Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2415696_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
15. juni 2021
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 21. maj 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 499 (Alm. del) efter ønske fra Theresa Berg Andersen (SF) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 499:
Vil ministeren vurdere, hvorvidt det er rimeligt, at Mohamed El Shawa potentielt
kan blive sendt til det konfliktfyldte Gazastriben, hvor Mohamed ikke har noget til-
hørsforhold, fordi Egypten ikke har givet Mohamed opholdstilladelse? Der henvises
til artikle ”Mavepuster til Moha ed: Flygt i ge æv et sagde ige ej til asyl,
men
hå et lever alligevel” på ordjyske.dk de
. april
.
Svar:
1.
Asylsager behandles af Udlændingestyrelsen og af Flygtningenævnet, som er et
uafhængigt, domstolslignede organ.
Den nuværende regering efterlever
ligesom tidligere regeringer
et armslæng-
deprincip, der bl.a. indebærer, at afgørelser i asylsager, herunder sager om inddra-
gelse og nægtelse af forlængelse af opholdstilladelser meddelt efter udlændingelo-
vens § 7 (asyl), træffes uafhængigt af den politiske proces, og at jeg som ansvarlig
minister hverken kan eller vil blande mig i myndighedernes sagsbehandling og vur-
deringer.
Jeg vil således af disse grunde ikke udtale mig nærmere om min holdning til kon-
krete afgørelser truffet af Flygtningenævnet.
2.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Udlændinge- og Integrationsministe-
riet indhentet et bidrag fra Flygtningenævnet, der har oplyst bl.a. følgende:
”Når
Flygtningenævnet træffer afgørelse i sager vedrørende statsløse
palæstinensere, foretages der en vurdering af, om den pågældende er
omfattet af flygtningekonventionens artikel 1 D. I grundlaget for Flygt-
ningenævnets afgørelser vedrørende statsløse palæstinensere inddra-
ger Flygtningenævnet fortolkningsbidrag fra andre nationale og inter-
nationale organer på området, hvis retsopfattelse vil kunne indgå i
Side
1/3
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 9147
1648354
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 499: Spm. om, hvorvidt det er rimeligt, at Mohamed El Shawa potentielt kan blive sendt til det konfliktfyldte Gazastriben, hvor Mohamed ikke har noget tilhørsforhold m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
grundlaget for Flygtningenævnets afgørelse, ligesom baggrundsoplys-
ninger om de faktiske forhold indgår i grundlaget for afgørelsen.
So fortolk i gs idrag i dgår la dt a det UNHCR’s Guideli es o I -
ternational Protection No. 13: Applicability of Article 1D of the 1951
Convention relating to the Status of Refugees to Palestinian Refugees
samt praksis fra EU-Domstolen om fortolkning af artikel 12, stk. 1, litra
a, i kvalifikationsdirektivet 2011/95/EU, som implementerer flygtnin-
gekonventionens artikel 1 D. EU-Domstolens praksis på asylområdet
er på grund af Danmarks forbehold vedrørende EU-samarbejdet på
området for retlige og indre anliggender ikke retligt bindende for Flygt-
ningenævnet. Nævnet betragter imidlertid praksis fra EU-Domstolen
på områder, der er omfattet af det danske forbehold, men som vedrø-
rer fortolkningen af flygtningekonventionen, som et væsentligt for-
tolkningsbidrag til nævnets praksis.
For at en statsløse palæstinenser er omfattet af anvendelsesområdet
for flygtningekonventionens artikel 1 D, skal den pågældende nyde el-
ler tidligere have nydt beskyttelse eller bistand fra UNRWA, jf. artikel
1 D, 1. pkt. EU-Domstolen har udtalt, at dette indebærer, at vedkom-
mende rent faktisk har haft adgang til beskyttelse eller bistand fra
UNRWA, herunder at den pågældende enten er registeret i UNRWA
eller har modtaget hjælp fra UNRWA (sag C-31/09 Nawras Bolbol mod
Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal, dom af 17. juni 2010, præmis-
serne 51-53).
