Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2439796_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 26. maj 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 523 (alm. del) efter ønske fra Pernille Vermund (NB) til udlændinge- og in-
tegrationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 523:
Vil ministeren redegøre for i hvilket omfang det er muligt at indføre strafferetlige
sanktioner for udlændinge, der ikke samarbejder eller som på anden vis mislighol-
der deres pligt til udrejse efter udlændingelovens § 30?
Svar:
Jeg kan indledningsvist oplyse, at det allerede i dag er muligt at strafsanktionere en
udlænding, der ikke medvirker til sin udrejse.
Det følger således af hjemrejselovens § 23, stk. 1, 1. pkt., at overtrædelse af § 3,
stk. 1, om pligt til medvirken straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Når det er sagt, så vil jeg gerne pointere, at det er af stor vigtighed for regeringen,
at vi får så mange udlændinge uden lovligt ophold i Danmark til at medvirke til deres
udrejse, da dette vil lette udsendelsesarbejdet betydeligt.
Det er blandt andet på denne baggrund, at Udlændinge- og Integrationsministeriet
har hjemtaget hjemrejserådgivningen fra Dansk Flygtningehjælp og lagt denne op-
gave over i Hjemrejsestyrelsen.
Som et led i denne hjemtagelse fra Dansk Flygtningehjælp er der oprettet en såkaldt
opsøgende enhed i Hjemrejsestyrelsen. Den opsøgende enhed arbejder gennem en
ny håndholdt procedure tæt på den enkelte udlænding, og enheden yder hjemrej-
serådgivning ofte og tidligere, end det var tilfældet med Dansk Flygtningehjælp. I
de tilfælde, hvor en person får stadfæstet et afslag på asyl, en afgørelse om inddra-
gelse eller et afslag på forlængelse af en asyltilladelse, finder den første individuelle
hjemrejserådgivning således sted allerede i Flygtningenævnet.
1. september 2021
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
CVR-nr.
36977191
36977191
Sags nr.
Akt-id
2021 - 9343
1735692
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om, i hvilket omfang det er muligt at indføre strafferetlige sanktioner for udlændinge, der ikke samarbejder m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Regeringen har derudover med sin hjemrejsepolitik iværksat nye initiativer, som
skal sikre, at flere udlændinge uden lovligt ophold medvirker til hjemrejsen.
Et af disse initiativer er indførelsen af en hjemrejsekontrakt, hvorefter Hjemrejse-
styrelsen kan beslutte, at der skal udarbejdes en hjemrejsekontrakt for udlændinge
over 18 år, der forsørges af staten og ikke har ret til at opholde sig her i landet. I
hjemrejsekontrakten fastslås pligten til at udrejse og udlændingens øvrige forplig-
telser og rettigheder, så der ikke er tvivl om, hvilke sagsskridt og aktiviteter der
udestår, før udlændingen kan rejse hjem.
Udlændinge, der ikke vil indgå eller ikke medvirker til opfyldelsen af en hjemrejse-
kontrakt, er afskåret fra de muligheder og tilbud, som er omfattet af kontrakten,
herunder adgang til aktivering og undervisning, en go prepare-ordning, hvorefter
det er muligt for et medlem af en familie at rejse hjem før resten af familien for
f.eks. at forberede bolig og sikre skolegang til børnene, mens resten af familien kan
få forlænget udrejsefristen med indtil 90 dage, praktisk bistand ved planlægning og
gennemførelse af hjemrejsen, samt at der ikke meddeles et indrejseforbud.
Herudover vil det indgå i en samlet vurdering af, om en udlænding medvirker til sin
hjemrejse, om udlændingen også medvirker til opfyldelsen af en hjemrejsekon-
trakt. Alene udlændinge, der samlet set medvirker til udrejsen, har adgang til hjem-
rejsestøtte.
I de tilfælde, hvor udlændinge ikke vil medvirke til deres hjemrejse, er der desuden
mulighed for at tage hårdere værktøjer i brug, som skal motivere den pågældende
udlænding til at medvirke til sin udrejse. Som mulige redskaber i værktøjskassen
kan bl.a. nævnes administrativ frihedsberøvelse og kontrolforpligtelser i form af
opholds- og meldepligt.
Mattias Tesfaye
/
Louise Ersbøll Leimand
Side
2/2