Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2411986_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 26. maj 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 536 (alm. del) efter ønske fra Rasmus Stoklund (S) til udlændinge- og inte-
grationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 536:
Vil ministeren redegøre for hvor mange syriske statsborgere, der er registreret som
repatrieret til Syrien med støtte efter repatrieringsloven fra 2015 og frem til i dag
(eller det senest opgjorte år)? Vil ministeren i besvarelsen redegøre for, hvordan de
danske myndigheder ved, at det reelt er Syrien, at vedkommende er repatrieret til?
Svar:
I perioden 2015-2021 (januar-april) er 270 syriske statsborgere registreret som re-
patrieret med støtte efter repatrieringsloven, jf. kommunale indberetninger til
Dansk Flygtningehjælp. 265 personer er repatrieret til Syrien, mens 5 er rejst tilbage
til deres tidligere opholdsland.
Det bemærkes, at alle 270 syrere er repatrieret efter marts 2019, hvor der blev ind-
ført regler om, at der kan ydes støtte til personer med mere end ét års lovligt op-
hold i Danmark, der frivilligt ønsker at repatriere til et land, hvor sikkerhedssituati-
onen er af en sådan karakter, at der aktuelt er mulighed for at få opholdstilladelse
i Danmark efter udlændingelovens § 7, stk. 3. Det vil aktuelt sige Syrien.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvordan danske myndigheder ved, at det reelt er
Syrien, som de pågældende er repatriereret til, kan Udlændinge- og Integrations-
ministeriet oplyse, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med ansøgning om repa-
trieringsstøtte skal vurdere, om ansøgeren har til hensigt at tage varigt bopæl i det
pågældende land. Det betyder, at der ikke kan ydes hjælp til repatriering, hvis det
må antages, at en person alene har til hensigt at opholde sig i hjemlandet eller det
tidligere opholdsland i en periode og derefter vende tilbage til Danmark eller flytte
til et andet land. Endvidere skal kommunen påse, at den repatrierede person fra-
meldes folkeregisteret fra det tidspunkt, hvor den pågældende forlader landet.
8. juni 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Koncernstyring og Tilsyn
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 9515
1654997
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 536: Spm. om ministeren vil redegøre for hvor mange syriske statsborgere, der er registreret som repatrieret til Syrien med støtte efter repatrieringsloven fra 2015 og frem til i dag (eller det senest opgjorte år)? Vil ministeren i besvarelsen redegøre for, hvordan de danske myndigheder ved, at det reelt er Syrien, at vedkommende er repatrieret til, til udlændinge- og integrationsministeren
Hjælp til repatriering udgøres af en række delydelser, hvor visse af delydelserne
udbetales i to dele, jf. repatrieringslovens § 7. Kommunalbestyrelsen skal i forbin-
delse med behandlingen af en ansøgning om hjælp til repatriering tage stilling til
bevillingen af de enkelte delydelser. Ansøgeren skal til kommunen som led heri do-
kumentere eventuelle udgifter til sygesikring i hjemlandet, og ved udbetaling af an-
den rate at eventuelle børn er indskrevet i en skole i det pågældende land for at
blive bevilget disse delydelser.
Den enkelte repatrierede person skal selv rette henvendelse til kommunen med
oplysninger om bl.a. aktuel adresse i repatrieringslandet for at få udbetalt anden
rate af hjælpen til repatriering, som tidligst udbetales et år efter udrejsen.
Det bemærkes, at Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke monitorerer udlæn-
dinge, der rejser hjem fra Danmark, og at ministeriet i øvrigt ikke er bekendt med
konkrete eksempler på, at nogle af de pågældende syrere har taget imod økono-
misk støtte via repatrieringsordningen og er rejst til andre lande end Syrien eller
tidligere opholdsland.
Mattias Tesfaye
/
Anette Görtz
Side
2/2