Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2420819_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 11. maj 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 464 (Alm. del) efter ønske fra Pia Kjærsgaard (DF) til udlændinge- og inte-
grationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 464:
Vil ministeren redegøre for myndighedernes indsats for at afsløre herboende flygt-
ninge, der rejser på besøg og ferie i det land, de hævder af være flygtet fra, de så-
kaldte ”ferieflygt i ge”, og heru der besvare følge de spørgs ål?
1. Hvor mange flygtninge har myndighederne afsløret i at rejse på besøg eller
ferie i det land, de hævder at være flygtninge fra i årene 2015 til dato, og
hvor mange opholdstilladelser er inddraget på det grundlag?
2. Vil regeringen styrke indsatsen for at få afsløret det snyd, der foregår, når
herboende flygtninge rejser på ferie i hjemlandet, og på hvilken måde kan
det gøres?
3. Vil regeringen indlede et samarbejde med eksempelvis lande som Sverige
og Norge og landene omkring Syrien med henblik på at afdække den trafik,
der tilsyneladende foregår, og som er snyd og misbrug af det danske asyl-
system?
Svar:
Til brug for besvarelse af spørgsmålet om antallet af sager, hvor udlændingemyn-
dighederne har truffet afgørelse om inddragelse eller nægtelse af forlængelse af en
opholdstilladelse meddelt efter udlændingelovens § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2, som
følge af ferierejser til hjemlandet eller det tidligere opholdsland, har Udlændinge-
og Integrationsministeriet indhentet et bidrag fra Udlændingestyrelsen og Flygtnin-
genævnet. Udlændingestyrelsen har i den forbindelse oplyst følgende:
”1.
Det fremgår af udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4, at en tidsbe-
grænset eller tidsubegrænset opholdstilladelse altid kan inddrages,
når en flygtning rejser på ferie eller andet korterevarende ophold til
det land, hvor den myndighed, der har givet opholdstilladelsen, har
fundet, at flygtningen risikerer forfølgelse omfattet af udlændingelo-
Side
1/7
24. juni 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 8467
1631017
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om ministeren vil redegøre for myndighedernes indsats for at afsløre herboende flygtninge, der rejser på besøg og ferie i det land, de hævder af være flygtet fra, de såkaldte ferieflygtninge, til udlændinge- og integrationsministeren
vens § 7, og forholdene, der har begrundet opholdstilladelsen, har æn-
dret sig på en sådan måde, at flygtningen ikke længere risikerer sådan
forfølgelse, jf. udlændingelovens § 7 og § 8, stk. 1 og 2.
Videre fremgår det af udlændingelovens § 19, stk. 3, at en opholdstil-
ladelse kan inddrages efter udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4, indtil
10 år efter det tidspunkt, hvor opholdstilladelsen er meddelt første
gang. Ved afgørelse om inddragelse af en opholdstilladelse efter ud-
lændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4, skal det tillægges betydelig vægt, at
flygtningen ved frivilligt at rejse til det land, hvor den myndighed, der
har givet opholdstilladelsen, har fundet, at flygtningen risikerer forføl-
gelse omfattet af udlændingelovens § 7, selv har skabt en formodning
om, at de forhold, der har begrundet opholdstilladelsen, har ændret
sig på en sådan måde, at flygtningen ikke længere risikerer forfølgelse,
jf. udlændingelovens § 7 og § 8, stk. 1 og 2.
2.
Udlændingestyrelsen kan løbende blive bekendt med oplysninger
om eller indikationer på, at en flygtning med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2, har foretaget rejser af
kortere eller længere varighed til hjemlandet. Styrelsen kan bl.a. blive
bekendt med dette via indberetninger fra politi og kommuner, ligesom
det kan fremgå af ansøgninger om familiesammenføring og ansøgnin-
ger om forlængelse af asyltilladelser, at flygtninge har foretaget rejser
til hjemlandet.
Når Udlændingestyrelsen bliver bekendt med eller ser indikationer på,
at en flygtning har foretaget rejser til hjemlandet, vurderer styrelsen,
om der er grundlag for at inddrage den pågældendes opholdstilla-
delse. I givet fald indkaldes flygtningen til en samtale, hvor det søges
belyst, om den pågældende har foretaget rejser til hjemlandet, og om
forholdene, der har begrundet flygtningens opholdstilladelse, derved
har ændret sig på en sådan måde, at den pågældende ikke længere
risikerer asylbegrundende forfølgelse ved en tilbagevenden til hjem-
landet.
