Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2417638_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 25. maj 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 514 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Andreas Steen-
berg (RV) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 514:
Har det virkelig været hensigten med samlivskravet i forbindelse med familiesam-
menføring at ramme tidligere gifte, der har boet sammen i flere år, og som har fun-
det kærligheden på ny?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at samlivskravet, dvs. kravet
om, at der skal være tale om et fast samlivsforhold af længere varighed i tilfælde,
hvor ansøgeren ikke har indgået ægteskab med den herboende person, blev indsat
i udlændingeloven fra 1983, jf. lov nr. 226 af 8. juni 1983.
Nærmere bestemt blev samlivskravet indsat ved et ændringsforslag stillet af den
daværende justitsminister til lovforslag nr. L 105, Forslag til Udlændingelov, fremsat
den 20. januar 1983.
Det fremgår af den daværende justitsministers besvarelse af Retsudvalgets spørgs-
mål nr. 115 i forbindelse med udvalgets behandling af lovforslaget, at ændringsfor-
slaget indebar, at reglerne i § 25 om familiesammenføring i den udlændingebe-
kendtgørelse (fra 1980), der var gældende på det tidspunkt, med visse ændringer
blev overført til loven. Det fremgår videre, at udlændingebekendtgørelsens § 25 om
familiesammenføring er udformet i overensstemmelse med Udlændingelovudval-
gets forslag i betænkning nr. 882/1979.
Videre fremgår det, at Tilsynet med Udlændinge og Justitsministeriet ved afgørel-
sen af, om et bestemt samlivsforhold kan anses for at have haft en længere varig-
hed, har foretaget en konkret vurdering af de nærmere omstændigheder omkring
samlivet, herunder fastheden af dette. Det fremgår også, at man i praksis ikke har
indsat nogen fast tidsgrænse for samlivets varighed som betingelse for at opnå op-
holdstilladelse, men at det dog som et vejledende udgangspunkt har været lagt til
grund, at samliv normalt skal have bestået i mindst 1�½-2 år for at kunne danne
Side
1/3
18. juni 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 9466
1653969
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 514: MFU spm. om det virkelig har været hensigten med samlivskravet i forbindelse med familiesammenføring at ramme tidligere gifte, der har boet sammen i flere år, og som har fundet kærligheden på ny, til udlændinge- og integrationsministeren
grundlag for en opholdstilladelse efter udlændingebekendtgørelsens § 25, stk. 1,
nr. 2. Endelig fremgår det, at ændringsforslaget til udlændingelovforslaget ikke til-
sigter ændringer af denne praksis.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af
spørgsmålet anmodet om bidrag fra Udlændingestyrelsen vedrørende styrelsens
administration af samlivskravet. Udlændingestyrelsen har oplyst følgende:
”I he hold til este
else i udlæ di gelove s § , stk. 1, r. 1, sidestilles
ugifte samlevende med ægtepar, hvis parret samlever på fælles bopæl i fast
samlivsforhold af længere varighed. Opholdstilladelse efter bestemmelsen
meddeles således efter en konkret vurdering til udlændinge, der lever sam-
men med personer, som er fastboende i Danmark, når omstændighederne
viser, at parforholdet har en fastere karakter og har haft det gennem længere
tid. Der gælder ikke nogen bestemt tidsgrænse for samlivets varighed. Nor-
malt vil 1�½ til 2 års dokumenteret samliv på fælles bopæl efter styrelsens
faste praksis være tilstrækkeligt til, at der foreligger et fast samlivsforhold af
længere varighed.
Afbrudte samlivsperioder lægges sammen, medmindre der har været læn-
gere pauser i samlivet, og perioder med fælles bopæl i Danmark indgår med
samme vægt som perioder med samliv i et andet land.
For så vidt angår samlivets fasthed stilles der krav om, at parterne har sam-
levet på fælles bopæl, og det er således ikke tilstrækkeligt, at parterne gen-
nem en længere periode har samlevet med hinanden under ferieophold eller
længerevarende besøgsophold.
Ud over varigheden af samliv på fælles bopæl kan momenter som den sam-
lede varighed af bekendtskabet, barn i vente samt anskaffelse af bolig med
henblik på samliv m.v. indgå med en vis vægt i vurderingen af forholdets
fasthed. Hvis et samlevende par oplyser at have været gift på et tidligere tids-
punkt, vil denne oplysning tillige indgå i den samlede vurdering af forholdets
fasthed. Det vil i den forbindelse være af betydning, om der er forløbet læn-
gere tid fra ægteskabets ophør og til, at parret på ny samlever, idet fastheden
af forholdet i højere grad understøttes i de tilfælde, hvor der alene er forlø-
bet kort tid.
Dokumentation for, at parret har samlevet på fælles bopæl i fast samlivsfor-
hold af længere varighed, kan bl.a. foreligge i form af udskrift fra officielle
registre, at samleverne har modtaget post på adressen til den fælles bopæl,
eller at parternes arbejdsgivere har oplyst den pågældende adresse på løn-
sedler eller lignende. Hvorvidt den fremlagte dokumentation er tilstrækkelig
til at godtgøre, at parret har etableret et fast samlivsforhold af længere va-
righed, beror på en skønsmæssigt præget vurdering af alle sagens omstæn-
digheder.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 514: MFU spm. om det virkelig har været hensigten med samlivskravet i forbindelse med familiesammenføring at ramme tidligere gifte, der har boet sammen i flere år, og som har fundet kærligheden på ny, til udlændinge- og integrationsministeren
Der kan forekomme tilfælde, hvor ugifte samlevende ikke kan dokumentere
samliv på fælles bopæl i et fast samlivsforhold af længere varighed, og derfor
ikke er omfattet af praksis efter bestemmelsen i udlændingelovens § 9, stk.
1, nr. 1, men hvor parret, uanset dette, må anses for at have etableret et
familieliv omfattet af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions
(EMRK) artikel 8.
Efter Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols (EMD) praksis skal der
foretages en konkret vurdering af, om et ugift pars forhold udgør et familieliv
i EMRK artikel ’s forsta d. Ved de e vurderi g skal der la dt a det lægges
vægt på, om parret er samlevende, varigheden af forholdet, og om parret har
fået børn eller på anden måde udtrykt en forpligtelse over for hinanden. Det
er som udgangspunkt en betingelse, at parret er samlevende, men der er ek-
sempler på, at EMD har fraveget denne betingelse i sager, hvor et par gen-
nem en længere årrække har haft et fast forhold uden at være samlevende
og i denne periode fået børn sammen.
I situationer, hvor styrelsen vurderer, at det ikke er godtgjort, at et ugift par
har etableret et fast samliv af længere varighed, foretager styrelsen af egen
drift en vurdering af, hvorvidt parret i stedet kan anses for at have etableret
et familieliv inden for rammerne af EMRK artikel 8, og i givet fald, hvorvidt
Danmark er forpligtet til at beskytte dette familieliv. Er disse to forudsætnin-
ger opfyldt, meddeles der opholdstilladelse i henhold til udlændingelovens §
, stk. 1.”
Mattias Tesfaye
/
Øzlem Gencay Akar
Side
3/3