Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2416657_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 26. maj 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 530 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 530:
Vil ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del - spm. 431 af 25. maj 2021
kommentere, at en dømt syrisk kvindemishandler kun udvises af Danmark i 6 år,
herunder om regeringen sammen med Dansk Folkeparti vil stramme reglerne, så
dømte syriske kvindemishandlere altid udvises for bestandigt fremover?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan generelt oplyse, at indrejseforbud
meddeles efter nogle på forhånd fastsatte generelle kriterier for varigheden af
indrejseforbuddet.
Reglerne om indrejseforbud fremgår af udlændingelovens § 32.
Et indrejseforbud i forbindelse med udvisning ved dom på grund af strafbart for-
hold efter straffelovens § 22-24 er som udgangspunkt knyttet til længden af den
konkret idømte straf. I visse tilfælde er indrejseforbuddet i forbindelse med ud-
visning ved dom på grund af strafbart forhold knyttet til konkret oplistede lov-
overtrædelser.
Det følger således af udlændingelovens § 32, stk. 4 (tidligere § 32, stk. 2), bl.a., at
et indrejseforbud i forbindelse med udvisning ved dom på grund af et strafbart
forhold, jf. udlændingelovens §§ 22-24, meddeles for 4 år ved betinget eller ube-
tinget fængselsstraf af indtil 3 måneders varighed (nr. 2), for 6 år ved ubetinget
fængselsstraf af mere end 3 måneder og indtil 1 års varighed (nr. 4), for 12 år ved
ubetinget fængselsstraf af mere end 1 års varighed, men ikke over 1 år og 6 må-
neders varighed (nr. 6). Indrejseforbud meddeles for bestandig ved en fængsels-
straf af mere end 1 år og 6 måneders varighed (nr. 7).
Indrejseforbud ved udvisning efter udlændingelovens § 22, nr. 4-8, § 23, nr. 1, jf. §
22, nr. 4-8, eller § 24, nr. 1, jf. § 22, nr. 4-8 (udvisning ved visse konkret oplistede
16. juni 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 9354
1652066
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del - spm. 431 af 25. maj 2021 vil kommentere, at en dømt syrisk kvindemishandler kun udvises af Danmark i 6 år, herunder om regeringen sammen med Dansk Folkeparti vil stramme reglerne, så dømte syriske kvindemishandlere altid udvises for bestandigt fremover, til udlændinge- og integrationsministeren
lovovertrædelser), og udvisning ved dom af en udlænding, som ikke har haft lov-
ligt ophold her i landet i længere tid end de sidste 6 måneder, meddeles altid for
mindst 6 år, jf. udlændingelovens § 32, stk. 4, nr. 5. I disse tilfælde vil indrejsefor-
buddet således som minimum blive meddelt for 6 år, medmindre det følger af de
øvrige bestemmelser, at indrejseforbuddet skal meddeles for en længere periode.
Det gælder, hvis udlændingen idømmes en ubetinget fængselsstraf af mere end 1
års varighed, men ikke over 1 år og 6 måneders varighed års varighed (indrejse-
forbud i 12 år) eller mere end 1 år og 6 måneders varighed (bestandig).
Med fængselsstraf sidestilles anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller
giver mulighed for frihedsberøvelse.
Efter udlændingelovens § 32, stk. 5, nr. 1, kan der meddeles et indrejseforbud af
kortere varighed, i tilfælde, hvor en udlænding udvises efter §§ 22-24, og et ind-
rejseforbud af den varighed, der er nævnt i § 32, stk. 4, vil indebære, at udvisnin-
gen med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtigelser.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i forlængelse af ovenstående oply-
se, at varigheden af et indrejseforbud indgår i den proportionalitetsafvejning, der
skal foretages ved vurderingen af, om udvisning af en udlænding med sikkerhed
vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Det bemærkes i den forbindelse, at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
i sin praksis har tillagt længden af et indrejseforbud betydning ved vurderingen af,
om udvisning af en kriminel udlænding vil være i strid med artikel 8 (retten til
respekt for privat- og familieliv) i Den Europæiske Menneskerettighedskonventi-
on. Det følger således af Domstolens praksis, at et indrejseforbud meddelt for
bestandig i nogle sager kan tale imod, at udvisning er proportional. I andre sager
kan et tidsbegrænset indrejseforbud tale for, at udvisning er proportional.
Der kan således være tilfælde, hvor varigheden af et indrejseforbud vil have selv-
stændig og afgørende betydning for, om udvisning vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker endvidere, at en afgørelse om
udvisning medfører, at udlændingens ret til ophold i Danmark bortfalder. Det
betyder f.eks., at en udlænding med en gyldig tidsbegrænset eller tidsubegrænset
opholdstilladelse her i landet, mister denne opholdstilladelse, og at udlændingen
ikke uden tilladelse på ny må indrejse og opholde sig her i landet. Dette gælder
også efter udløbet af indrejseforbuddet.
Udlændinge, der ikke længere har et gældende indrejseforbud i Danmark, og som
på ny ønsker at tage ophold her i landet, skal således søge om visum eller op-
holdstilladelse efter udlændingelovens almindelige regler.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del - spm. 431 af 25. maj 2021 vil kommentere, at en dømt syrisk kvindemishandler kun udvises af Danmark i 6 år, herunder om regeringen sammen med Dansk Folkeparti vil stramme reglerne, så dømte syriske kvindemishandlere altid udvises for bestandigt fremover, til udlændinge- og integrationsministeren
3.
Udvisning er et område, som regeringen prioriterer højt. Socialdemokratiet
støttede derfor også op om de skærpelser af udvisningsreglerne, der blev vedta-
get af et bredt flertal i Folketinget i maj 2018. Formålet med skærpelserne var
bl.a. at sikre, at kriminelle udlændinge udvises i videst muligt omfang inden for
rammerne af Danmarks internationale forpligtelser. Bl.a. blev der indført en mu-
lighed for, at domstolene kan meddele et indrejseforbud af en kortere varighed
end fastsat i de gældende regler, hvis det betyder, at der dermed kan ske udvis-
ning i en sag, hvor udvisning ellers med sikkerhed ville være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser, og hvor dette kan imødegås ved at meddele et indrej-
seforbud af en kortere varighed.
Som jeg har givet udtryk for ved flere andre lejligheder, pågår der i øjeblikket et
arbejde i Udlændinge- og Integrationsministeriet med henblik på at undersøge,
om der inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtigelser er rum for
skærpe udvisningsreglerne yderligere. Der vil i den forbindelse også blive set på
reglerne om indrejseforbud, som har en naturlig sammenhæng med udvisnings-
reglerne.
Mattias Tesfaye
/
Øzlem Akar
Side
3/3