Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2397221_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspørgsmål
(Alm. del) UUI
18. maj 2021, kl. 15.00 - 16.00
Hvornår:
DET TALTE ORD GÆLDER
Z
Samrådsspørgsmål Z:
Finder ministeren det hensigtsmæssigt, at man i Danmark
går europæisk enegang og tager opholdsgrundlaget fra sy-
riske flygtninge, når ingen andre EU-lande finder Syrien
tilstrækkeligt sikker, til at der kan ske hjemsendelse?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard
(RV).
12. april 2021
Sags nr.
Akt-id
2021 - 6298
1581692
Tekst:
[Indledning]
Tak for spørgsmålet.
Det er jo et emne, som vi efterhånden har haft lejlighed
til at debattere flere gange, bl.a. i sidste uge ved en god
hasteforespørgselsdebat, og som forståeligt nok ligger
mange på sinde.
Egentlig kan jeg besvare spørgsmålet meget kort:
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 18/5-21 om negativ fratagelse af opholdstilladelser, jf. samrådsspørgsmål Z, til udlændinge- og integrationsministeren
2
Nej, jeg mener bestemt ikke, at vi skal tage opholds-
grundlaget fra syriske
flygtninge.
Men ja, jeg mener, at
det er hensigtsmæssigt, at de personer fra Syrien, der
ikke længere opfylder betingelserne for at få asyl i Dan-
mark, ikke længere skal have et opholdsgrundlag i Dan-
mark.
Mit svar kommer efterhånden nok ikke bag på nogen,
men forklaringen er lidt længere og strækker sig tilbage
til 2015.
[Midlertidighed]
Her besluttede et bredt flertal i Folketinget
med flygt-
ninge- og migrantkrisen som bagtæppe
at opholdstil-
ladelser givet på baggrund af de generelle forhold skulle
være midlertidige. Dette gjaldt i høj grad syrere.
Det gjorde vi, fordi Danmark ville fastholde den tilgang,
at Danmark bør tage del i ansvaret for verdens flygt-
ninge, men at det samtidig må erkendes, at Danmark
ikke har mulighed for at tilbyde permanent ophold til
alle.
Det betyder, at de syriske flygtninge, som flygtede på
grund af den ekstreme og vilkårlige vold, der foregik i
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 18/5-21 om negativ fratagelse af opholdstilladelser, jf. samrådsspørgsmål Z, til udlændinge- og integrationsministeren
3
de områder, som de kom fra, fik en midlertidig opholds-
tilladelse i Danmark. Men også, at denne gruppe skal
henvises til at vende tilbage, så snart situationen i de
områder gør det muligt.
Det blev lagt helt åbent frem i forbindelse med lov-
forslaget i 2015. Den midlertidige beskyttelsesstatus
gælder kun, indtil de generelle forhold bliver forbedret
også selvom forholdene fortsat er alvorlige, skrøbe-
lige og uforudsigelige.
I debatten er det flere gange blevet fremhævet, at Dan-
mark går europæisk enegang. Det er muligvis korrekt,
men grunden til, at Danmark adskiller sig fra andre
lande, er
ikke,
at vi har en anden vurdering af den gene-
relle sikkerhedssituation i Damaskus og området om-
kring Damaskus
kaldet Rif Damaskus. Den vurdering
er der flere lande, der deler.
Det er derimod vores lovgivning, der ser anderledes ud.
Da vi i Folketinget vedtog et særligt opholdsgrundlag til
udlændinge, der flygter på grund af ekstrem vilkårlig
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 18/5-21 om negativ fratagelse af opholdstilladelser, jf. samrådsspørgsmål Z, til udlændinge- og integrationsministeren
4
vold, da besluttede vi også, at den hjælp kun gjaldt, ind-
til der skete en forbedring af de generelle forhold. Ikke
nødvendigvis en varig forbedring, men en forbedring,
der ikke må antages at være af helt midlertidig karakter.
Og, som jeg nævnte før, selvom forholdene fortsat er
alvorlige, skrøbelige og uforudsigelige.
Det er ikke alle lande, der har den samme lovgivning og
de samme kriterier, som vi har i Danmark, og det kan
derfor være svært at sammenligne.
Jeg indrømmer gerne, at vi i Danmark dermed er gået
længere end andre lande, men da vi vedtog reglerne i
2015, var vurderingen, at den her model ligger inden for
rammerne af Danmarks internationale forpligtelser. Og
det er fortsat vurderingen.
