Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2422181_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 2. juni 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 560 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 560:
Vil i istere ko
e tere artikle "Et perso alea ligge de bragt på eeke d-
a ise .dk de 9. aj
, heru der sæt i ge
I oktober 2019 blev seks radikale
islamister dømt til udvisning fra Sverige. Det var den svenske regering, som traf be-
slutningen efter indstilling fra sikkerhedstjenesten Säpo og fra Migrationsverket,
de s e ske udlæ di gestyrelse. ?
Vil ministeren derudover redegøre for, om de seks har indrejseforbud i Danmark,
eller om regeringen vil anmode Sverige om et udvisningssamarbejde, således at ud-
lændinge, der er for farlige til at være i Sverige, også får indrejseforbud i Danmark?
Svar:
Jeg kan ikke udtale mig konkret om de pågældende seks personer, som der refere-
res til i
artikle "Et perso alea ligge de bragt på eeke da ise .dk de 9. aj
2021, herunder om de pågældende personer har indrejseforbud i Danmark.
Det kan dog generelt oplyses, at udlændinge, der ønsker at indrejse i Danmark fra
et land, der ikke er tilsluttet Schengenkonventionen, underkastes kontrol ved ind-
rejse o er EU’s ydre græ se i o ere sste
else ed regler e i Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EU) nr. 399 af 9. marts 2016 (Schengengrænsekodeks)
artikel 8.
Danmark har siden den 12. november 2019 genindført midlertidig grænsekontrol
ved grænsen mod Sverige.
Når der er genindført midlertidig grænsekontrol ved de indre grænser i henhold til
Schengengrænsekodeks artikel 25, finder bl.a. bestemmelserne i artikel 8 om ind-
og udrejsekontrol af personer som beskrevet oven for tilsvarende anvendelse ved
de indre grænser, jf. artikel 32 i Schengengrænsekodeks.
Side
1/3
25. juni 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 9891
1664282
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 560: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen "Et personaleanliggende bragt på weekendavisen.dk den 29. maj 2021, herunder sætningen “I oktober 2019 blev seks radikale islamister dømt til udvisning fra Sverige. Det var den svenske regering, som traf beslutningen efter indstilling fra sikkerhedstjenesten Säpo og fra Migrationsverket, den svenske udlændingestyrelse.? Vil ministeren derudover redegøre for, om de seks har indrejseforbud i Danmark, eller om regeringen vil anmode Sverige om et udvisningssamarbejde, således at udlændinge, der er for farlige til at være i Sverige, også får indrejseforbud i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
En kontrol efter artikel 8, indebærer bl.a. kontrol af den pågældende tredjelands-
statsborgers identitet og nationalitet og af rejsedokumentets ægthed og gyldighed
til grænsepassage, herunder ved søgning i relevante databaser, bl.a. i Schengenin-
formationssystemet (SIS).
For tredjelandsstatsborgere gælder det herudover, at indrejsekontrollen skal om-
fatte kontrol af indrejsebetingelserne i henhold til Schengengrænsekodeks artikel
6, stk. 1.
Det gælder således i henhold til Schengengrænsekodeks’ indrejsebetingelser i arti-
kel 6, stk. 1, litra d og e, at tredjelandsstatsborgere, der ønsker at indrejse, bl.a. ikke
må være indberettet i SIS som uønskede, samt at de ikke må være at betragte som
en trussel mod medlemsstaternes offentlige orden, indre sikkerhed, offentlig sund-
hed eller internationale forbindelser, og at de navnlig ikke på dette grundlag må
være indberettet som uønskede i medlemsstaternes nationale databaser.
For så vidt angår den praktiske udmøntning af grænsekontrollen ved grænsen til
Sverige, kan jeg herudover henvise til Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål
nr. 529 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg.
Det kan endvidere oplyses, for så vidt angår indrejseforbud, at det følger af artikel
11 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/115/EF af 16. december 2008 om
fælles standarder og procedurer i medlemsstaterne for tilbagesendelse af tredje-
landsstatsborgere med ulovligt ophold (Udsendelsesdirektivet), at en afgørelse om
tilbagesendelse ledsages af et indrejseforbud, a) hvis der ikke er indrømmet en frist
for frivillig udrejse, eller b) hvis forpligtelsen til at vende tilbage ikke er efterkom-
met. Et sådant indrejseforbud gælder for medlemsstaternes område med virkning
fra udrejsen af medlemsstaternes område.
Hertil kommer, at det følger af SIS II-forordningens artikel 24, at en tredjelands-
statsborger, som er administrativt udvist, indberettes i SIS med et indrejseforbud,
når det er vurderet, at pågældendes tilstedeværelse i medlemsstaten kan udgøre
en trussel for den offentlige orden eller sikkerhed eller for den nationale sikkerhed,
herunder i særdeleshed, når pågældende i en medlemsstat er blevet idømt en fri-
hedsstraf af en varighed på mindst et år på grund af en strafbar handling, eller når
der er begrundet mistanke om, at pågældende har begået alvorlige strafbare hand-
linger, eller når der foreligger konkrete indicier for, at den pågældende har til hen-
sigt at begå sådanne handlinger på en medlemsstats område.
En indberetning til SIS II indebærer, at en udlænding som udgangspunkt ikke må
indrejse eller tage ophold i EU- og Schengenlandene.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 560: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen "Et personaleanliggende bragt på weekendavisen.dk den 29. maj 2021, herunder sætningen “I oktober 2019 blev seks radikale islamister dømt til udvisning fra Sverige. Det var den svenske regering, som traf beslutningen efter indstilling fra sikkerhedstjenesten Säpo og fra Migrationsverket, den svenske udlændingestyrelse.? Vil ministeren derudover redegøre for, om de seks har indrejseforbud i Danmark, eller om regeringen vil anmode Sverige om et udvisningssamarbejde, således at udlændinge, der er for farlige til at være i Sverige, også får indrejseforbud i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
Mattias Tesfaye
/
Jesper Egevang
Side
3/3