For at udelukkelsen ophører efter artikel 1 D, 2. pkt., skal beskyttelsen
eller bistanden fra UNRWA være bortfaldet. Dette er tilfældet, såfremt
mindst et af nedenstående forhold gør sig gældende, jf. herved
UNHCR’s Guidelines on International Protection no. 13, Applicability of
Article 1D of the 1951 Convention relating to the Status of Refugees to
Palestinian Refugees, pkt. 22 (i)
(iv):
- UNRWAs mandat ophører.
- UNRWA er ude af stand til yde beskyttelse eller bistand i det på-
gældende operationsområde.
- Den statsløse palæstinensers liv, fysiske integritet, sikkerhed eller
frihed er truet, eller andre seriøse beskyttelsesrelaterede grunde
gør sig gældende for pågældende.
- Praktiske, juridiske og/eller sikkerhedsbarrierer afskærer den
statsløse palæstinenser fra at (gen)indrejse i UNRWAs mandat-
område og på ny modtage UNRWAs beskyttelse eller bistand.
Fælles for ovenstående ophørsgrunde er, at de ud fra en objektiv vur-
dering skal være udtryk for omstændigheder, der ligger uden for den
pågældendes kontrol, se herved EU-Domstolens afgørelser i El Kott-
dommen præmis 58 og Alheto-dommen præmis 86 (sag C-364/11
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 499: Spm. om, hvorvidt det er rimeligt, at Mohamed El Shawa potentielt kan blive sendt til det konfliktfyldte Gazastriben, hvor Mohamed ikke har noget tilhørsforhold m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Mostafa Abed El Karem El Kott m.fl. mod Bevándorlási és Állam-
polgársági Hivatal, dom af 19. december 2012 og sag C-585/16 Serin
Alheto mod Zamestnik-predsedatel na Darzhavna agentsia za bezhant-
site, dom af 25. juli 2018).
Flygtningenævnet foretager som anført oven for en vurdering af, om
den statsløse palæstinenser er omfattet af flygtningekonventionens
artikel 1 D. Hvis vedkommende er omfattet af bestemmelsens 1. pkt.,
er den pågældende udelukket fra beskyttelse efter flygtningekonven-
tionen. Udelukkelse fra beskyttelse efter artikel 1 D ophører, hvis ved-
kommende opfylder betingelserne i artikel 1 D, 2. pkt. I tilfælde af, at
betingelserne i artikel 1 D, 2. pkt., er opfyldt, anses den pågældende
automatisk for omfattet af flygtningekonventionen, og vil blive med-
delt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, medmindre
vedkommende eksempelvis er udelukket af andre grunde.
I tilfælde af, at en statsløs palæstinenser ikke er omfattet af artikel 1
D, 1. pkt., foretages der en almindelig asylretlig vurdering, hvor den
pågældende skal vurderes i forhold til det land, hvori vedkommende
har haft fast bopæl, jf. UNHCR's Guidelines on International Protection
no. 13, pkt. 10, samt EU-Domstolens afgørelse i Bolbol-dommen (præ-
mis 54).
Statsløse palæstinensere fra lande uden for UNRWAs mandatområde,
som aldrig har opholdt sig i mandatområdet, omfattes efter Flygtnin-
genævnets praksis som udgangspunkt ikke af artikel 1 D, uagtet at den
pågældende måtte være registeret af UNRWA, idet UNRWAs beskyt-
telse og bistand ikke ydes uden for mandatområdet. Disse skal således
vurderes i forhold til det land, hvori de har haft bopæl, se også punkt
i UNHCR’s Hå d og o pro edurer og kriterier for fastlæggelse af
flygtningestatus.
Derimod vil statsløse palæstinensere, der i en periode har opholdt sig
uden for UNRWAs mandatområde, men som er født i mandatområdet
og registreret dér af UNRWA, normalt skulle vurderes efter Flygtnin-
gekonventionens artikel 1 D i forhold til det operationsområde, de er
registreret i. Dette gælder også statsløse palæstinensere fra Gaza, der
i en periode har haft ophold i andre la
de.”
Der henvises i øvrigt til de samtidige besvarelser af spørgsmål nr. 498 og 500 (Alm.
del) fra samme spørger.
Mattias Tesfaye
/
Kenny Rasmussen
Side
3/3