Princippet om midlertidighed står den her regering fast
på. Vi skal give folk beskyttelse, så længe der er behov
for det. Så for at svare på, hvad hr. Kristian Heegaard
vel egentlig spørger om
om vores lovgivning er hen-
sigtsmæssig: Ja, det mener jeg.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 18/5-21 om negativ fratagelse af opholdstilladelser, jf. samrådsspørgsmål Z, til udlændinge- og integrationsministeren
5
Og det er netop på grund af vores lovgivning, at vi nu
ser afgørelser, hvor de danske asylmyndigheder er kom-
met til den konklusion, at syrere igen kan henvises til at
tage ophold i Damaskus og Rif Damaskus.
[Kompetencefordelingen]
Som jeg efterhånden har nævnt flere gange, så er det jo
ikke mig som minister, der er kommet frem til eller har
godkendt den konklusion.
Vi har et system i Danmark, hvor det først er Udlændin-
gestyrelsen, der vurderer, om man har ret til beskyttelse,
og herefter det uafhængige Flygtningenævn
med en
dommer for bordenden
der træffer den endelige afgø-
relse.
Flygtningenævnet baserer deres afgørelser på en bred
vifte af rapporter, herunder rapporter fra
FN, NGO’er,
diverse europæiske lande og
EU’s asylstøttekontor
[EASO].
Forholdene i Damaskus og området omkring Damaskus
[Rif Damaskus] er
som så mange andre steder i verden
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 18/5-21 om negativ fratagelse af opholdstilladelser, jf. samrådsspørgsmål Z, til udlændinge- og integrationsministeren
6
fortsat ikke de bedst tænkelige. Det anerkender Flygt-
ningenævnet også i sin vurdering af de generelle for-
hold.
Men på baggrund af oplysningerne om Damaskus og
området omkring Damaskus [Rif Damaskus], som
fremgår af disse rapporter, har Flygtningenævnet altså
lagt til grund, at der
er
sket en forbedring af de generelle
forhold. En forbedring, der ikke kan antages at være af
helt midlertidig karakter.
Flygtningenævnet har derfor
helt i overensstemmelse
med dansk lovgivning og Danmarks internationale for-
pligtelser
truffet afgørelse om, at de personer, der op-
rindeligt flygtede fra Damaskus og området omkring
Damaskus [Rif Damaskus] på grund af krigen, og som
ikke er
individuelt
forfulgt, ikke længere opfylder betin-
gelserne for at få asyl i Danmark.
At de generelle forhold i disse områder er forbedret, er
i øvrigt en beskrivelse, der også kan findes i rapporter
fra Migrationsverket i Sverige, Home Office i Storbri-
tannien og EU’s Asylstøttekontor
EASO.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 18/5-21 om negativ fratagelse af opholdstilladelser, jf. samrådsspørgsmål Z, til udlændinge- og integrationsministeren
2397221_0007.png
7
Som jeg også nævnte tidligere, står de danske myndig-
heder derfor ikke alene med vurderingen af, at de gene-
relle sikkerhedsforhold i Damaskus og området om-
kring Damaskus [Rif Damaskus] er forbedrede.
[Den konkrete og individuelle vurdering]
Jeg har flere gange i debatten hørt det argument, at sy-
rere bliver sendt tilbage til tortur eller den visse død.
Det er derfor vigtigt for mig at understrege, at der ikke
er nogen, der får frataget deres opholdstilladelse, hvis
det vurderes, at de er i risiko for forfølgelse, tortur eller
overgreb ved en tilbagevenden til Syrien.
Det betyder for eksempel, at personer, der har en kon-
flikt med de syriske myndigheder, f.eks. fordi de har
unddraget sig militærtjeneste, altså ikke vil få frataget
opholdstilladelsen.
Dem, der fortsat har behov for beskyttelse i Danmark,
giver vi selvfølgelig beskyttelse, og de kan fortsat op-
holde sig her.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 18/5-21 om negativ fratagelse af opholdstilladelser, jf. samrådsspørgsmål Z, til udlændinge- og integrationsministeren
8
Men når der er syrere, som har fået deres opholdstilla-
delse inddraget eller nægtet forlænget, så er det jo netop
fordi, at asylmyndighederne i de enkelte sager har vur-
deret, at de pågældende ikke risikerer asylbegrundende
forfølgelse, hvis de vender tilbage til Damaskus eller
området omkring Damaskus [Rif Damaskus]
hverken
pga.
individuelle
konflikter eller pga. de
generelle
for-
hold.
Myndighederne har også vurderet, at Danmarks inter-
nationale forpligtelser ikke er til hinder for, at der sker
inddragelse af nægtelse af forlængelse af opholdstilla-
delsen.
