Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2416649_0001.png
HØJESTERETS DOM
afsagt tirsdag den 18. maj 2021
Sag 15/2021
(2. afdeling)
Anklagemyndigheden
mod
U
(advokat Jakob Fastrup, beskikket)
I tidligere instanser er afsagt dom af Retten i Aarhus den 19. september 2019 (72-6873/2019)
og af Vestre Landsrets 11. afdeling den 29. september 2020 (S-2002-19).
I pådømmelsen har deltaget fem dommere: Jens Peter Christensen, Hanne Schmidt, Jens
Kruse Mikkelsen, Lars Apostoli og Kristian Korfits Nielsen.
Påstande
Dommen er anket af tiltalte, U, med påstand om frifindelse.
Anklagemyndigheden har påstået skærpelse af straffen og stadfæstelse af bestemmelsen om
udvisning.
Anbringender
U har anført navnlig, at den pålagte meldepligt i den periode, som tiltalen angår, er upropor-
tional og i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8 om ret til pri-
vatliv og familieliv. Meldepligten er frem til den 1. maj 2019 også i strid med den ret til be-
vægelsesfrihed, som følger af artikel 2 i Tillægsprotokol 4 til Menne-
skerettighedskonventionen.
Et indgreb må ikke gå videre, end formålet tilsiger, og meldepligten må også vurderes i lyset
af dansk rets almindelige forvaltningsretlige proportionalitetsprincip.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 506: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen "Opholdsregler på Kærshovedgård brydes i stor stil bragt på Eb.dk den 20. maj 2021, herunder at der i 2020 blev truffet 37.932 afgørelser om overtrædelse af opholds- eller meldepligten i Midt- og Vestjyllands Politikreds, hvor Kærshovedgård er beliggende og udtalelsen fra forbundsformand for Fængselsforbundet Bo Yde Sørensen “De er ikke frihedsberøvede. De kan komme og gå. Med det sæt regler, der er i dag, kan vi ikke rigtig gøre noget ved det ud over at indberette dem, når de ikke overholder meldepligten. Det er en gordisk knude. Man vil gerne vise handlekraft, men der er ikke rigtig nogle regler, man kan bruge til at udvise den handlekraft., og redegøre for hvad regeringen vil gøre for at løse problemerne, til udlændinge- og integrationsministeren
- 2 -
De hensyn, der ligger bag meldepligten, kan ikke begrunde den skete indskrænkning i hans ret
til privatliv og familieliv og ret til bevægelsesfrihed.
Samtlige de hensyn, som taler imod meldepligt, gør sig gældende. Der er gået lang tid siden
dommen fra 2007, hvorved han blev udvist. Der er ingen udsigt til, at udvisningen kan effek-
tueres, idet han er statsløs palæstinenser og ikke har et hjemland. Der er ikke hensyn til sta-
tens sikkerhed eller andre samfundsinteresser, der gør meldepligt relevant. Der har i tiltale-
perioden ikke været noget reelt hensyn til at kende hans opholdssted med henblik på at sikre
sig mod ny kriminalitet. Der har ikke været tvivl om, hvor han rent faktisk befandt sig og
kunne kontaktes af politiet, nemlig på bopælen i Brabrand, hvor han bor med sin hustru og
deres tre børn.
Transporten til politigården i Aarhus, som ligger mere end 5 kilometer fra hans bopæl, har
skullet foregå til fods, da han ikke har økonomisk mulighed for kollektiv eller individuel
transport, og da han ikke kan cykle på grund af en skade i knæet. Han kunne i stedet have
været pålagt at melde sig på den nærpolitistation, som kun ligger ca. 1 kilometer fra hans bo-
pæl.
Den daglige meldepligt mere end 5 kilometer fra hans bopæl udgør et meget væsentligt ind-
greb i hans rettigheder efter Menneskerettighedskonventionen og går ud over det nødvendige
for at opfylde de hensyn, der ligger bag meldepligten. Meldepligten er mere indgribende, end
hvad der har været tilfældet i de sager, Højesteret tidligere har truffet afgørelse i. Sagen ad-
skiller sig fra Højesterets seneste dom af 22. marts 2021 i sag 105/2020 bl.a. derved, at der er
tale om daglig meldepligt.
