Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2296219_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 9. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 46 (alm. del) efter ønske fra Pernille Vermund (NB) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 46:
Vil ministeren redegøre for, hvilke lovændringer der skal gennemføres, hvis de
forbrydelser, som den 17-årige somaliske voldtægtsmand fra Tåstrup har begået,
skulle have resulteret i en udvisning uden advarsel, jf. artiklen » Cecilie blev vold-
taget af somalisk seriekriminel i Taastrup
her fortæller hun sin historie til Pernil-
le Vermund«, denkorteavis.dk, den 4. oktober 2020?
Den 17-årige er dømt for en række forhold ved i alt fem domme. Besvarelsen bør
forholde sig til alle fem domme hver for sig. Redegørelsen skal indeholde en angi-
velse af, hvordan dansk lov konkret kan indrettes for at sikre, at danske domstole
dømmer efter dansk ret, og at lovens sanktion om udvisning efterfølgende med
sikkerhed kan eksekveres af myndighederne, uden at EMRK og retspraksis fra
EMD kan forhindre en sådan udvisning.
I besvarelsen bør også inddrages andre internationale forpligtelser af relevans for
spørgsmålet. Spørgsmålet stilles med henvisning til Statsministerens tilkendegi-
velse under åbningsdebatten i anledning af den konkrete sag om, at regeringen
ønsker, at den slags udenlandske forbrydere bør udvises og ikke kun tildeles en
advarsel.
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgs-
målet indhentet et bidrag fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
”Justitsministeriet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
Den i artiklen omtalte straffesag var genstand for spørgsmål nr. 1651
af 7. august 2020 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del). Rigsadvoka-
ten afgav den 20. august 2020 en udtalelse i anledning af folketings-
spørgsmålet, hvortil der henvises. Udtalelsen vedlægges.
Udlændinge- og Integrationsudvalget
3. december 2020
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 18629
1418960
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke lovændringer der skal gennemføres, hvis de forbrydelser, som den 17-årige somaliske voldtægtsmand fra Tåstrup har begået, skulle have resulteret i en udvisning uden advarsel, jf. artiklen » Cecilie blev voldtaget af somalisk seriekriminel i Taastrup – her fortæller hun sin historie til Pernille Vermund«, denkorteavis.dk, den 4. oktober 2020, til udlændinge- og integrationsministeren
Rigsadvokaten kan supplerende oplyse, at Statsadvokaten i Køben-
havn har oplyst, at Østre Landsret ved dom af 16. november 2020
stadfæstede Retten i Glostrups afgørelse, hvorved den omtalte per-
son blev idømt fængsel i 3 år og 6 måneder og tildelt en advarsel om
udvisning af Danmark.
I forhold til domfældtes tidligere straffe af betydning for udvisnings-
spørgsmålet har Rigsadvokaten til brug for udtalelsen indhentet et
bidrag fra Statsadvokaten i København, som har indhentet et bidrag
fra Københavns Vestegns Politi.
Københavns Vestegns Politi har oplyst, at anklagemyndigheden i tre
straffesager i 2019, hvor den pågældende blev dømt, nedlagde på-
stand om udvisning eller advarsel om udvisning. De tre domme er
endelige.
Ved Retten i Glostrups dom af 23. august 2019 blev den pågældende
sammen med en medtiltalt fundet skyldig i overtrædelse af straffelo-
vens § 244 om simpel vold.
Anklagemyndigheden nedlagde under sagen påstand om udvisning
med indrejseforbud i et af retten fastsat tidsrum.
Den pågældende blev idømt fængsel i fire måneder, hvoraf en måned
skulle afsones, mens resten af straffen ikke skulle fuldbyrdes, hvis
han overholdt betingelsen om ikke at begå noget strafbart i en prøve-
tid på to år fra endelig dom, ligesom han skulle efterkomme en even-
tuel afgørelse fra Ungdomskriminalitetsnævnet.
Retten anførte følgende for så vidt angår spørgsmålet om udvisning:
”Beti gelser e i udlæ di gelove s § , stk. , r. 6, jf. § 6, stk. ,
for at udvise de tiltalte er opfyldt. Da udvisningen imidlertid med sik-
kerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, jf.
udlændingelovens § 26, stk. 2, tildeles de tiltalte alene en advarsel, jf.
udlændingelovens § 24 b, stk. 1. Retten har herved lagt vægt på, at
begge er født og opvokset i Danmark, hvor deres familie bor. På bag-
grund af de oplysninger, der ligger i sagen, har de alene meget be-
græ set eller i ge tilk yt i g til hhv. Pakista og So alia.”
Ved Retten i Glostrups dom af 9. september 2019 blev den pågæl-
dende i en straffesag mod syv personer fundet skyldig i bl.a. over-
trædelse af straffelovens § 244 om simpel vold og trusler begået i pe-
rioden fra den 25. december 2018 til den 11. januar 2019.
Anklagemyndigheden nedlagde under sagen påstand om tildeling af
advarsel om udvisning.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke lovændringer der skal gennemføres, hvis de forbrydelser, som den 17-årige somaliske voldtægtsmand fra Tåstrup har begået, skulle have resulteret i en udvisning uden advarsel, jf. artiklen » Cecilie blev voldtaget af somalisk seriekriminel i Taastrup – her fortæller hun sin historie til Pernille Vermund«, denkorteavis.dk, den 4. oktober 2020, til udlændinge- og integrationsministeren
Straffen blev fastsat til fængsel i seks måneder, hvoraf to måneder
skulle afsones, mens resten af straffen ikke skulle fuldbyrdes, hvis til-
talte overholdt betingelsen om ikke at begå noget strafbart i en prø-
vetid på to år fra endelig dom, ligesom tiltalte efter kommunens
nærmere bestemmelser skulle undergive sig foranstaltning efter lov
om social service og efterkomme en eventuel afgørelse fra Ungdoms-
kriminalitetsnævnet.