Det indebærer bl.a., at asylmyndighederne vurderer, om
retten til privat- og familieliv, som følger af Den Euro-
pæiske Menneskerettighedskonvention [artikel 8], bety-
der, at udlændingen fortsat skal have ret til at opholde
sig i Danmark.
Alle asylsager behandles individuelt, og i hver sag tager
både Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet hensyn
til personlige og individuelle forhold. Og med det me-
nes der, at det selvfølgelig også inddrages i vurderingen,
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 18/5-21 om negativ fratagelse af opholdstilladelser, jf. samrådsspørgsmål Z, til udlændinge- og integrationsministeren
9
hvis man har familiemedlemmer, som har konflikter i
Syrien.
Men det ér og bliver asylmyndighedernes vurdering. De
har haft alle sagens oplysninger foran sig, da der blev
truffet afgørelse.
Jeg stoler naturligvis på, at asylmyndighederne vurderer
sagerne på et ordentligt og oplyst grundlag, og jeg hver-
ken kan, skal eller vil ikke blande mig i afgørelserne.
Sådan må det være i en retsstat.
[Syrere i udsendelsesposition]
Flygtningenævnets vurdering gør det relevant at se på,
hvordan vi stiller os i forhold til udsendelse af personer
til Syrien, der ikke længere har lovligt ophold. Det er
også noget, der har fyldt i debatten.
Det står helt klart, at personer uden lovligt ophold i Dan-
mark skal efterleve myndighedernes afgørelser og ud-
rejse af Danmark.
Men for så vidt angår tvangsmæssig udsendelse til Sy-
rien er der fortsat lige nu helt særlige omstændigheder.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 18/5-21 om negativ fratagelse af opholdstilladelser, jf. samrådsspørgsmål Z, til udlændinge- og integrationsministeren
10
Det er regeringens vurdering, at der af udenrigspolitiske
årsager indtil videre ikke gennemføres tvangsmæssige
udsendelser til Syrien.
Men det er vigtigt for mig at understrege, at beslutnin-
gen om ikke at gennemføre udsendelser ved tvang til
Syrien
ikke
ændrer ved regeringens klare holdning om,
at en flygtning, der har fået asyl i Danmark, som ud-
gangspunkt skal rejse hjem igen, når forholdene i hjem-
landet tillader det.
Og her vil jeg gerne slå fast, at personer uden lovligt
ophold altså fortsat har mulighed for at rejse frivilligt
hjem til Syrien.
De danske myndigheder vil kunne bistå udlændingene
med at planlægge frivillig udrejse til Syrien. [De danske
myndigheder vil f.eks. kunne hjælpe med at fremskaffe
rejselegitimation.]
Men de danske myndigheder vil i udgangspunktet også
kunne bruge såkaldte motivationsfremmende foranstalt-
ninger over for de udlændinge, der i første omgang ikke
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 18/5-21 om negativ fratagelse af opholdstilladelser, jf. samrådsspørgsmål Z, til udlændinge- og integrationsministeren
11
udrejser frivilligt. [Det betyder blandt andet, at udlæn-
dingene kan pålægges opholds- og meldepligt på et ud-
rejsecenter med henblik på at motivere til frivillig hjem-
rejse.]
Det bedste for alle parter vil derfor være, hvis udrejsen
sker frivilligt.
[Afslutning]
Afslutningsvist vil jeg sige, at jeg som udgangspunkt
altid er glad for diskussioner på udlændingeområdet.
Det er helt rimeligt, at man hele tiden tryk-tester, om
vi ligger det rigtige sted.
I den her sag mener regeringen, at det er afgørende, at
vi holder fast i princippet om midlertidighed. Det er
rigtigt for det danske samfund, og det er rigtigt over for
alle verdens flygtninge.
Regeringens flygtningepolitik handler om at hjælpe
flest mulige mennesker. Det sker bedst ved at bruge
ressourcerne tættere på flygtningenes hjemlande, og vi
bruger rekordmange penge på indsatser i nærområder.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 18/5-21 om negativ fratagelse af opholdstilladelser, jf. samrådsspørgsmål Z, til udlændinge- og integrationsministeren
12
Jeg vil derfor appellere til, at vi hæver blikket ud over
Danmarks grænser.
Hele vores asylsystem bygger på, at vi giver beskyt-
telse, så længe der er behov for det.
Vi kan ikke bare åbne porten og give lov til, at alle
flygtninge kan være her permanent. Det kan vi som
samfund simpelthen ikke holde til.
Tak for ordet.