Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2405152_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspørgsmål Ø
(Alm. del) UUI
25. maj 2021, kl. 15.00 - 16.00
Hvornår:
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål Ø
Vil ministeren tilbundsgående redegøre for den proces, der har ledt til kon-
klusionen om, at det er sikkert at vende tilbage til Syrien, herunder direkte
besvare den kritik, som Sara Kayyali og Ammar Hamou fremsætter i BT’s
artikel ”Centrale kilder tager afstand fra Syrien-rapporter:
De er misvi-
sende” den 16. april 2021?
Vil ministeren redegøre for, hvordan det kan gå til, at Udlændingestyrelsen
ender i en situation, hvor 8 ud af 12 kilder i styrelsens egne rapporter, tager
afstand til den måde, de er benyttet på i rapporten,
jf. BT’s artikel '8 af 12
navngivne kilder afstand fra Syrien-rapporter' den 20. april 2021, og vil mi-
nisteren endvidere besvare alle 8 kilders kritik?
11. maj 2021
Sags nr.
Akt-id
2021 - 6922
1594792
Tekst:
[Indledning]
Tak for spørgsmålene.
Den proces, som spørgeren ønsker, at jeg skal redegøre
for, er længere, end man umiddelbart kunne få indtryk-
ket af, når man hører om den i debatten. Og der ligger
et stort og grundigt arbejde bag.
Og sådan skal det også være, for der er tale om vigtige
beslutninger, der vedrører rigtige menneskers liv og
fremtid.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 517: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 25/5-21 om sikkerheden ved at vende tilbage til Syrien, jf. samrådsspørgsmål Ø, til udlændinge- og integrationsministeren
2
[Overordnet om kompetencefordeling og lovgivning]
Jeg vil indledningsvist sætte lidt ord på de overordnede
rammer for vurderingen af sikkerhedsforholdene, her-
under hvem der foretager vurderingen, og vores lov-
givning. Derefter vil jeg gå til den del af processen,
som vedrører Udlændingestyrelsens rapporter.
Sådan som vores system er indrettet i Danmark, er det
først Udlændingestyrelsen og derefter det uafhængige
Flygtningenævn
med en dommer for bordenden
som vurderer, om man har behov for beskyttelse i Dan-
mark.
Både Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet sags-
behandler og vurderer sagerne i overensstemmelse
med dansk lovgivning. Og i de sager, vi taler om her,
er den relevante lovgivning den særlige midlertidige
beskyttelsesstatus [i udlændingelovens § 7, stk. 3], som
et bredt flertal i Folketinget vedtog i 2015.
Den midlertidige beskyttelsesstatus betød, at de syriske
flygtninge, som flygtede på grund af den ekstreme og
vilkårlige vold, der foregik i de områder, som de kom
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 517: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 25/5-21 om sikkerheden ved at vende tilbage til Syrien, jf. samrådsspørgsmål Ø, til udlændinge- og integrationsministeren
3
fra, fik en midlertidig opholdstilladelse i Danmark.
Men den betød også, at denne gruppe skal henvises til
at vende tilbage, så snart situationen i deres hjemområ-
der gør det muligt.
Efter loven gælder den midlertidige beskyttelsesstatus,
indtil de generelle forhold bliver forbedret
også
selvom forholdene fortsat er alvorlige, skrøbelige og
uforudsigelige, så længe forbedringerne ikke er af helt
midlertidig karakter.
Flygtningenævnet har som bekendt vurderet, at de ge-
nerelle forhold i Damaskus og Rif Damaskus er til-
strækkeligt forbedret, hvilket betyder, at der er syrere,
som får inddraget eller nægtet deres opholdstilladelse
forlænget
helt i overensstemmelse med dansk lovgiv-
ning og Danmarks internationale forpligtelser.
Flygtningenævnets vurdering af de generelle forhold i
Damaskus og Rif Damaskus er baseret på en bred vifte
af rapporter, bl.a. de danske rapporter, som spørgsmå-
let i dag vedrører.