Meldepligten er mere pålagt af chikanøse grunde end af saglige grunde. Meldepligten er an-
vendt som en slags motivationsfremmende foranstaltning, selv om han som statsløs ikke har
mulighed for at rejse noget sted hen.
De afgørelser fra Rigspolitiet og Nordsjællands Politi, hvorved han er pålagt daglig melde-
pligt på politigården i Aarhus, er på denne baggrund ugyldige, og han kan ikke straffes for
ikke at have overholdt meldepligten.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 506: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen "Opholdsregler på Kærshovedgård brydes i stor stil bragt på Eb.dk den 20. maj 2021, herunder at der i 2020 blev truffet 37.932 afgørelser om overtrædelse af opholds- eller meldepligten i Midt- og Vestjyllands Politikreds, hvor Kærshovedgård er beliggende og udtalelsen fra forbundsformand for Fængselsforbundet Bo Yde Sørensen “De er ikke frihedsberøvede. De kan komme og gå. Med det sæt regler, der er i dag, kan vi ikke rigtig gøre noget ved det ud over at indberette dem, når de ikke overholder meldepligten. Det er en gordisk knude. Man vil gerne vise handlekraft, men der er ikke rigtig nogle regler, man kan bruge til at udvise den handlekraft., og redegøre for hvad regeringen vil gøre for at løse problemerne, til udlændinge- og integrationsministeren
2416649_0003.png
- 3 -
Hvis Højesteret finder, at han kan straffes for ikke at have overholdt meldepligten, er den ud-
målte straf på fængsel i 6 måneder passende, og han anerkender, at der i givet fald skal ske
udvisning som bestemt af landsretten.
Anklagemyndigheden har anført navnlig, at betingelserne i udlændingelovens § 34, stk. 4, for
at pålægge U meldepligt i tiltaleperioden er opfyldt, og at meldepligten må anses for propor-
tional for at sikre, at myndighederne løbende har kendskab til, hvor han opholder sig med
henblik på, at der kan ske udsendelse, så snart muligheden herfor opstår. Afgørelserne fra
Rigspolitiet og Nordjællands Politi om meldepligt kan således ikke anses for ugyldige for så
vidt angår tiltaleperioden.
Meldepligten udgør ikke et uproportionalt indgreb i Us ret til privatliv eller familieliv efter
Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8 eller
for så vidt angår perioden
indtil den 1. maj 2019
retten til bevægelsesfrihed efter artikel 2 i Tillægsprotokol 4 til Men-
neskerettighedskonventionen.
I den samlede proportionalitetsvurdering må med betydelig vægt indgå, at U er på tålt ophold,
fordi han har begået meget alvorlig kriminalitet og derfor er uønsket her i landet. Han har
pligt til at udrejse, men kan ikke tvangsudsendes til Libanon. Han er efter udvisningsdommen
fra 2007 flere gange idømt fængselsstraf bl.a. for vold og manglende overholdelse af opholds-
og meldepligt.
Endvidere må indgå varigheden af den meldepligt, som U har været pålagt. Det må indgå, at
det netop var af hensyn til proportionaliteten, at meldepligten fra juli 2018 blev ændret til po-
litigården i Aarhus, således at den blev mindre indgribende.
Efter landsrettens bevisvurdering var der ikke konkret risiko for, at U ville skjule sig for poli-
tiet, og der var ikke udsigt til, at udvisning af ham kunne gennemføres inden for en overskue-
lig fremtid. Det må i den forbindelse indgå, at det ikke kan udelukkes, at han på et tidspunkt
vil kunne udsendes til Libanon.
