Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2389938_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 13. april 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 413 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 413:
Vil ministeren oplyse, om de danske myndigheder nu forhindres i at strafforfølge
gerningsmanden efter frifindelsen i Irak pga. beskyttelse imod dobbelt strafforføl-
gelse, jf. artikle ”Frike dt for Paluda
-trusler
ved irakisk do stol” på ekstrabla-
det.dk den 11. april 2021? Vil ministeren derudover redegøre for om dødstrusler,
våbenbesiddelse og placering af en håndgranat rettet imod en lovligt anmeldt de-
monstration af en dansk folketingskandidat udgør en handlemåde, der er til alvorlig
skade for Danmarks vitale interesser, og om ministeren kan inddrage den irakiske
dobbeltstatsborgers danske indfødsret?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmå-
let indhentet et bidrag fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
”Justitsministeriet
er tilbageholdende med at udtale sig om den kon-
krete sag, som der henvises til i spørgsmålet.
Justitsministeriet kan dog generelt oplyse, at der inden for strafferet-
ten gælder et internationalt anerkendt princip om, at det samme for-
hold ikke må retsforfølges to gange (ne bis in idem). Princippet er i
dansk ret fastsat i straffelovens §§ 10 a og 10 b.
Efter straffelovens § 10 a, stk. 1, kan en person, over for hvem der uden
for den danske stat er afsagt en straffedom, ikke retsforfølges her i
landet for den samme handling, når dette er udelukket ifølge Dan-
marks internationale forpligtelser om anerkendelse af straffedommes
retskraft.
Som eksempel på sådanne internationale forpligtelser kan nævnes
konventionen om straffedommes internationale retsvirkninger af 28.
Side
1/4
10. maj 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 6901
1594279
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 413: Spm. om ministeren vil oplyse, om de danske myndigheder nu forhindres i at strafforfølge gerningsmanden efter frifindelsen i Irak pga. beskyttelse imod dobbelt strafforfølgelse, jf. artiklen Frikendt for Paludan-trusler ved irakisk domstol på ekstrabladet.dk den 11. april 2021? Vil ministeren derudover redegøre for om dødstrusler, våbenbesiddelse og placering af en håndgranat rettet imod en lovligt anmeldt demonstration af en dansk folketingskandidat udgør en handlemåde, der er til alvorlig skade for Danmarks vitale interesser, og om ministeren kan inddrage den irakiske dobbeltstatsborgers danske indfødsret, til udlændinge- og integrationsministeren
maj 1970, der omfatter enhver endelig afgørelse truffet af en kriminal-
ret i en kontraherende stat efter en forfølgning i strafferetsplejens for-
mer, og konventionen om overførsel af retsforfølgning i straffesager af
15. maj 1972, der omfatter enhver straf eller anden foranstaltning, der
pålægges for en lovovertrædelse. Endvidere kan nævnes tilfælde, hvor
forpligtelsen følger af en folkeretlig sædvane.
I de tilfælde, hvor Danmarks internationale forpligtelser ikke hindrer
dobbelt retsforfølgning, følger det af straffelovens § 10 a, stk. 2, at en
person ikke kan retsforfølges her i landet for den samme handling, hvis
1) vedkommende ved en udenlandsk straffedom er endeligt frifundet,
2) den idømte sanktion er fuldbyrdet, er under fuldbyrdelse eller er
bortfaldet efter domslandets lovgivning, eller 3) personen er fundet
skyldig, uden at der er fastsat nogen sanktion.
Forbuddet mod dobbelt strafforfølgning i straffelovens § 10 a, stk. 2,
er dog ikke undtagelsesfrit.
Medmindre retsforfølgningen i udlandet er sket efter anmodning fra
den danske anklagemyndighed, gælder forbuddet således ikke, når
den udenlandske straffedom vedrører handlinger, der a) anses for fo-
retaget i den danske stat i medfør af straffelovens §§ 9 eller 9 a om
grænseoverskridende virkninger, eller b) er omfattet af straffelovens
§ 7, stk. 1, nr. 2 (dvs. handlingen vedrører seksuel udnyttelse af børn,
menneskehandel, kvindelig omskæring eller er rettet imod nogen, der
på gerningstidspunktet har tilknytning til Danmark) eller § 8, nr. 1 eller
2 (dvs. handlingen krænker den danske stats selvstændighed, sikker-
hed, forfatning, offentlige myndigheder, en embedspligt mod staten
eller krænker interesser, hvis retsbeskyttelse i den danske stat forud-
sætter en særlig tilknytning til denne), jf. straffelovens § 10 a, stk. 3,
nr. 1, og stk. 4.
Forbuddet gælder endvidere ikke, når retsforfølgning i Danmark finder
sted i medfør af retsplejelovens § 985 a om Den Særlige Klagerets kom-
petence til at tillade genoptagelse for dansk domstol af en ellers rets-
kraftig udenlandsk afgørelse, hvorved tiltalte er frifundet, jf. straffelo-
vens § 10 a, stk. 3, nr. 2.
