Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2266684_0001.png
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
[email protected]
Udlændinge- og Integrationsudvalget har ved brev af 9. oktober 2020 (UUI alm.
del
spørgsmål 41) bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor meget støtte der i dag gives fra det offentlige
til religiøse trossamfund fordelt på de forskellige trossamfund? Ministeren be-
des samtidig redegøre for, hvad der kan føre til, at støtten sænkes eller helt fra-
falder.”
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
[email protected]
Akt nr.: 128065
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Kirkeministeriet indhentet svarbi-
drag fra Kulturministeriet og Skatteministeriet.
Kulturministeriet har oplyst følgende:
”Kulturministeriet ligger ikke inde med information, der kan afdække, hvor
meget støtte der i medfør af folkeoplysningsloven gives fra det offentlige til
religiøse trossamfund.
Til baggrund kan Kulturministeriet imidlertid oplyse, at det i henhold til lov
om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende
foreningsarbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet (folkeoplys-
ningsloven) § 33, stk. 1, er kommunalbestyrelsen, der træffer beslutning om
alle forhold vedrørende virksomhed efter folkeoplysningsloven, der ikke er
henlagt til anden myndighed.
Førend en forening kan modtage aktivitetstilskud fra en given kommune
skal foreningen leve op til en række krav. Foreningen skal bl.a. have et for-
muleret formål, tilbyde folkeoplysende virksomhed efter loven, have en be-
styrelse, være demokratisk opbygget, bygge på aktivt medlemskab, som ud-
gangspunkt være åben for alle, som tilslutter sig foreningens formål, være
hjemmehørende i tilskudskommunen samt have en virksomhed, der er al-
mennyttig og kontinuerlig. Endvidere skal foreningen, hvis den ansætter el-
ler beskæftiger personer, som er i kontakt med børn under 15 år, indhente
børneattester.
Såfremt en forening modarbejder eller underminerer demokrati eller
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, kan foreningen ikke ydes
tilskud. En folkeoplysende forening må desuden ikke oprettes eller drives i
kommercielt øjemed, og eventuelt overskud, der opstår gennem deltagerbe-
taling, skal tilfalde den folkeoplysende forening til anvendelse inden for lo-
vens område.
Dato: 22. oktober 2020
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvor meget støtte der i dag gives fra det offentlige til religiøse trossamfund fordelt på de forskellige trossamfund? Ministeren bedes samtidig redegøre for, hvad der kan føre til, at støtten sænkes eller helt frafalder, til kirkeministeren
2266684_0002.png
Kommunerne yder i henhold til lovens § 15 støtte til aktiviteter for børn og
unge under 25 år. Der kan desuden i henhold til lovens § 16, stk. 1, ydes til-
skud til aktiviteter inden for idræt samt idébestemt og samfundsengage-
rende foreningsarbejde for personer over 25 år.
Der kan ikke ydes tilskud til aktiviteter, som har karakter af gudsdyrkelse
eller kirkelige handlinger.
Kommunen fører tilsyn med, at foreninger, der modtager tilskud eller anvi-
ses lokaler efter loven, overholder loven eller regler fastsat i medfør heraf.
Kommunen kan forlange tilbagebetaling af tilskud, standse udbetaling af til-
skud eller tilbageholde udbetaling af tilskud og fratage foreninger retten til
at benytte anviste lokaler, hvis foreningerne ikke overholder loven eller reg-
ler fastsat i medfør heraf.
Kulturministeriet kan endvidere oplyse, at der under ministeriet gives støtte
til religiøse trossamfund via puljen til landsdækkende almennyttige organi-
sationer, som finansieres af udlodningsmidlerne og som administreres af
Slots- og Kulturstyrelsen. Puljen er på udlodningsloven under gruppe 1, og
den er fastsat til at udgøre 52,3 mio. kr. årligt (+PL regulering). Slots- og Kul-
turstyrelsen har ikke foretaget en kategorisering af tildelinger på om der er
tale om religiøse eller ikke religiøse foreninger, men anslår at det samlede
beløb til religiøse foreninger udgør omkring 16 mio. kr. Puljen for 2020 er
stadig under behandling."
Skatteministeriet har oplyst følgende:
”Skatteministeriet
kan oplyse, at religiøse samfund er omfattet af en række
særregler i skattelovgivningen, f.eks. er anerkendte trossamfund undtaget
fra skattepligt efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 3. Herudover findes
bl.a. regler om afgiftsfritagelse for bl.a. religiøse samfund for arv, legat og
forsikring m.v. i boafgiftslovens § 3, stk. 2, samt regler for bl.a. religiøse sam-
fund for delvis fritagelse for tinglysningsafgift i tinglysningsafgiftslovens §
10, stk. 2.
I ligningslovens § 8 A, stk. 1, og § 12, stk. 2, er der fastsat fradragsret for
ydere af henholdsvis gaver og løbende ydelser til almennyttige og almenvel-
gørende foreninger mv., herunder religiøse samfund, som er godkendt af
Skattestyrelsen. Der var i 2019 sammenlagt ca. 1100 godkendte foreninger
mv., hvoraf ca. 1/3 var religiøse samfund.
Med hjemmel i en tekstanmærkning på finansloven gælder endvidere en så-
kaldt momskompensationsordning, der indebærer, at foreninger mv., her-
under religiøse samfund, der er godkendt i henhold til de ovennævnte regler
i ligningslovens § 8 A eller § 12, stk. 3, kan ansøge om delvis kompensation
for udgifter til købsmoms i forbindelse med deres momsfri velgørende akti-
viteter. Der kompenseres for moms i et givet kalenderår i forhold til den en-
kelte forenings mv. egenfinansieringsgrad, dog således at det samlede kom-
pensationsbeløb ikke kan overstige den afsatte bevilling til momskompensa-
tion Kompensationen, der udbetales i 2020, er for momsudgifter afholdt i
2019, og puljen i 2020 udgør 167,7 mio. kr. fratrukket omkostninger til ad-
Akt nr.:
Side 2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvor meget støtte der i dag gives fra det offentlige til religiøse trossamfund fordelt på de forskellige trossamfund? Ministeren bedes samtidig redegøre for, hvad der kan føre til, at støtten sænkes eller helt frafalder, til kirkeministeren
2266684_0003.png
ministration af ordningen (maksimalt 3 pct. af den afsatte pulje). Skattesty-
relsen har oplyst, at kompensationen til religiøse samfund udgjorde ca. 13
pct. af de samlede udbetalinger i 2019.”
Akt nr.:
Side 3
Joy Mogensen
/ Anna Sofie Casse