Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2412260_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 359
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 15. marts 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 359 (alm. del) efter ønske fra Pia Kjærsgaard (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 359:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange afviste asylansøgere, kriminelle udlæn-
dinge og personer på tålt ophold, der er i udsendelsesposition? Vil ministeren sam-
tidig oplyse hvilke lande Danmark har udsendelsesproblemer med og omfanget af
dansk bistand/støtte til de pågældende lande samt begrundelse for, at regeringen
fortsat yder støtte til lande, der nægter at samarbejde om modtagelsen af egne
borgere.
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmå-
let om antallet af afviste asylansøgere, kriminelle udviste udlændinge og personer
på tålt ophold indhentet et bidrag fra Hjemrejsestyrelsen. Styrelsen har hertil op-
lyst, at der pr. 31. december 2020 var 1.155 afviste asylansøgere i udsendelsespo-
sition. Der er aktuelt (pr. 31. marts 2021) ca. 1.100 afviste asylansøgere i udsendel-
sesposition.
For så vidt angår antallet af kriminelle udviste udlændinge og personer på tålt op-
hold fremgår det af den seneste halvårlige redegørelse om persongrupperne til Ud-
lændinge- og Integrationsudvalget, at der pr. 31. december 2020 var 128 personer
på tålt ophold, og at der pr. 31. december 2020 var 331 personer, der var udvist
ved dom og pålagt meldepligt. Det bemærkes, at den samme person kan indgå i
flere af ovenstående kategorier. Der kan således ikke foretages en summering af de
tre persongrupper med henblik på at fastlægge det samlede antal udlændinge i ud-
sendelsesposition.
2.
I forhold til udsendelsessamarbejdet med lande, hvor der er (visse) svære prak-
tiske udfordringer eller ingen vilje til at tilbagetage egne borgere uden lovligt op-
hold i Danmark henvises til besvarelsen af udvalgets spørgsmål nr. 452 (alm. del),
som indeholder en beskrivelse af udsendelsessamarbejdet med hhv. Iran, Irak og
Side
1/3
14. april 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 5137
1583957
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 522: Spm. om, hvorvidt det er muligt at kriminalisere nægtelse af samarbejde om udrejse selvstændigt m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
2412260_0002.png
Kuwait. Der henvises endvidere til samme besvarelse for så vidt angår en beskri-
velse af det generelle udsendelsessamarbejde, som med langt de fleste tredjelande
er godt og veletableret.
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har endvidere
i lighed med ved besva-
relsen af det nævnte spørgsmål nr. 452
indhentet et bidrag fra Udenrigsministe-
riet til brug for besvarelsen af spørgsmålet om omfanget af dansk bistand til Iran,
Irak og Kuwait med henblik på opdatering af de oplysninger, som i den tidligere
besvarelse angik 2020. Udenrigsministeriet har i den forbindelse oplyst, at omfan-
get af dansk udviklings- og humanitær bistand til de pågældende lande i 2021 sam-
let set ventes at være ca. 89 mio. kr.,
jf. nedenstående tabel 1.
Det skal bemærkes,
at Ku ait ifølge OECD DAC’s regler for ud iklingsbistand
er for rigt til, at evt. øko-
nomisk støtte kan medregnes som udviklingsbistand, og derfor ikke fremgår af ta-
bellen.
Tabel 1. Dansk udviklings- og humanitær bistand til Iran og Irak
Mio. kr.
Landefordelt
langsigtet udviklingsbistand
A.*
Tilsagn indgået
pr. 6. april 2021
B.*
Yderligere
forventede
tilsagn i 2021
0,0
50,5
50,5
C.*
(A+B)
Samlede for-
ventede til-
sagn i 2021
0,0
57,3
57,3
Landefordelt
humanitær bistand
D.**
Bidrag til humani-
tære partneres akti-
viteter
13,8
18,0
31,8
Udviklings-
bistand i alt
E
(C+D)
Lande
Iran
Irak
Total
0,0
6,8
6,8
13,8
75,3
89,1
* Inkluderer tematisk og regionalt øremærkede bidrag igennem multilaterale kanaler, privatsektororganisationer
og offentlige partnere, der er landefordelte i Udenrigsministeriets opgørelser. Multilaterale kernebidrag er i ud-
gangspunktet ikke landefordelte og indgår derfor ikke. For landebidrag via strategiske partnerskabsaftaler med
civilsamfundsorganisationer indgår bidragene per 6. april 2021.