U bor sammen med sin ægtefælle og deres tre børn tæt på det sted, hvor han er pålagt at mel-
de sig. Han er pålagt daglig meldepligt, men i et større tidsrum, således at han har mulighed
for at vælge, hvilket tidspunkt på dagen der passer ind i hans program.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 506: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen "Opholdsregler på Kærshovedgård brydes i stor stil bragt på Eb.dk den 20. maj 2021, herunder at der i 2020 blev truffet 37.932 afgørelser om overtrædelse af opholds- eller meldepligten i Midt- og Vestjyllands Politikreds, hvor Kærshovedgård er beliggende og udtalelsen fra forbundsformand for Fængselsforbundet Bo Yde Sørensen “De er ikke frihedsberøvede. De kan komme og gå. Med det sæt regler, der er i dag, kan vi ikke rigtig gøre noget ved det ud over at indberette dem, når de ikke overholder meldepligten. Det er en gordisk knude. Man vil gerne vise handlekraft, men der er ikke rigtig nogle regler, man kan bruge til at udvise den handlekraft., og redegøre for hvad regeringen vil gøre for at løse problemerne, til udlændinge- og integrationsministeren
- 4 -
Det er i udlændingelovens § 34, stk. 4, og forarbejderne hertil overladt til politiet at bestemme
stedet for meldepligten. Det er ikke uproportionalt, at U skal melde sig på politigården i Aar-
hus og ikke på Aarhus Vest Politistation i Brabrand, der har begrænset åbningstid. Meldeplig-
ten er pålagt et sted, der ligger tæt på hans bopæl.
Den pålagte meldepligt må anses for at udgøre et forholdsvis begrænset indgreb i Us ret til
privat- og familieliv og ret til bevægelsesfrihed og kan ikke anses for uproportional.
Der foreligger ikke andre særlige grunde, f.eks. sygdom, der kan føre til at tilsidesætte den
pålagte meldepligt.
Samlet set er der ikke grundlag for at tilsidesætte Rigspolitiets afgørelse af 6. juli 2018 og
Nordsjællands Politis afgørelse af 25. februar 2019 som ugyldige, og U er således med rette
dømt for overtrædelse af den pålagte meldepligt i tiltaleperioden.
Straffen bør skærpes til ikke under 7 måneders ubetinget fængsel. Der bør herved lægges
vægt på, at U to gange tidligere er idømt fængselsstraf for bl.a. manglende overholdelse af
meldepligt, og at der er tale om et stort antal overtrædelser begået kontinuerligt over en perio-
de på 11 måneder. U har bevidst tilsidesat sin meldepligt, uanset at den er blevet indskærpet
over for ham, og at han undervejs i forløbet er blevet sigtet for overtrædelse af meldepligten.
Der foreligger ikke sådanne formildende omstændigheder, at der er grundlag for at nedsætte
straffen i forhold til det, lovgivningsmagten har forudsat.
U skal udvises med indrejseforbud i 6 år som bestemt af landsretten.
Højesterets begrundelse og resultat
Sagens baggrund og problemstillinger
U, som er statsløs palæstinenser fra Libanon, blev i august 2005 meddelt asyl i Danmark efter
udlændingelovens § 7, stk. 1. I juni 2007 blev han idømt 5 års fængsel for overtrædelse af
straffelovens § 191, og han blev ved dommen udvist med indrejseforbud for bestandig. Som
følge af udvisningen bortfaldt hans opholdstilladelse. Flygtningenævnet traf i januar 2010
afgørelse om, at han fortsat opfyldte betingelserne for asyl efter udlændingelovens § 7, stk. 1,
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 506: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen "Opholdsregler på Kærshovedgård brydes i stor stil bragt på Eb.dk den 20. maj 2021, herunder at der i 2020 blev truffet 37.932 afgørelser om overtrædelse af opholds- eller meldepligten i Midt- og Vestjyllands Politikreds, hvor Kærshovedgård er beliggende og udtalelsen fra forbundsformand for Fængselsforbundet Bo Yde Sørensen “De er ikke frihedsberøvede. De kan komme og gå. Med det sæt regler, der er i dag, kan vi ikke rigtig gøre noget ved det ud over at indberette dem, når de ikke overholder meldepligten. Det er en gordisk knude. Man vil gerne vise handlekraft, men der er ikke rigtig nogle regler, man kan bruge til at udvise den handlekraft., og redegøre for hvad regeringen vil gøre for at løse problemerne, til udlændinge- og integrationsministeren
- 5 -
men at han var udelukket fra på ny at få opholdstilladelse efter lovens § 10, stk. 3. Flygtnin-
genævnet bestemte derfor, at han skulle udrejse, men at han ikke tvangsmæssigt kunne ud-
sendes til Libanon eller til et andet land, hvor han ikke var beskyttet mod at blive videresendt
til Libanon, jf. udlændingelovens § 31, stk. 1.
