Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2405421_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 4. maj 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 453 (Alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 453:
Vil ministeren forholde sig til eksperternes vurderinger af manglende hensyntagen
til barnets tarv og tilknytningskravet som fremført
i artikle ”Eksperter: Udlæ di -
gestyrelse s afgørelser o syriske bør er overfladiske” på i for atio .dk de 3.
maj 2021 og redegøre uddybende for, hvordan denne vil sikre, at barnets tarv altid
er i fokus i sådanne afgørelser?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at Udlændingestyrelsen som
første instans træffer afgørelse i sager om opholdstilladelse på baggrund af bl.a.
asyl og familiesammenføring til herboende flygtninge. Afgørelser i asylsager, her-
under sager om inddragelse og nægtelse af forlængelse, påklages automatisk til
Flygtningenævnet, og sager om familiesammenføring til herboende flygtninge, her-
under inddragelse og nægtelse af forlængelse heraf, kan påklages til Udlændinge-
nævnet.
Den nuværende regering efterlever
ligesom tidligere regeringer
et armslæng-
deprincip, der bl.a. indebærer, at afgørelser i såvel asylsager som familiesammen-
føringssager træffes uafhængigt af den politiske proces.
Af principielle grunde udtaler ministeriet og ministeren sig derfor ikke om konkrete
sager og kan heller ikke gå ind i behandlingen af sådanne sager.
Ministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Udlændingestyrel-
sen, som bl.a. har oplyst følgende:
”1.
Udlændingestyrelsen bemærker indledningsvist, at hvis et barn er
en del af en familie, træffer styrelsen afgørelse for hele familien sam-
let. Det vil sige, at sager om familieenheder, der består af forældre og
mindreårige fællesbørn, afgøres samtidig og med samme udfald.
Side
1/2
28. maj 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 8155
1621635
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 453: Spm. om ministeren vil forholde sig til eksperternes vurderinger af manglende hensyntagen til barnets tarv og tilknytningskravet som fremført i artiklen Eksperter: Udlændingestyrelsens afgørelser om syriske børn er overfladiske på information.dk den 3. maj 2021 og redegøre uddybende for, hvordan denne vil sikre, at barnets tarv altid er i fokus i sådanne afgørelser, til udlændinge- og integrationsministeren
2.
I alle afgørelser om nægtelse af forlængelse eller inddragelse af op-
holdstilladelser til børn, der er meddelt asyl i Danmark eller er familie-
sammenført til flygtninge i Danmark, tager Udlændingestyrelsen stil-
ling til, om afgørelsen vil være i strid med Danmarks internationale for-
pligtelser. Styrelsen vurderer således, om en negativ afgørelse vil være
i strid ed bl.a. FN’s Ko ve tio o Bar ets Rettigheder (bør eko -
ventionen) i alle sager, hvor et barn enten er omfattet af forældrenes
afgørelse eller selv modtager en afgørelse.
Udlændingestyrelsen tager i den forbindelse stilling til, om barnet har
opnået selvstændig tilknytning til Danmark. Styrelsen tager endvidere
stilling til, om der er andre forhold, eksempelvis helbredsmæssige for-
hold, der vil kunne medføre, at en negativ afgørelse vil være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser.
Resultatet af disse vurderinger har betydning for såvel barnets som
forældrenes og eventuelle øvrige mindreårige søskendes sager.
3.
Udlændingestyrelsen inddrager de internationale forpligtelser, som
efter styrelsens vurdering er relevante, i hver enkelt afgørelse. Men
styrelsen redegør ikke i afgørelserne for de konventioner mv., som ef-
ter styrelsens vurdering ikke er specifikt relevante i relation til den en-
kelte afgørelse.
Eksempelvis oplyser styrelsen ikke i en afgørelse, at styrelsen vurderer,
at handicapkonventionen er overholdt, hvis der i den konkrete sag ikke
er grund til at antage, at udlændingen lider af fx et handicap, der falder
inden for denne konventions anvendelsesområde.
4.
Det er Udlændingestyrelsens vurdering, at barnets tarv som altover-
vejende udgangspunkt bedst tilgodeses ved, at barnet er sammen med
sine forældre. Dette udgangspunkt understøttes af præamblen til bør-
nekonventionen, hvoraf det fremgår, at barnet som udgangspunkt bør
vokse op i et familiemiljø, medmindre dette strider mod barnets tarv.
Der kan dog undtagelsesvist være forhold i en konkret sag, som kan
føre til en anden vurdering, eksempelvis hvis barnet er anbragt uden
for hjemmet af de danske myndigheder.”
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af UUI (Alm. del) spørgsmål nr. 455 stillet den
4. maj 2021, som vedrører de faktorer, som indgår i tilknytningsvurderingen.
Mattias Tesfaye
/
Kenny Rasmussen
Side
2/2