Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2422179_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 2. juni 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 566 (alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 566:
Vil ministeren redegøre for, hvordan det ikke er i strid med udlændingelovens § 26,
og dermed Danmarks internationale forpligtelser og særligt hensynet til familiens
enhed, hvis opholdstilladelser ikke forlænges for enkeltindivider i familiekonstella-
tioner, hvor ægtefæller, samlevende og disses børn og søskende, der bor på samme
adresse, hvis andre personer i familiekonstellationen forsat har opholdstilladelse i
Danmark?
Svar:
1.
Sager om inddragelse eller nægtelse af forlængelse af opholdstilladelser meddelt
efter udlændingelovens § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2 (asyl), behandles af Udlændinge-
styrelsen og derefter Flygtningenævnet, der er et uafhængigt domstolslignende or-
gan, mens sager om inddragelse eller nægtelse af forlængelse af opholdstilladelser
efter udlændingelovens § 9, stk. 1, eller § 9 c, stk. 1, som er meddelt som følge af
en familiemæssig tilknytning til en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse ef-
ter udlændingelovens § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2 (familiesammenførte til herboende
flygtninge) behandles af Udlændingestyrelsen og derefter Udlændingenævnet, der
er et uafhængigt domstolslignende organ.
2.
Lov nr. 174 af 27. februar 2019 om ændring af udlændingeloven, integrationslo-
ven, repatrieringsloven og forskellige andre love medførte bl.a., at alle opholdstil-
ladelser meddelt efter udlændingelovens § 7 og § 8, stk. 1 og 2 (asyl) meddeles med
henblik på midlertidigt ophold. Det følger af lovændringen, at udlændingelovens §
26 ikke finder anvendelse ved sager om nægtelse af forlængelse af disse opholds-
tilladelser.
Lovændringen medførte endvidere en udvidet adgang til at inddrage opholdstilla-
delser meddelt til flygtninge og familiesammenførte til flygtninge. Det følger såle-
des af udlændingelovens § 19 a, at hvis beskyttelsesbehovet ikke længere er til
stede, skal der ske inddragelse af opholdstilladelsen, medmindre dette vil være i
Side
1/2
25. juni 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 9906
1664754
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om ministeren rvil edegøre for, hvordan det ikke er i strid med udlændingelovens § 26, og dermed Danmarks internationale forpligtelser og særligt hensynet til familiens enhed, hvis opholdstilladelser ikke forlænges for enkeltindivider i familiekonstellationer, hvor ægtefæller, samlevende og disses børn og søskende, der bor på samme adresse, hvis andre personer i familiekonstellationen forsat har opholdstilladelse i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
strid med Danmarks internationale forpligtelser, herunder Den Europæiske Men-
neskerettighedskonvention.
Hensynene i udlændingelovens § 26, stk. 1, finder således heller ikke længere an-
vendelse i sager om inddragelse af opholdstilladelser meddelt til flygtninge eller
familiesammenførte til flygtninge.
3.
Henvisningen til Danmarks internationale forpligtelser dækker bredt og vedrører
blandt andet FNs konventioner og Den Europæiske Menneskerettighedskonven-
tion.
Særligt relevant og fremhævet i forarbejderne til lov nr. 174 af 27. februar 2019 er
Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8 om retten til privat- og
familieliv.
Vurderingen af, om en afgørelse vil være i strid med Den Europæiske Menneske-
rettighedskonventions artikel 8 om ret til privat- og familieliv, indebærer bl.a. en
proportionalitetsafvejning, hvori indgår bl.a. udlændingens tilknytning til opholds-
landet og tilknytningen til hjemlandet eller det tidligere opholdsland.
I forarbejderne til lov nr. 174 af 27. februar 2019 er det forudsat, at udlændinge-
myndighederne løbende følger med i praksis fra bl.a. Den Europæiske Menneske-
rettighedsdomstol og tilpasser deres praksis i overensstemmelse hermed. Udlæn-
dingenævnet, Flygtningenævnet og Udlændingestyrelsen har derfor i samarbejde
udarbejdet et notat, som er offentliggjort på nævnenes og styrelsens hjemmeside,
og som løbende vil blive opdateret med praksis fra Den Europæiske Menneskeret-
tighedsdomstol
og FN’s komitéer.
Notatet er oversendt til Folketingets orientering
den 3. juli 2020.
4.
Udlændingestyrelsen, Flygtningenævnet og Udlændingenævnet skal altid ind-
drage de relevante internationale forpligtelser i vurderingen af de enkelte sager.
Jeg har fuld tillid til, at udlændingemyndighederne træffer saglige og grundige af-
gørelser, der både er i overensstemmelse med dansk lovgivning og Danmarks inter-
nationale forpligtelser.
Mattias Tesfaye
/
Kenny Rasmussen
Side
2/2