I april 2010 blev U løsladt fra afsoning, og han opholdt sig herefter på tålt ophold i Danmark.
Ved løsladelsen blev han af Udlændingestyrelsen pålagt at tage ophold i Center Sandholm, og
Rigspolitiet pålagde ham at melde sig hos politiet i centret hver dag kl. 10. I oktober 2016
pålagde Udlændingestyrelsen ham at opholde sig i Udrejsecenter Kærshovedgård, og Rigspo-
litiet oplyste ham om, at han fremover dagligt skulle melde sig hos politiet i centret mellem
kl. 10 og kl. 12. I marts 2017 ophævede Udlændingestyrelsen opholdspligten i lyset af Høje-
sterets dom af 17. januar 2017 (UfR 2017.1228).
Den 6. juli 2018 traf Rigspolitiet afgørelse om, at U dagligt skulle melde sig mellem kl. 9 og
kl. 15 på politigården i Aarhus. Denne afgørelse blev den 13. november 2018 stadfæstet af
Udlændinge- og Integrationsministeriet. Meldepligten blev efter en fornyet vurdering opret-
holdt ved Nordsjællands Politis afgørelse af 25. februar 2019, hvilket blev stadfæstet af Rigs-
politiet ved afgørelse af 8. juli 2019.
Sagen angår, om U kan straffes for i 332 tilfælde i perioden fra den 24. juli 2018 til den 20.
juni 2019 at have overtrådt den pålagte meldepligt. Der er i givet fald også spørgsmål om
sanktionen.
Meldepligten
Højesteret har senest ved dom af 22. marts 2021 i sag 105/2020 taget stilling til spørgsmålet
om meldepligt for en udlænding på tålt ophold i forhold til Danmarks internationale forplig-
telser, hvilket vil sige Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8 (om ret til
privatliv og familieliv) og artikel 2 i Tillægsprotokol 4 til Menneskerettighedskonventionen
(om ret til bevægelsesfrihed).
Som anført i dommen fremgår det af lovforarbejderne, at pålæg om meldepligt kun kan und-
lades, hvis det vil være uproportionalt i forhold til Danmarks internationale forpligtelser, eller
hvis der foreligger andre særlige grunde, f.eks. sygdom. I lovforarbejderne er det forudsat, at
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 506: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen "Opholdsregler på Kærshovedgård brydes i stor stil bragt på Eb.dk den 20. maj 2021, herunder at der i 2020 blev truffet 37.932 afgørelser om overtrædelse af opholds- eller meldepligten i Midt- og Vestjyllands Politikreds, hvor Kærshovedgård er beliggende og udtalelsen fra forbundsformand for Fængselsforbundet Bo Yde Sørensen “De er ikke frihedsberøvede. De kan komme og gå. Med det sæt regler, der er i dag, kan vi ikke rigtig gøre noget ved det ud over at indberette dem, når de ikke overholder meldepligten. Det er en gordisk knude. Man vil gerne vise handlekraft, men der er ikke rigtig nogle regler, man kan bruge til at udvise den handlekraft., og redegøre for hvad regeringen vil gøre for at løse problemerne, til udlændinge- og integrationsministeren
- 6 -
personer, som er på tålt ophold, og som ikke er pålagt opholdspligt, som udgangspunkt på-
lægges daglig meldepligt hos det lokale politi efter politiets nærmere bestemmelse.