[Udarbejdelsen af landerapporter]
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 517: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 25/5-21 om sikkerheden ved at vende tilbage til Syrien, jf. samrådsspørgsmål Ø, til udlændinge- og integrationsministeren
4
De rapporter, som er blevet kritiseret i medierne i den
seneste tid
og som vi taler om her
er udarbejdet af
Udlændingestyrelsens særlige Landedokumentations-
kontor. De har til opgave helt generelt at skaffe rele-
vante oplysninger til brug for Udlændingestyrelsens
sagsbehandling. Kontoret udarbejder mange rapporter
ikke kun de to, som er blevet kritiseret i medierne.
Medarbejderne i det pågældende kontor er
ikke
ansvar-
lige for at træffe afgørelser i konkrete udlændingesa-
ger, og de er på ingen måde involveret i de asylretlige
vurderinger, som foretages i sagerne. Det er vigtigt for
mig at slå fast.
Nogle af Landedokumentationskontorets rapporter er
udarbejdet i samarbejde med Dansk Flygtningehjælp.
Dansk Flygtningehjælp har således bl.a. deltaget i mis-
sionen til Damaskus i november 2018, som danner
grundlag for rapporten fra 2019 om sikkerhedssituati-
onen i Damaskus. Dansk Flygtningehjælp har deltaget
i interviews med kilderne, i udarbejdelse af referater og
ved godkendelsen af den endelige rapport.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 517: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 25/5-21 om sikkerheden ved at vende tilbage til Syrien, jf. samrådsspørgsmål Ø, til udlændinge- og integrationsministeren
5
Udlændinge- og Integrationsministeriet tager ikke del
i udarbejdelsen af rapporterne. Jeg og mit departement
har således på ingen måde indflydelse på eller skal god-
kende indholdet af rapporterne.
Ministeriets rolle i forbindelse med disse rapporter er
alene at orientere Udlændinge- og Integrationsudvalget
om offentliggørelsen af de såkaldte fact finding-rap-
porter.
[Rapporternes beskrivelse af sikkerhedssituationen]
Jeg synes, at den debat, der har været i medierne om
rapporterne, bygger på forkerte præmisser.
Det er således i medierne nogle gange blevet fremstillet
som om, at
rapporterne
og dermed også kilderne
konkluderer, at det er sikkert at vende tilbage til Syrien.
Men hverken rapporterne eller kilderne
konkluderer
sikkerhedsforholdene i Syrien.
Den enkelte rapport giver alene neutral, fakta-baseret
information om nogle konkrete forhold.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 517: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 25/5-21 om sikkerheden ved at vende tilbage til Syrien, jf. samrådsspørgsmål Ø, til udlændinge- og integrationsministeren
6
Rapporterne er også afgrænset til at vedrøre et bestemt
tidsrum i et bestemt land eller område. Og de nuancer,
som kilderne individuelt har påpeget, fremgår af den
enkelte rapport.
Så det, rapporterne gør, er alene at beskrive de aktuelle
forhold i det land eller område, som rapporten vedrører.
Rapporterne konkluderer ikke og giver ikke udtryk for
at være et komplet billede af alle forhold i det enkelte
land. Det fremgår også klart af rapporterne.
Det er derimod asylmyndighederne
altså Udlændin-
gestyrelsens asylsagsbehandlede kontorer og Flygtnin-
genævnet
der på baggrund af oplysningerne i bl.a.
rapporter fra Udlændingestyrelsens Landedokumenta-
tionskontor, men også andet baggrundsmateriale, tager
stilling til, hvad baggrundsoplysningerne betyder i de
konkrete asylsager.
