 sager for syrere med asylstatus efter § 7, stk. 3, eller § 7, stk. 2, efter at Danmark har vurderet Damaskus og Rif Damaskus-området sikkert, og vil ministeren oplyse, hvad der måtte forventes at være af omkostninger frem til eventuel udsendelse kan finde sted, til udlændinge- og integrationsministeren
Generelt bemærkes, at sager om inddragelse eller nægtelse af forlængelse
af opholdstilladelse, herunder vedrørende syriske statsborgere, typisk er
mere komplicerede og ressourcekrævende end spontane asylsager, idet
sagerne typisk forudsætter en vurdering af det oprindelige asylmotiv, et
eventuelt senere opstået asylmotiv samt en vurdering af, om inddragelse
eller nægtelse af forlængelse kan ske i overensstemmelse med artikel 8 i
Den Europæiske Menneskerettigheds konvention.
Omkostninger vedrørende sekretariatsbehandling
Flygtningenævnets Sekretariat har skønsmæssigt vurderet, at en gennem-
snitlig sag om inddragelse eller nægtelse af forlængelse af opholdstilla-
delse vedrørende en syrisk statsborger tager ca. 17 timer at klargøre til
nævnsbehandling og efterbehandle. Baseret på et gennemsnitlig effektivt
årsværk i staten samt en gennemsnitlig pris for et årsværk i sekretariatet
svarer det til ca. 8.000 kr. pr. sag.
Denne skønsmæssige opgørelse omfatter oprettelse af sag, klargørende
behandling til nævn, herunder den fornødne oplysning af sagen, indkal-
delse af klager, udarbejdelse af dagsorden, bestilling af tolk, udarbejdelse
af beslutningsudkast, sekretariatsbetjening under nævnsmødet og efter-
behandling af sagen samt salæranvisning.
Omkostninger vedrørende nævnsbehandling
I forbindelse med budgetteringen af Flygtningenævnets forbrug indgår fa-
ste udgifter som eksempelvis husleje samt variable udgifter som eksem-
pelvis tolke, advokatudgifter samt vederlag og rejseudgifter for nævns-
medlemmer, der er afhængige af den faktiske sagsproduktion.
I forhold til de variable udgifter estimeres en enhedspris, der ligger til
grund for budgetteringen. Disse gennemsnitspriser er baseret på det tidli-
gere faktiske forbrug.
Enhedsudgiften for en spontan asylsag estimeres til ca. 19.000 kr. for
nævnsbehandlingen. Det er herved lagt til grund, at det er muligt at be-
handle knap 3 asylsager pr. nævnsmøde.
Som anført oven for er sager om inddragelse eller nægtelse af forlængelse
typisk mere komplicerede og ressourcekrævende end spontane asylsager.
Det er derfor kun muligt at behandle ca. 2 sager vedrørende inddragelse
eller nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse pr. nævnsmøde. På den
baggrund estimeres enhedsprisen til ca. 27.000 kr. for nævnsbehandlingen
af en sag om inddragelse eller nægtelse af forlængelse af opholdstilla-
delse.
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 569: Spm. om ministeren vil oplyse, hvad de økonomiske omkostninger har været for at genbehandle de 792 sager for syrere med asylstatus efter § 7, stk. 3, eller § 7, stk. 2, efter at Danmark har vurderet Damaskus og Rif Damaskus-området sikkert, og vil ministeren oplyse, hvad der måtte forventes at være af omkostninger frem til eventuel udsendelse kan finde sted, til udlændinge- og integrationsministeren
Sager behandlet i Flygtningenævnet
Flygtningenævnet har siden juni 2019 og frem til den 28. juni 2021 be-
handlet 144 sager om inddragelse eller nægtelse af forlængelse vedrø-
rende syriske statsborgere fra Damaskus og Rif Damaskus. I samme peri-
ode har Flygtningenævnet behandlet 42 spontansager vedrørende syriske
statsborgere fra Damaskus og Rif Damaskus.
Det bemærkes, at opgørelsen ikke indeholder statsløse, der er blevet vur-
deret i forhold til Syrien, da tilvejebringelsen af disse tal vil forudsætte en
manuel gennemgang af samtlige afgørelser truffet af nævnet i den pågæl-
dende periode.
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usik-
kerhed, da det elektroniske sagsbehandlingssystem er opbygget som et
journaliserings- og sagstyringssystem, og er derimod ikke et egentligt sta-
tistiksystem.”
Mattias Tesfaye
/
Søren Larsen
Side
4/4