Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2416264_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 25. maj 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 510 (alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
16. juni 2021
Spørgsmål nr. 510:
Vil ministeren redegøre for, om henholdsvis Udlændingestyrelsen og Flygtninge-
nævnet i brevene til de syriske flygtninge, der mister deres opholdstilladelse med
henvisning til ændrede forhold i Damaskus eller Rif Damaskus, hvor forholdene
fortsat vurderes som alvorlige, skrøbelige og uforudsigelige, umisforståeligt og ty-
deligt gør opmærksom på, at Danmark af udenrigspolitiske grunde ikke samarbej-
der med Assad-regimet, og at tvangsmæssig udsendelse for tiden derfor ikke er
mulig? Vil ministeren begrunde, hvis denne oplysning ikke gives i brevene?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et
bidrag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Til brug for besvarelse af spørgs ål r. 5 , stillet af Udlæ di ge-
og
Integrationsudvalget den 25. maj 2021, kan Udlændingestyrelsen op-
lyse, at det er Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnets vurdering,
at forholdene i Damaskus og Rif Damaskus har ændret sig på en sådan
måde, at personer fra disse områder ikke længere
ved den blotte
tilstedeværelse i området
er i risiko for forfølgelse eller overgreb.
Udlændingestyrelsen foretager derfor, for personer fra Damaskus og
Rif Damaskus, en vurdering af, om personen har ret til fortsat beskyt-
telse i Danmark på baggrund af individuelle forhold, og
hvis det ikke
er tilfældet
en vurdering af om det vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser at henvise personen til at tage ophold i sit
hjemland. Hvis opholdstilladelsen på den baggrund inddrages eller
nægtes forlænget, har Udlændingestyrelsen siden medio marts 2021
anvendt følgende vejledningsafsnit i afgørelsen for både syriske stats-
borgere og statsløse fra Syrien:
Du kan udsendes
Side
1/3
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 9125
1647495
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 510: Spm. om ministeren vil redegøre for, om henholdsvis Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet i brevene til de syriske flygtninge, der mister deres opholdstilladelse med henvisning til ændrede forhold i Damaskus eller Rif Damaskus, hvor forholdene fortsat vurderes som alvorlige, skrøbelige og uforudsigelige, umisforståeligt og tydeligt gør opmærksom på, at Danmark af udenrigspolitiske grunde ikke samarbejder med Assad-regimet, og at tvangsmæssig udsendelse for tiden derfor ikke er mulig? Vil ministeren begrunde, hvis denne oplysning ikke gives i brevene, til udlændinge- og integrationsministeren
Vi vurderer videre, at du ved en udsendelse til Syrien ikke risikerer døds-
straf eller at blive underkastet tortur eller umenneskelig eller nedvær-
digende behandling eller straf i henhold til udlændingelovens § 31, stk.
1.
Vi vurderer derfor, at der ikke er risiko for, at du vil blive udsat for for-
følgelse i Syrien, eller at der er andre grunde til, at udsendelse ikke kan
ske i henhold til udlændingelovens § 31, stk. 2.
Hvis du ikke frivilligt rejser ud af Danmark, kan du udsendes til Syrien.
Det følger af udlændingelovens §§ 30, stk. 1 og 2 samt 32 a.
I den forbindelse skal Udlændingestyrelsen vejlede om, at der indtil vi-
dere ikke gennemføres tvangsmæssige udsendelser til Syrien.”
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at afgørelser om inddragelse el-
ler afslag på forlængelse af en opholdstilladelse meddelt efter udlændingelovens §
7 automatisk anses for påklaget til Flygtningenævnet. Udlændingestyrelsen fast-
sætter derfor ikke en udrejsefrist i sine afgørelser herom.
2.