Retten anførte følgende for så vidt angår spørgsmålet om udvisning:
”Beti gelser e i udlæ di gelove s § , stk. , r. 6, jf. § 6, stk. ,
for at udvise [tiltalte] er opfyldt. Da udvisningen imidlertid med sik-
kerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, jf.
udlændingelovens § 26, stk. 2, tildeles tiltalte en advarsel, jf. udlæn-
dingelovens § 24 b, stk. 1. Retten har herved lagt vægt på, at tiltalte
er født og opvokset i Danmark, hvor hans familie bor. Efter sagens
oplys i ger har tiltalte eget begræ set tilk yt i g til So alia.”
Ved Retten i Glostrups dom af 22. oktober 2019 blev den pågælden-
de dømt for ét forhold vedrørende trusler om vold mod en buschauf-
før og for brugstyveri og tyveri begået i perioden fra den 22. maj til
den 20. juli 2019.
Anklagemyndigheden nedlagde under sagen påstand om tildeling af
advarsel om udvisning.
Straffen blev fastsat som en fællesstraf, der også omfattede den
straf, som blev idømt ved Retten i Glostrups dom af 9. september
2019. Straffen blev udmålt til det samme, idet retten fandt, at det ik-
ke ville have medført en højere straf, hvis de nu pådømte forhold
havde været til pådømmelse under hovedforhandlingen den 9. sep-
tember 2019, heller ikke for så vidt angår den ubetingede del.
I overensstemmelse med det anførte i dommen af 9. september 2019
tildeltes tiltalte en udvisningsadvarsel.
Statsadvokaten i København har oplyst, at den pågældende endvide-
re er straffet med 4 dagbøder af 175 kr. ved Retten i Roskildes dom af
12. november 2019 for overtrædelse af straffelovens § 276, jf. § 287,
stk. 2 (forsøg på tyveri under formildende omstændigheder). Der var
ikke hje
el til udvis i g i sage .”
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i forlængelse af ovenstående oply-
se, at de nærmere regler for udvisning af kriminelle udlændinge fremgår af §§ 22-
24 i udlændingelovens kapitel 4.
Som udgangspunkt afhænger adgangen til udvisning af den idømte frihedsstrafs
karakter og længde samt varigheden af udlændingens ophold her i landet.
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke lovændringer der skal gennemføres, hvis de forbrydelser, som den 17-årige somaliske voldtægtsmand fra Tåstrup har begået, skulle have resulteret i en udvisning uden advarsel, jf. artiklen » Cecilie blev voldtaget af somalisk seriekriminel i Taastrup – her fortæller hun sin historie til Pernille Vermund«, denkorteavis.dk, den 4. oktober 2020, til udlændinge- og integrationsministeren
Udlændingelovens § 22, nr. 4-9, indeholder en udvidet adgang til udvisning ved
dom, hvis en udlænding idømmes ubetinget frihedsstraf for overtrædelse af
nærmere angivne bestemmelser i navnlig straffeloven.
Efter udlændingelovens § 22, nr. 4-9, kan en udlænding således
uanset varighe-
den af den pågældendes ophold her i landet
udvises, hvis den pågældende for
overtrædelse af nærmere angivne bestemmelser i navnlig straffeloven idømmes
ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver
mulighed for frihedsberøvelse for en lovovertrædelse, der ville have medført en
straf af denne karakter. Det gælder bl.a. overtrædelse af straffelovens § 244 om
simpel vold og straffelovens § 216 om voldtægt.
Det følger af udlændingelovens § 24, jf. § 23, at en udlænding, der ikke har haft
lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 5 år, også kan udvises, hvis udlæn-
dingen idømmes betinget frihedsstraf.
Der er således allerede efter gældende lovgivning adgang til at udvise en udlæn-
ding, der idømmes ubetinget frihedsstraf for overtrædelse af straffelovens be-
stemmelser om bl.a. vold eller voldtægt. Dette gælder uanset længden af udlæn-
dingens ophold her i landet.
Det følger videre af reglerne, at der i sådanne tilfælde
skal
ske udvisning, med-
mindre dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forplig-
telser, jf. dog udlændingelovens § 26 b om udvisning af udlændinge, der er omfat-
tet af EU-reglerne.
Afgørelsen af, hvorvidt der kan ske udvisning, træffes af domstolene på baggrund
af en konkret og individuel vurdering i forbindelse med straffesagen.
I det omfang det vurderes, at der ikke kan ske udvisning som følge af Danmarks
internationale forpligtelser, skal udlændingen tildeles en advarsel om, at hvis den
pågældende begår nyt strafbart forhold, vil der ved en afgørelse om udvisning ved
dom på det tidspunkt skulle lægges vægt på, om udvisning må anses for særlig
påkrævet, jf. udlændingelovens § 24 b, stk. 1.
For så vidt angår den konkrete sag har jeg noteret mig, at senest Østre Landsret
ved dom af 16. november 2020 har vurderet, at en udvisning af den tiltalte med
sikkerhed ville være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, og at den
pågældende på den baggrund blev tildelt en advarsel.
Mattias Tesfaye
/
Øzlem Akar
Side
4/4