Såfremt det kan lægges til grund, at en flygtning har været rejst til
hjemlandet er der en formodning for, at forholdene, der har begrun-
det opholdstilladelsen, har ændret sig. Det er herefter op til flygtnin-
gen selv at sandsynliggøre, at den pågældende fortsat risikerer asylbe-
grundende forfølgelse ved en tilbagevenden til hjemlandet.
Det bemærkes, at det forhold, at en flygtning har været rejst til sit
hjemland, ikke nødvendigvis i sig selv er udtryk for, at flygtningen ikke
længere risikerer forfølgelse ved en tilbagevenden til sit hjemland. Der
lægges ved vurderingen heraf bl.a. vægt på, om flygtningen har ople-
vet konflikter under sit ophold i hjemlandet, hvor i hjemlandet flygt-
ningen har opholdt sig, begrundelsen for rejsen, om flygtningen har
Side
2/7
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om ministeren vil redegøre for myndighedernes indsats for at afsløre herboende flygtninge, der rejser på besøg og ferie i det land, de hævder af være flygtet fra, de såkaldte ferieflygtninge, til udlændinge- og integrationsministeren
haft et anerkendelsesværdigt formål med rejsen, og om flygtningen vil
kunne udsendes til sit hjemland, jf. udlændingelovens § 31.
Efter udlændingelovens § 31 må en udlænding ikke udsendes til et
land, hvor den pågældende risikerer dødsstraf eller at blive underka-
stet tortur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling, eller
hvor den pågældende risikerer forfølgelse af de i flygtningekonventio-
nen af 28. juli 1951, artikel 1 A, nævnte grunde, eller hvor udlændingen
ikke er beskyttet mod videresendelse til et sådant land.
3.
I forbindelse med oprettelse af en inddragelsessag modtager og ind-
henter Udlændingestyrelsen en række oplysninger til brug for sagsbe-
handlingen. Disse oplysninger findes fx i samtalereferater, breve og
dokumenter og indgår i styrelsens behandling af den konkrete inddra-
gelsessag. Oplysningerne er opbevaret i udlændingemyndighedernes
elektroniske sagsbehandlingssystem, men det er kun en delmængde
af oplysningerne, der registreres som metadata i det elektroniske sags-
behandlingssystem, og som derfor kan udtrækkes til statistiske over-
sigter. Metadata kan fx være ansøgningsdato, ansøgerens navn, afgø-
relsens udfald og lignende.
Oplysninger om flygtningens rejse til hjemlandet er ikke registreret
som metadata i sagsbehandlingssystemet på en sådan måde, at oplys-
ningerne kan udtrækkes statistisk. Det er derfor ikke muligt på bag-
grund af registreringsgrundlaget at oplyse, hvor mange flygtninge der
har foretaget rejser til hjemlandet. Det er heller ikke muligt at ud-
trække statistiske oversigter over afgørelser om inddragelse eller næg-
telse af forlængelse af opholdstilladelser meddelt til flygtninge, der er
truffet med henvisning til flygtningens rejse til hjemlandet, på bag-
grund af registreringsgrundlaget i det elektroniske sagsbehandlingssy-
stem.
Udlændingestyrelsen har i stedet foretaget en manuel gennemgang af
afgørelser truffet af styrelsen i 1. instans om inddragelse eller nægtelse
af forlængelse af flygtninges opholdstilladelser i perioden 1. januar
2015 til 19. maj 2021.
Udlændingestyrelsen kan oplyse, at styrelsen i den nævnte periode har
truffet 9 afgørelser om inddragelse eller nægtelse af forlængelse af en
flygtnings opholdstilladelse meddelt efter udlændingelovens § 7 med
henvisning til den pågældendes rejse til hjemlandet.
Opgørelsen for 2015-2020 er endelig, opgjort på baggrund af registre-
ringer i udlændingemyndighedernes elektroniske sagsbehandlingssy-
stem og en efterfølgende manuel gennemgang. Opgørelsen for 2021
er foreløbig, opgjort på baggrund af registreringer i det elektroniske
Side
3/7
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om ministeren vil redegøre for myndighedernes indsats for at afsløre herboende flygtninge, der rejser på besøg og ferie i det land, de hævder af være flygtet fra, de såkaldte ferieflygtninge, til udlændinge- og integrationsministeren
sagsbehandlingssystem pr. 19. maj 2021 og en efterfølgende manuel
gennemgang.
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med
usikkerhed, da det elektroniske sagsbehandlingssystem er opbygget
som et journaliserings- og sagsstyringssystem, og ikke som et egentligt
statistiksystem.
4.
