Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2405417_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 3. maj 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 451 (alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 451:
Er det ministerens opfattelse at den syriske efterretningstjeneste arbejder fra den
syriske ambassade i Stockholm? Mener ministeren ikke på den baggrund, at det vil
sætte syriske flygtninge og deres familier i en sikkerhedsmæssig udsat situation,
hvis de henvender sig til den syriske ambassade i Stockholm med henblik på tilve-
jebringelse af rejsedokumenter, som de danske myndigheder ifølge Dagbladet In-
formation, kræver for at undgå at blive overflyttet til et udrejsecenter? Kan mini-
steren endvidere oplyse, om der er eksempler på, at udlændingemyndighederne
ikke vurderer, at en afvist asylansøger fra andre lande end Syrien skal rette henven-
delse til vedkommendes ambassade af sikkerhedsmæssige eller andre årsager? Den
he vises til artikle ”Såda skal syriske flygt i ge ’ otiveres’ til frivillig hje rejse”
på information.dk den 7. april 2021.
Svar:
Af udenrigspolitiske årsager gennemføres der indtil videre ikke tvangsmæssige ud-
sendelser til Syrien.
Udlændinge uden lovligt ophold kan rejse frivilligt hjem til Syrien, og det bedste for
alle parter vil være, hvis det sker frivilligt. De danske myndigheder kan bistå i for-
bindelse med frivillig hjemrejse ved på teknisk niveau at tage kontakt til den syriske
ambassade i Stockholm med henblik på at fremme udstedelse af rejsedokumenter
til syriske statsborgere, som ønsker at rejse frivilligt hjem til Syrien.
Det er Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet, der på baggrund af udlændinge-
loven træffer afgørelse om udlændinges beskyttelsesbehov.
Udlændinge, der har fået endeligt afslag på asyl eller fået deres opholdstilladelse
inddraget eller nægtet forlænget, har ikke (længere) et beskyttelsesbehov. Det in-
debærer blandt andet, at udlændingemyndighederne efter en individuel vurdering
har fundet, at udlændingene ikke har konflikter med de syriske myndigheder, som
Side
1/2
28. maj 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 8038
1616124
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 451: Spm. om det er ministerens opfattelse at den syriske efterretningstjeneste arbejder fra den syriske ambassade i Stockholm? Mener ministeren ikke på den baggrund, at det vil sætte syriske flygtninge og deres familier i en sikkerhedsmæssig udsat situation, hvis de henvender sig til den syriske ambassade i Stockholm med henblik på tilvejebringelse af rejsedokumenter, som de danske myndigheder ifølge Dagbladet Information, kræver for at undgå at blive overflyttet til et udrejsecenter? Kan ministeren endvidere oplyse, om der er eksempler på, at udlændingemyndighederne ikke vurderer, at en afvist asylansøger fra andre lande end Syrien skal rette henvendelse til vedkommendes ambassade af sikkerhedsmæssige eller andre årsager? Den henvises til artiklen Sådan skal syriske flygtninge ’motiveres’ til frivillig hjemrejse på information.dk den 7. april 2021.05.03, til udlændinge- og integrationsministeren
gør, at de har behov for beskyttelse. En undtagelse hertil er syrere, som er meddelt
afslag på asyl, fordi de er udelukket fra beskyttelse. De har isoleret set et beskyttel-
sesbehov, og kan derfor ikke udsendes tvangsmæssigt uden at dette strider mod
forbuddet mod refoulement (syrere på tålt ophold).
På den baggrund er det min opfattelse, at udlændinge, der er vurderet asylretligt i
forhold til Syrien, ikke vil være i fare, hvis de henvender sig til den syriske ambas-
sade i Stockholm for at få udstedt rejsedokumenter.
Endelig kan jeg oplyse, at jeg ikke har kendskab til, at afviste asylansøgere fra andre
lande end Syrien ikke kan rette henvendelse til deres hjemlands ambassade af sik-
kerhedsmæssige årsager.
Mattias Tesfaye
/
Louise Ersbøll Leimand
Side
2/2