Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2398727_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 28. april 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 430 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 430:
Vil ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del - spm. 366 oplyse, hvad anbrin-
gelsen af den kriminelle anbringelsesdømte syriske flygtning koster skatteyderne i
døgnet, og om vedkommende automatisk har ret til igen at få domstolsprøvet, om
udvisningen skal annulleres, når anbringelsen ophører. Vil ministeren derudover
garantere, at den kriminelle gæst fra Syrien ikke igen begår ny kriminalitet på fri fod
i Danmark, og at han ikke kommer på fri fod i Danmark før hjemsendelsen til Syrien?
Svar:
1.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvad anbringelsen af en konkret syrisk flygt-
ning koster kan jeg henvise til min besvarelse af 8. april 2021 af spørgsmål nr. 364
(alm. del) fra Udlændinge- og Integrationsudvalget, der indeholder oplysninger om
prisen på en indlæggelse pr. døgn i retspsykiatrien.
2.
For så vidt angår adgangen til at få ophævet en udvisning i forbindelse med æn-
dring eller ophør af en anbringelsesdom kan jeg desuden henvise til besvarelsen af
10. maj 2021 af spørgsmål nr. 396 (alm. del) fra Udlændinge- og Integrationsudval-
get.
Det fremgår heraf bl.a., at en udlænding, der er dømt til forvaring eller anbringelse,
og som samtidig er udvist af Danmark, vil få prøvet spørgsmålet om ophævelse af
udvisningen samtidig med, at retten træffer afgørelse om ændring af den idømte
foranstaltning, som indebærer, at udlændingen udskrives fra hospital eller forva-
ring. Udvisningen vil i den situation skulle ophæves, hvis udlændingens helbreds-
mæssige tilstand afgørende taler imod, at udsendelsen finder sted.
Beslutter retten, at foranstaltningen endeligt skal ophæves, skal der ikke foretages
nogen retslig prøvelse af, om udvisningen skal ophæves. I disse tilfælde skal udvis-
ningen effektueres efter foranstaltningens ophævelse.
Side
1/2
20. maj 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 8001
1615216
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del - spm. 366 vil oplyse, hvad anbringelsen af den kriminelle anbringelsesdømte syriske flygtning koster skatteyderne i døgnet, og om vedkommende automatisk har ret til igen at få domstolsprøvet, om udvisningen skal annulleres, når anbringelsen ophører. Vil ministeren derudover garantere, at den kriminelle gæst fra Syrien ikke igen begår ny kriminalitet på fri fod i Danmark, og at han ikke kommer på fri fod i Danmark før hjemsendelsen til Syrien, til udlændinge- og integrationsministeren
3.
Derudover kan jeg oplyse, at det er min klare holdning, at udviste kriminelle ud-
lændinge naturligvis skal udrejse af Danmark så hurtigt som muligt.
For så vidt angår muligheden for at frihedsberøve udviste kriminelle udlændinge
følger det af udlændingelovens § 35, stk. 2, at der er mulighed for at varetægts-
fængsle en udlænding, der har indgivet en ansøgning om asyl, og som er udvist ved
endelig dom, med henblik på at sikre en effektiv fuldbyrdelse af bestemmelsen om
udvisning.
Retten fastsætter altid en frist for varetægtsfængslingens længde, når formålet
med varetægtsfængslingen alene er at fuldbyrde en udvisning som følge af krimi-
nalitet, jf. udlændingelovens § 35, stk. 3, 2. pkt. Der er ikke i udlændingeloven fast-
sat en øvre grænse for varigheden af varetægtsfængslingen, og varigheden afhæn-
ger derfor af de konkrete omstændigheder.
Derudover følger det af udlændingelovens § 36, stk. 1, at en udlænding så vidt mu-
ligt frihedsberøves med henblik på at sikre muligheden for afvisning, udvisning,
overførsel eller udsendelse, hvis den pågældende udlænding ikke har ret til at op-
holde sig her i landet. Det er en betingelse for frihedsberøvelse efter bestemmel-
sen, at der er reel udsigt til udsendelse.
Det vil således i sidste ende være op til domstolene, om der skal ske frihedsberø-
velse i en konkret sag. Jeg kan derfor ikke garantere, at pågældende varetægts-
fængsles eller frihedsberøves, når anbringelsen ophører, ligesom jeg ikke kan ga-
rantere, at pågældende ikke begår ny kriminalitet.
Mattias Tesfaye
/
Christine Vestgaard Johansen
Side
2/2