Som en del af aftalen om finansloven for 2018 skulle Udlændinge-
styrelsen foretage en stikprøvekontrol af en række ansøgninger om
forlængelse af tidsbegrænsede opholdstilladelser i 2018 med henblik
på at afdække eventuelle sager om flygtninges rejser til hjemlandet.
Udlændingestyrelsen har i den forbindelse truffet afgørelse om næg-
telse af forlængelse af opholdstilladelse i 4 sager, men disse afgørelser
blev ikke truffet under henvisning til en rejse foretaget til hjemlandet.
I 3 af sagerne blev afgørelsen truffet på baggrund af ændrede forhold,
og i 1 af sagerne blev afgørelsen truffet på baggrund af svig.
Opgørelsen er endelig, opgjort på baggrund af registreringer i udlæn-
dingemyndighedernes elektroniske sagsbehandlingssystem og en ef-
terfølgende manuel gennemgang.
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med
usikkerhed, da det elektroniske sagsbehandlingssystem er opbygget
som et journaliserings- og sagsstyringssystem, og ikke som et egentligt
statistiksystem.
Udlændingestyrelsen bemærker, at der i flere af de kontrollerede sa-
ger var indikationer på, at en flygtning havde foretaget rejser til hjem-
landet, primært på baggrund af fund på de sociale medier. Da der imid-
lertid er en stor usikkerhed forbundet med verificeringen af disse op-
lysninger, var det i de pågældende sager ikke muligt for styrelsen at
lægge til grund, at de pågældende flygtninge havde foretaget rejser til
deres hjemlande.
Det vil forudsætte en omfattende og ressourcekrævende manuel gen-
nemgang af sagerne, hvis antallet af sager, hvor der har været indika-
tioner på, at en flygtning har foretaget rejser til hjemlandet, skal opgø-
res. Udlændingestyrelsen har ikke fundet anledning til at sætte en så-
dan manuel gennemgang i værk til brug for besvarelsen.”
Flygtningenævnet har oplyst følgende:
”En
manuel gennemgang af Flygtningenævnets praksis vedrørende
inddragelse af opholdstilladelser på grund af ferierejser og lignende til
hjemlandet for perioden fra 1. januar 2016 til 19. maj 2021 viser, at
Side
4/7
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om ministeren vil redegøre for myndighedernes indsats for at afsløre herboende flygtninge, der rejser på besøg og ferie i det land, de hævder af være flygtet fra, de såkaldte ferieflygtninge, til udlændinge- og integrationsministeren
Flygtningenævnet har truffet afgørelse i ni sager, heraf fem stadfæ-
stelser, tre omgørelser og en hjemvisning.”
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet
om muligheden for at føre kontrol med flygtninges rejser til hjemlandet indhentet
et bidrag fra Justitsministeriet, som har oplyst følgende:
”Justits i isteriet har til brug for besvarelse i dhe tet e udtalelse
fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelse a odet Købe havns
Politi om et bidrag. Københavns Politi har oplyst, at der findes
to kategorier af tredjelandsstatsborgere med dansk opholdstil-
ladelse, som Københavns Politi erfaringsmæssigt antræffer i for-
bindelse med grænsekontrollen:
a) tredjelandsstatsborgere, der er i besiddelse af et dansk konven-
tions- eller fremmedpas
svarende til en dansk opholdstilla-
delse
som indebærer, at tredjelandsstatsborgeren ikke må
rejse til hjemlandet, og
b) tredjelandsstatsborgere med dansk opholdstilladelse, der sam-
men med et nationalitetspas giver tilladelse til grænsepassage.
Den danske opholdstilladelse er gyldig, så længe tredjelands-
statsborgeren ikke opgiver sin bopæl eller opholder sig uden for
Danmark i mere end seks på hinanden følgende måneder. Er op-
holdstilladelsen meddelt med henblik på varigt ophold, og har
tredjelandsstatsborgeren boet i Danmark i mere end to år, er
opholdstilladelsen dog gyldig, så længe tredjelandsstatsborge-
ren ikke opholder sig uden for Danmark i mere end 12 på hinan-
den følgende måneder. Københavns Politi bemærker, at der til
denne persongruppe kan være knyttet en rejsebegrænsning.
Rejsebegrænsningen fremgår imidlertid ikke af den danske op-
holdstilladelse.
Det følger af Schengengrænsekodeks artikel 8, stk. 3, at en tred-
jelandsstatsborgere med dansk opholdstilladelse skal underka-
stes indgående ind- og udrejsekontrol.
Københavns Politi har oplyst, at indrejsekontrollen i praksis fun-
gerer som følger:
1) Der foretages en kontrol af, om det foreviste rejsedokument gi-
ver ret til grænsepassage, og om tredjelandsstatsborgeren er
rette indehaver af det foreviste rejsedokument.