Meldepligt for en person på tålt ophold er et vilkår, der er knyttet til, at vedkommende ophol-
der sig her i landet, selv om der er sket udvisning. U har i den periode, som sagen angår, væ-
ret pålagt at melde sig dagligt på politigården i Aarhus inden for tidsrummet mellem kl. 9 og
kl. 15. Politigården ligger godt 5 kilometer fra hans opholdssted hos ægtefællen og deres tre
børn i Brabrand.
Højesteret finder, at der ikke er grundlag for at fastslå, at den pålagte meldepligt udgjorde et
uproportionalt indgreb i hans ret til privatliv eller familieliv efter Den Europæiske Menneske-
rettighedskonventions artikel 8 eller
for så vidt angår perioden indtil den 1. maj 2019
den
ret til bevægelsesfrihed efter artikel 2 i Tillægsprotokol 4, som udlændingelovens dagældende
forarbejder forudsatte, at personer på tålt ophold i Danmark var omfattet af.
Højesteret finder desuden, at der ikke i øvrigt foreligger særlige grunde, der kan føre til at
tilsidesætte den pålagte meldepligt.
U er dermed med rette fundet skyldig i overtrædelse af udlændingelovens § 60, stk. 2, jf. § 34,
stk. 4, ved i perioden fra den 24. juli 2018 til den 20. juni 2019 ikke at have overholdt sin
meldepligt.
Strafudmåling og udvisning
U er ved Østre Landsrets dom af 13. marts 2015 og Retten i Hillerøds dom af 31. maj 2016
straffet for ikke at have overholdt pålæg om opholds- og meldepligt.
Begge domme har gentagelsesvirkning i forhold til den foreliggende sag, og sagen skal såle-
des bedømmes som et tredjegangstilfælde ved strafudmålingen.
312 af overtrædelserne er begået forud for den 1. juni 2019, hvor det var forudsat i forarbej-
derne til udlændingeloven, at straffen i tredjegangstilfælde med et sådant antal overtrædelser
som udgangspunkt skal udmåles til fængsel i 5 måneder. 20 af overtrædelserne er begået i juni
2019, hvor straffen for ikke at overholde meldepligten var blevet skærpet ved lov nr. 174 af
27. februar 2019. I lovforarbejderne er det forudsat, at straffen i tredjegangstilfælde som ud-
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 506: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen "Opholdsregler på Kærshovedgård brydes i stor stil bragt på Eb.dk den 20. maj 2021, herunder at der i 2020 blev truffet 37.932 afgørelser om overtrædelse af opholds- eller meldepligten i Midt- og Vestjyllands Politikreds, hvor Kærshovedgård er beliggende og udtalelsen fra forbundsformand for Fængselsforbundet Bo Yde Sørensen “De er ikke frihedsberøvede. De kan komme og gå. Med det sæt regler, der er i dag, kan vi ikke rigtig gøre noget ved det ud over at indberette dem, når de ikke overholder meldepligten. Det er en gordisk knude. Man vil gerne vise handlekraft, men der er ikke rigtig nogle regler, man kan bruge til at udvise den handlekraft., og redegøre for hvad regeringen vil gøre for at løse problemerne, til udlændinge- og integrationsministeren
- 7 -
gangspunkt skal udmåles til fængsel i 3 måneder for 10 eller flere overtrædelser pr. kalender-
måned.
Straffen fastsættes herefter til fængsel i 7 måneder, jf. straffelovens § 88, stk. 1, 1. pkt.
Højesteret tiltræder, at U er udvist med indrejseforbud i 6 år, jf. udlændingelovens § 32, stk.
4.
Konklusion
Højesteret stadfæster landsrettens dom med den ændring, at straffen forhøjes til fængsel i 7
måneder.
Thi kendes for ret:
Landsrettens dom stadfæstes med den ændring, at straffen forhøjes til fængsel i 7 måneder.
Tiltalte skal betale sagens omkostninger for Højesteret.