Endvidere har Udlændinge- og Integrationsministeriet til brug for besvarelsen
indhentet et bidrag fra Flygtningenævnet, der har oplyst følgende:
”I sager, hvor Flygt i ge æv et stadfæster Udlæ di gestyrelse s af-
gørelse om afslag på asyl eller afgørelse om inddragelse/nægtelse af
forlængelse til en person fra Syrien, følger det af Flygtningenævnets
afgørelse, at pågældende skal udrejse i overensstemmelse med udrej-
sefristen, og at der efter omstændighederne kan ske tvangsmæssig ud-
sendelse til Syrien, jf. herved udlændingelovens § 33, stk. 1, og hjem-
rejselovens § 1, stk. 1 og 3.
Regeringen har imidlertid besluttet, at der af udenrigspolitiske årsager
indtil videre ikke gennemføres tvangsmæssige udsendelser til Syrien.
Beslutningen omfatter alle former for tvangsmæssige udsendelser,
herunder ledsagede og påsete udsendelser. Der kan herved nærmere
henvises til Udlændinge- og Integrationsministeriets besvarelse af 18.
februar 2020 af spørgsmål nr. 100 af 19. december 2019 fra Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg.
Flygtningenævnet vejleder herom mundtligt ved forkyndelse af en af-
gørelse, ligesom det fremgår af nævnets udrejsebeslutning i den skrift-
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 510: Spm. om ministeren vil redegøre for, om henholdsvis Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet i brevene til de syriske flygtninge, der mister deres opholdstilladelse med henvisning til ændrede forhold i Damaskus eller Rif Damaskus, hvor forholdene fortsat vurderes som alvorlige, skrøbelige og uforudsigelige, umisforståeligt og tydeligt gør opmærksom på, at Danmark af udenrigspolitiske grunde ikke samarbejder med Assad-regimet, og at tvangsmæssig udsendelse for tiden derfor ikke er mulig? Vil ministeren begrunde, hvis denne oplysning ikke gives i brevene, til udlændinge- og integrationsministeren
lige afgørelse af sagen. Følgende er standarden for nævnets udrejse-
beslutning vedrørende Syrien i sager om inddragelse eller nægtelse af
forlængelse af opholdstilladelse:
Den syriske statsborger [navn] skal udrejse senest en måned fra dato,
jf. udlændingelovens § 33, stk. 2, 1. pkt., jf. § 33, stk. 1.
Klageren er oplyst om, at udrejsefristen kan forlænges efter anmod-
ning til Flygtningenævnet, hvis særlige grunde, herunder opholdets va-
righed, hensynet til skolesøgende børn eller anden familiemæssig og
social tilknytning, taler herfor jf. udlændingelovens § 33, stk. 4.
Såfremt klageren ikke udrejser frivilligt, kan [han/hun] udsendes
tvangsmæssigt til Syrien, jf. udlændingelovens § 32 a.
Flygtningenævnet skal i den anledning vejlede om, at regeringen af
udenrigspolitiske årsager har besluttet, at der indtil videre ikke gen-
nemføres tvangsmæssige udsendelser til Syrien. Beslutningen omfatter
alle former for tvangsmæssige udsendelser, herunder ledsagede og på-
sete udsendelser.
Klageren er oplyst om, at der kan meddeles indrejseforbud, såfremt
klageren ikke udrejser i overensstemmelse med udrejsefristen, jf. ud-
lændingelovens § 32, stk. 1, nr. 2. Indrejseforbuddet vil være gældende
i alle EU-lande (undtagen Irland) samt de Schengenassocierede lande
(Norge, Liechtenstein, Schweiz og Island), og klageren vil blive indbe-
rettet som uønsket i Schengen-informationssystemet.
Beslutningen er forkyndt for og udleveret til klageren.
Flygtningenævnet, den [dato].”
3.
Det er på den baggrund min opfattelse, at Udlændingestyrelsen og Flygtninge-
nævnet i deres afgørelser om inddragelse og afslag på forlængelse af opholdstilla-
delser med henvisning til ændrede forhold i Damaskus og Rif Damaskus til personer
fra Syrien tydeligt og umisforståeligt gør opmærksom på, at der indtil videre ikke
gennemføres tvangsmæssige udsendelser til Syrien.
Mattias Tesfaye
/
Louise Ersbøll Leimand
Side
3/3