2) Rejsedokumentet scannes, og tredjelandsstatsborgerens identi-
tet kontrolleres i nationale og internationale databaser. Heri
Side
5/7
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om ministeren vil redegøre for myndighedernes indsats for at afsløre herboende flygtninge, der rejser på besøg og ferie i det land, de hævder af være flygtet fra, de såkaldte ferieflygtninge, til udlændinge- og integrationsministeren
indgår ligeledes udlæsning af chippen i rejsedokumentet kom-
bineret med indrejsespørgsmål, der har til formål at afdække,
hvor tredjelandsstatsborgeren indrejser fra. Desuden kan der
forekomme en kontrol af boardingkort.
3) Der foretages en kontrol af ind- og udrejsestempler (herunder
manglende stempler) i rejsedokumentet med henblik at af-
dække, hvor tredjelandsstatsborgeren har været, og hvor længe
pågældende har været udrejst af Danmark. Rejsedokumentet
undersøges i den forbindelse for nylige stemplinger, der kan do-
kumentere, om tredjelandsstatsborgeren har været i hjemlan-
det og/eller har været udrejst i mere end seks eller 12 på hinan-
den følgende måneder. Forefindes der stempler fra hjemlandet,
eller påviser stemplerne, at tredjelandsstatsborgeren har op-
holdt sig uden for Danmark i mere end den tilladte tidsgrænse,
vil disse forhold blive undersøgt nærmere.
4) Hvis alle indrejsebetingelser vurderes at være opfyldt, afsluttes
indrejsekontrollen med et dansk indrejsestempel.
Københavns Politi har endvidere i forhold til udrejsekontrollen
bemærket, at der ikke er fastsat krav om, at en udrejsekontrol
skal omfatte en undersøgelse af, hvor en tredjelandsstatsborger
udrejser til, herunder om en tredjelandsstatsborger med dansk
opholdstilladelse rejser til hjemlandet.
Københavns Politi har herefter oplyst, at såfremt det konstate-
res, at en tredjelandsstatsborger har forbrudt sig mod en rejse-
begrænsning eller overskredet grænsen for, hvor længe den på-
gældende kan være udrejst af Danmark, vil dette blive indberet-
tet til Udlændingestyrelsen.
Ligeledes vil Udlændingestyrelsens ud- og afvisningsvagt straks
blive kontaktet i de tilfælde, hvor en dansk opholdstilladelse er
bortfaldet eller inddraget, jf. udlændingelovens §§ 17 og 19,
med henblik på en bekræftelse af inddragelsen/bortfaldet og en
afvisning af tredjelandsstatsborgeren.
Københavns Politi har endelig oplyst, at politikredsen i det om-
fang, det er muligt, foretager underretning af tyske og svenske
grænsemyndigheder, hvis det er Københavns Politis opfattelse,
at en tredjelandsstatsborger har anvendt tyske eller svenske rej-
sedokumenter med rejsebegrænsning på vej til eller fra det på-
gældende hjemland. I de tilfælde, hvor tredjelandsstatsborge-
ren er bosiddende i et Schengenland, som ikke er Tyskland eller
Sverige, tilstræber Københavns Politi ligeledes at indberette
dette til det pågældende lands grænsemyndigheder.
Side
6/7
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om ministeren vil redegøre for myndighedernes indsats for at afsløre herboende flygtninge, der rejser på besøg og ferie i det land, de hævder af være flygtet fra, de såkaldte ferieflygtninge, til udlændinge- og integrationsministeren
Rigspolitiet har tilbage i juni 2018 udarbejdet et nationalt gæl-
dende Actioncard om overtrædelse af rejsebegrænsninger med
henblik på at optimere og ensrette politiets behandling af sager
herom.
Rigspolitiet kan afslutningsvis oplyse, at Rigspolitiet som en del
af sit tilsyn med grænsekontrolområdet endvidere løbende fo-
retager en vurdering af, hvilke indsatser der lokalt kan gøres for
at optimere politiets kontrol af ind- og udrejsende over græn-
ser e.””
4.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan endelig oplyse, at ministeriet ikke
tidligere har drøftet problemstillingen vedrørende flygtninges ferierejser til hjem-
landet eller tidligere opholdsland med Sverige, Norge eller landene omkring Syrien
og på nuværende tidspunkt er der heller ikke konkrete planer om at bringe spørgs-
målet op med andre lande.
Mattias Tesfaye
/
Kenny Rasmussen
Side
7/7