Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
Udlændinge- og Integrationsudvalget har ved brev af 9. oktober 2020 (UUI alm.
del
–
spørgsmål 41) bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor meget støtte der i dag gives fra det offentlige
til religiøse trossamfund fordelt på de forskellige trossamfund? Ministeren be-
des samtidig redegøre for, hvad der kan føre til, at støtten sænkes eller helt fra-
falder.”
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
Akt nr.: 128065
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Kirkeministeriet indhentet svarbi-
drag fra Kulturministeriet og Skatteministeriet.
Kulturministeriet har oplyst følgende:
”Kulturministeriet ligger ikke inde med information, der kan afdække, hvor
meget støtte der i medfør af folkeoplysningsloven gives fra det offentlige til
religiøse trossamfund.
Til baggrund kan Kulturministeriet imidlertid oplyse, at det i henhold til lov
om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende
foreningsarbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet (folkeoplys-
ningsloven) § 33, stk. 1, er kommunalbestyrelsen, der træffer beslutning om
alle forhold vedrørende virksomhed efter folkeoplysningsloven, der ikke er
henlagt til anden myndighed.
Førend en forening kan modtage aktivitetstilskud fra en given kommune
skal foreningen leve op til en række krav. Foreningen skal bl.a. have et for-
muleret formål, tilbyde folkeoplysende virksomhed efter loven, have en be-
styrelse, være demokratisk opbygget, bygge på aktivt medlemskab, som ud-
gangspunkt være åben for alle, som tilslutter sig foreningens formål, være
hjemmehørende i tilskudskommunen samt have en virksomhed, der er al-
mennyttig og kontinuerlig. Endvidere skal foreningen, hvis den ansætter el-
ler beskæftiger personer, som er i kontakt med børn under 15 år, indhente
børneattester.
Såfremt en forening modarbejder eller underminerer demokrati eller
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, kan foreningen ikke ydes
tilskud. En folkeoplysende forening må desuden ikke oprettes eller drives i
kommercielt øjemed, og eventuelt overskud, der opstår gennem deltagerbe-
taling, skal tilfalde den folkeoplysende forening til anvendelse inden for lo-
vens område.
Dato: 22. oktober 2020