Og det er det, som Udlændingestyrelsens asylsagsbe-
handlede kontorer og Flygtningenævnet nu har gjort i
sager om personer fra Damaskus og Rif Damaskus.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 517: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 25/5-21 om sikkerheden ved at vende tilbage til Syrien, jf. samrådsspørgsmål Ø, til udlændinge- og integrationsministeren
7
Myndighederne har konkluderet, at de generelle sikker-
hedsforhold i disse områder er forbedret i sådan en
grad, at personer, der ikke vurderes at være individuelt
forfulgte, ikke længere har behov for beskyttelse
altså
at der ikke længere foreligger et beskyttelsesbehov,
som er omfattet af den lovgivning, som Folketinget
vedtog i 2015. Det er altså ikke en konklusion, som
fremgår af rapporterne.
Det er faktisk et helt grundlæggende princip ved udar-
bejdelsen af de her rapporter, at de ikke indeholder an-
befalinger til, hvad asylpraksis skal være. Og det er me-
get vigtigt for mig at understrege.
[Kilderne i rapporterne]
Et andet grundlæggende princip for Udlændingestyrel-
sens rapporter er, at de kilder, der interviewes mundt-
ligt til rapporterne, får mulighed for at redigere og god-
kende referatet fra deres interview.
Det er kun de oplysninger, som kilderne har godkendt
skriftligt, der bruges i rapporterne. Det er også kilderne
selv, der bestemmer, om de vil citeres med navn eller
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 517: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 25/5-21 om sikkerheden ved at vende tilbage til Syrien, jf. samrådsspørgsmål Ø, til udlændinge- og integrationsministeren
8
optræde
anonymt
i
den
endelige
rapport.
Og så bliver de referater, som kilderne har godkendt,
offentliggjort i fuld længde i et bilag sidst i rapporten.
De fulde referater indgår derfor som en del af rapporten
og er tilgængelig for alle.
Der er ikke gjort noget anderledes i forbindelse med
udarbejdelsen af de rapporter om Syrien, som bliver
kritiseret i medierne i øjeblikket. Her har kilderne også
godkendt deres egne bidrag.
Det er heller ikke helt korrekt, når det påstås, at rappor-
terne alene bygger på de 12 kilder.
For ud over de 12 navngivne kilder er der også en
række anonyme mundtlige kilder. Rapporterne bygger
også på et antal skriftlige kilder. Alle kilder, der er be-
nyttet, fremgår også af rapporterne.
Derudover optræder de kilder, som ifølge medierne har
udtalt kritik, ikke alle sammen i den samme rapport
men derimod i to forskellige rapporter.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 517: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 25/5-21 om sikkerheden ved at vende tilbage til Syrien, jf. samrådsspørgsmål Ø, til udlændinge- og integrationsministeren
9
[En bred vifte af rapporter]
Et tredje grundlæggende princip er, at én rapport aldrig
må stå alene. Den enkelte rapport skal altid læses i sam-
menhæng med andet tilgængeligt baggrundsmateriale
om de samme forhold. Det fremgår også klart af Ud-
lændingestyrelsens [og Dansk Flygtningehjælps] rap-
porter.
Og dette understøtter også en pointe, jeg flere gange har
fremhævet i debatten: Asylmyndighederne baserer de-
res afgørelser på en bred vifte af rapporter, herunder
rapporter fra FN, NGO’er, diverse europæiske lande og
EU’s asylstøttekontor [EASO].
Det vil sige, at Udlændingestyrelsens rapporter indgår i
asylmyndighedernes vurdering på samme måde som alt
andet baggrundsmateriale. Der er altså flere end blot én
eller to rapporter, som ligger til grund for afgørelserne.
[Kritik fra kilder]
En række kilder er kommet med en fælles erklæring
med kritik af de to rapporter, hvilket også har været
fremme i medierne.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 517: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 25/5-21 om sikkerheden ved at vende tilbage til Syrien, jf. samrådsspørgsmål Ø, til udlændinge- og integrationsministeren
10
Kilderne oplyser bl.a. i erklæringen, at det efter deres
opfattelse ikke er sikkert at sende personer retur til Sy-
rien, fordi de syriske myndigheder forfølger personer,
der har talt styret imod, og de henviser til, at UNHCR
ikke vurderer, at de forbedringer, der har fundet sted i
Syrien,
er
fundamentale,
stabile
og
varige.
