Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2415818_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 21. maj 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 504 (alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 504:
Vil ministeren i anonymiseret form fremsende de seneste afgørelser truffet i sager
om genvurdering af opholdspligten for mennesker på tålt ophold?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at Hjemrejsestyrelsen i den se-
neste revurderingsrunde har truffet 64 afgørelser om revurdering af opholdsplig-
ten.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at en anonymisering af
afgørelserne vil være tidskrævende, ligesom det det ikke er muligt på en menings-
fyldt måde at anonymisere afgørelser om et fortsat pålæg af kontrolforpligtelserne,
idet de centrale forhold i sagerne vil skulle anonymiseres. Blandt disse forhold er
længden af kontrolforanstaltningen, årsag til udelukkelse efter udlændingelovens
§ 10, familieforhold, helbredsforhold m.v. Disse forhold er centrale for myndighe-
dernes vurdering af, om et pålæg om opholds-, underretnings- og meldepligt skal
opretholdes. Det er samtidig forhold, der er personhenførbare, og som derfor vil
skulle undergå anonymisering.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bi-
drag fra Hjemrejsestyrelsen, der generelt kan oplyse følgende:
"I forbindelse med revurdering af en afgørelse om opholdspligt vurderes
det, om opholdspligten fortsat er proportional. Hvis pligten fastholdes i
forbindelse med revurderingen, vil afgørelsen indeholde en begrundelse
for dette. Det samme er tilfældet, hvis opholdspligten ophæves på bag-
grund af den foretagne proportionalitetsvurdering.
Af forarbejderne til bestemmelsen i hjemrejselovens § 13, stk. 2, (be-
mærkningerne til lovforslag nr. L 203 af 26. marts 2021) fremgår følgende
Side
1/3
15. juni 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 9093
1643168
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 504: Spm. om ministeren i anonymiseret form vil fremsende de seneste afgørelser truffet i sager om genvurdering af opholdspligten for mennesker på tålt ophold, til udlændinge- og integrationsministeren
om den proportionalitetsvurdering, der skal foretages i forbindelse med
revurderingerne:
”I forhold til Da arks i ter atio ale forpligtelser vil det for så vidt
angår udlændinge på tålt ophold endvidere skulle vurderes, om op-
holdspligten er proportional i forhold til artikel 8 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK) om respekt for privat- og fa-
milieliv.
Proportionalitetsbetingelsen vil løbende skulle være opfyldt. Hjemrej-
sestyrelsen vil således som minimum skulle foretage halvårlige revur-
deringer af et pålæg om opholdspligt eller når det i øvrigt er nødven-
digt for at vurdere, om en pålagt opholdspligt fortsat er proportional i
forhold til at sikre muligheden for udsendelse af en udlænding på tålt
ophold over for den nævnte artikel i EMRK. Udlændingemyndighe-
derne vil i den forbindelse skulle godtgøre, at indgrebene over for hver
e kelt udlæ di g på tålt ophold er proportio alt.”
Opholdspligten vil som udgangspunkt være et indgreb i retten til re-
spekt for familie- og privatliv, der er beskyttet af EMRK artikel 8. For-
målet med opholdspligten vil være, at myndighederne løbende har
kendskab til, hvor udlændingene opholder sig, således at der kan ske
udsendelse, så snart muligheden herfor opstår. Der er tale om udlæn-
dinge, som på grund af alvorlig og/eller gentagen kriminalitet er ude-
lukket fra beskyttelse, og de er derfor ikke ønskede her i landet.
Opholdspligten vil derfor varetage et hensyn til den nationale sikker-
hed og den offentlige orden. Der vil således være tale om varetagelsen
af et sagligt hensyn. Foruden at være begrundet i et sagligt hensyn skal
der være tale om et proportionalt indgreb, herunder et egnet indgreb
til varetagelse af det pågældende hensyn. Det er i den forbindelse Ud-
lændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at hensynet til den
nationale sikkerhed og offentlige orden udgør en ægte offentlig inte-
resse, der som udgangspunkt må anses for at veje tungere end hensy-
net til de pågældende udlændinges ret til respekt for familie- og pri-
vatliv.
Et pålæg om opholdspligt vil dermed som udgangspunkt være et pro-
portionalt indgreb i de pågældendes ret til respekt for familie- og pri-
vatliv, idet det, for at sikre de pågældende udlændinges tilstedevæ-
relse med henblik på udsendelse, ikke er muligt at pege på mindre ind-
gribende foranstaltninger. Da proportionalitetsbetingelsen løbende
skal være opfyldt, kan det med tiden blive vanskeligere at begrunde
sådanne indgreb, f.eks. hvis det viser sig fortsat at være umuligt at ud-
sende den pågældende. Dette gælder allerede i dag, jf. Folketingsti-
dende 2018-19, 1. samling, tillæg A, L 165 som fremsat, side 22, og
gælde de ret vil således blive videreført.”
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 504: Spm. om ministeren i anonymiseret form vil fremsende de seneste afgørelser truffet i sager om genvurdering af opholdspligten for mennesker på tålt ophold, til udlændinge- og integrationsministeren
Højesteret har tidligere i flere sager taget stilling til en kontrolforanstalt-
nings proportionalitet, herunder i en dom af 1. juni 2012, som gengivet i
UfR. 2012.2874H, og i en dom af 17. januar 2017, som gengivet i UfR.
2017.1228H.
Det fremgår af de nævnte domme, at vurderingen af, hvornår en kontrol-
foranstaltning ikke længere er proportional, må afgøres ud fra bl.a. føl-
gende kriterier: Indgrebets varighed, den begåede kriminalitet eller ude-
lukkelsesgrund, om der er konkret risiko for, at vedkommende vil skjule
sig for myndighederne eller vil begå ny kriminalitet, familieforhold og ud-
sigten til udsendelse."
Mattias Tesfaye
/
Louise Ersbøll Leimand
Side
3/3