** Udgøres af de landefordelte tilsagn pr. 6. april 2021 under § 06.39.03 Humanitære bidrag til partnere i akutte
og langvarige kriser. Midlerne udmøntes løbende på baggrund af udviklingen i de humanitære kriser og er således
ikke landefordelt for resten af 2021.
Der er i ovenstående opgørelse en vigtig skelnen mellem langsigtet udviklingsbi-
stand (kolonne C) og humanitær bistand (kolonne D). Den humanitære bistand har
alene fokus på mennesker i nød og udmøntes løbende på baggrund af udviklingen
i de humanitære kriser. Udmøntningen sker alene gennem bidrag til danske og in-
ternationale humanitære partnere og således ikke til statslige myndigheder i mod-
tagerlandene. Hovedparten af den langsigtede udviklingsbistand går til regionale
freds- og stabiliseringsindsatser i Irak med det formål, at bidrage til at reducere re-
gional ustabilitet, bekæmpe radikalisering og terrorisme samt imødegå irregulær
migration og nedbringe antallet af langvarigt fordrevne. Stabiliseringsstøtten frem-
mer således Danmarks udenrigspolitiske interesser og er en del af den samlede dan-
ske indsats i kampen mod terrorisme. Stabiliseringsmidlerne kanaliseres primært
igennem FN-organisationer, mens der ikke ydes direkte støtte til den irakiske rege-
ring. En mindre del af den langsigtede udviklingsbistand kanaliseres gennem de
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 522: Spm. om, hvorvidt det er muligt at kriminalisere nægtelse af samarbejde om udrejse selvstændigt m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
strategiske partnerskaber med danske civilsamfundsorganisationer til at forbedre
forholdende for internt fordrevne.
Den faktiske samlede landefordelte udviklingsbistand for 2021 til landene kan først
opgøres efter årets afslutning. Der tages generelt forbehold for parlamentarisk god-
kendelse af de planlagte udmøntninger.
4.
Det bemærkes i forlængelse af den nævnte tidligere besvarelse af spørgsmål nr.
452 (alm. del), at der siden sommeren 2020 er sket en væsentlig stigning i antallet
af afviste asylansøgere fra Syrien, der befinder sig i udsendelsesposition.
Hvad angår tvangshjemsendelser er der lige nu helt særlige omstændigheder med
hensyn til Syrien. Af udenrigspolitiske årsager gennemføres indtil videre ikke
tvangsmæssige udsendelser til Syrien, da dansk enegang med hensyn til tvangs-
hjemsendelser nu og her kan blive udlagt som en legitimering af regiment.
Herudover vil udlændingemyndighederne i udgangspunktet kunne anvende moti-
vationsfremmende foranstaltninger over for de udlændinge, der i første omgang
ikke udrejser frivilligt. Det betyder bl.a., at udlændingene kan pålægges opholds-
og meldepligt med henblik på at motivere til frivillig hjemrejse. Danske myndighe-
der vil også stadig bistå udlændinge uden lovligt ophold med at planlægge frivillig
udrejse til Syrien, f.eks. med at fremskaffe rejselegitimation.
5.
Tilgangen til samarbejdet med tredjelande følger således fortsat regeringens po-
litik om, at Danmark i udgangspunktet ikke skal give langsigtet udviklingsbistand til
lande, der nægter at tage imod deres egne borgere.
Mattias Tesfaye
/
Louise Ersbøll Leimand
Side
3/3