Jeg har forståelse for, at man gerne vil debattere situa-
tionen i Syrien. Men jeg mener, det er vigtigt at være
opmærksom på, at kildernes kritik reelt handler om en
uenighed med den danske asyllovgivning og asylprak-
sis. Kritikken handler derimod ikke om indholdet af de
landerapporter, som kilderne har bidraget til.
For som jeg sagde før, så konkluderer rapporterne ikke
noget om, hvorvidt der er sikkert i Syrien. Det er der-
imod Udlændingestyrelsens asylkontorer i 1. instans og
Flygtningenævnet i 2. instans, der vurderer, om situati-
onen i et givent land eller område har ændret sig på en
sådan måde, at asylpraksis skal ændres. Sådan er det
også foregået her. Og sådan skal det også være.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 517: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 25/5-21 om sikkerheden ved at vende tilbage til Syrien, jf. samrådsspørgsmål Ø, til udlændinge- og integrationsministeren
2405152_0011.png
11
Og faktisk er der ikke noget modsætningsforhold, når
kilderne siger, at de ikke mener, at forbedringerne i Da-
maskus og Rif Damaskus er fundamentale, stabile og
varige. Det er nemlig heller ikke den konklusion, som
Udlændingestyrelsens asylsagsbehandlede kontorer og
Flygtningenævnet aktuelt er kommet frem til
for det
er ikke de kriterier, som er fastsat efter dansk lovgiv-
ning.
Som jeg nævnte indledningsvist, så følger det af dansk
lovgivning, at en forbedring af de
generelle
forhold
ikke behøver at være fundamental, stabil og varig, for
at betingelserne for at opnå asyl i Danmark ikke læn-
gere er til stede. De generelle forhold kan fortsat være
alvorlige, skrøbelige og uforudsigelige, men forbedrin-
gerne må bare ikke være af helt midlertidig karakter.
Det er sådan, det er formuleret i forarbejderne til ud-
lændingelovens § 7, stk. 3, som blev vedtaget af et bredt
flertal i Folketinget i 2015.
Selvom jeg anerkender den viden og indsigt, som kil-
derne besidder
og som jo også netop er grunden til,
at de bidrager til landerapporter
så er det i sagens na-
tur ikke op til kilderne at foretage en asylretlig vurde-
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 517: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 25/5-21 om sikkerheden ved at vende tilbage til Syrien, jf. samrådsspørgsmål Ø, til udlændinge- og integrationsministeren
12
ring af, om et land efter dansk lovgivning vurderes til-
strækkeligt sikkert til, at der ikke skal gives asyl, eller
at der er grundlag for at inddrage eller nægte at for-
længe opholdstilladelser til personer derfra.
Det er derimod Udlændingestyrelsens asylkontorer og
Flygtningenævnet, der foretager denne vurdering, og
det gør de i overensstemmelse med dansk lovgivning
og Danmarks internationale forpligtelser.
Og netop det politiske valg, som reglerne i udlændin-
geloven er udtryk for, er det, jeg synes, vi bør fokusere
på i den her debat.
Jeg har tillid til, at de rapporter, der bliver udarbejdet,
er af høj kvalitet, og at asylmyndighedernes afgørelser
har samme kvalitet
Og jeg er ked af, hvis der på forkerte præmisser opstår
tvivl om kvaliteten af sagsbehandlingen, som er af høj
kvalitet.
Derfor er det vigtigt, at vi ikke får blandet tingene sam-
men, når vi har den her debat. Det relevante er efter
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 517: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 25/5-21 om sikkerheden ved at vende tilbage til Syrien, jf. samrådsspørgsmål Ø, til udlændinge- og integrationsministeren
13
min opfattelse at tage en oplyst debat om den lovgiv-
ning, der ligger til grund for asylmyndighedernes afgø-
relser, og som et bredt flertal her i Folketinget har ved-
taget.
Tak for ordet.