Endelig gælder forbuddet ikke, jf. straffelovens § 10 a, stk. 3, nr. 3, når
anerkendelse af den udenlandske straffedom ville være åbenbart ufor-
enelig med danske retsprincipper, f.eks. hvis en udenlandsk straffesag
er gennemført på skrømt for at afskære andre landes retsforfølgning.
Det hører i sidste ende under domstolene at tage stilling til, om der
kan ske retsforfølgning i Danmark, når der er afsagt straffedom for
samme handling i udlandet, og om handlingen er omfattet af en dansk
strafbestemmelse.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 413: Spm. om ministeren vil oplyse, om de danske myndigheder nu forhindres i at strafforfølge gerningsmanden efter frifindelsen i Irak pga. beskyttelse imod dobbelt strafforfølgelse, jf. artiklen Frikendt for Paludan-trusler ved irakisk domstol på ekstrabladet.dk den 11. april 2021? Vil ministeren derudover redegøre for om dødstrusler, våbenbesiddelse og placering af en håndgranat rettet imod en lovligt anmeldt demonstration af en dansk folketingskandidat udgør en handlemåde, der er til alvorlig skade for Danmarks vitale interesser, og om ministeren kan inddrage den irakiske dobbeltstatsborgers danske indfødsret, til udlændinge- og integrationsministeren
I det omfang, straffelovens § 10 a ikke hindrer dobbelt retsforfølgning,
følger det af straffelovens § 10 b, at den sanktion, der pålægges her i
landet, skal nedsættes, i det omfang den udenlandske sanktion er fuld-
byrdet.”
2.
Jeg kan i tillæg hertil oplyse, at jeg ikke kan udtale mig om den konkrete sag.
Jeg kan dog generelt oplyse, at der efter gældende ret er mulighed for frakendelse
af dansk indfødsret ved dom i tilfælde, hvor en person dømmes for overtrædelse
af en eller flere bestemmelser i straffelovens kapitel 12 (landsforræderi og andre
forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed) og kapitel 13 (forbrydelser
mod statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder, terrorisme m.v.).
Regeringen tog i 2019 desuden initiativ til en lovændring, hvorved det blev muligt
administrativt at tage statsborgerskabet fra personer med dobbelt statsborger-
skab, der har udvist en handlemåde til alvorlig skade for Danmarks vitale interesser,
hvis dette ikke fører til statsløshed. 11 personer har siden fået frataget deres stats-
borgerskab administrativt.
Regeringen har den 4. maj 2021 fremsat lovforslag om, at personer, som dømmes
for visse typer af alvorlig bandekriminalitet, der er til alvorlig skade for Danmarks
vitale interesser, ved dom kan frakendes deres danske indfødsret, medmindre de
derved bliver statsløse.
Regeringen har hertil sammen med Venstre, Konservative og Liberal Alliance den
20. april 2021 indgået en ny indfødsretsaftale.
Der er i den nye indfødsretsaftale bl.a. enighed om, at det skal undersøges, om der
er et videre råderum inden for Danmarks internationale forpligtelser til at udvide
muligheden for frakendelse af statsborgerskab til også at omfatte andre former for
kriminalitet, som er til alvorlig skade for statens vitale interesser.
Der er tillige enighed mellem aftaleparterne om, at det skal undersøges, om der er
mulighed for at stramme reglerne for frakendelse ved en ændring af formuleringen
i indfødsretslovens § 8 A og § 8 B, stk. 1-3
fra ”ka ” til ”skal”,
således at der frem-
adrettet skal ske frakendelse efter indfødsretslovens § 8A og § 8 B, stk. 1-3, med-
mindre dette vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Det er aftalt, at regeringen inddrager aftaleparterne i undersøgelserne og udmønt-
ningen heraf, idet aftaleparterne er enige om at eventuelle muligheder for
inden
for Danmarks internationale forpligtelser
at udvide adgangen for frakendelse af
statsborgerskab bør udnyttes fuldt ud, således at det sikres, at der sker frakendelse
i videst muligt omfang.
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 413: Spm. om ministeren vil oplyse, om de danske myndigheder nu forhindres i at strafforfølge gerningsmanden efter frifindelsen i Irak pga. beskyttelse imod dobbelt strafforfølgelse, jf. artiklen Frikendt for Paludan-trusler ved irakisk domstol på ekstrabladet.dk den 11. april 2021? Vil ministeren derudover redegøre for om dødstrusler, våbenbesiddelse og placering af en håndgranat rettet imod en lovligt anmeldt demonstration af en dansk folketingskandidat udgør en handlemåde, der er til alvorlig skade for Danmarks vitale interesser, og om ministeren kan inddrage den irakiske dobbeltstatsborgers danske indfødsret, til udlændinge- og integrationsministeren
Mattias Tesfaye
/
Christina Fløystrup
Side
4/4