Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2391465_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 13. april 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 408 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 408:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor kun 67 afviste asylansøgere blev udvist i 2020,
og hvor mange afviste asylansøgere og udvisningsdømte udlændinge der aktuelt
afventer udvisning, og hvornår regeringen vil udvise dem? Der henvises til artiklen
”Få afviste asyla søgere se des hje til største flygt i gela de” på bt.dk de 3.
april. 2021.
Svar:
1.
Det skal indledningsvist bemærkes, at det fremgår af artiklen, som spørgeren
henviser til, at der i 2020 blev udsendt 67 afviste asylansøgere til de såkaldt største
flygtningelande såsom Syrien, Somalia, Iran og Irak. Tallet afspejler således ikke det
samlede antal udsendte afviste asylansøgere i 2020. I 2020 blev der samlet set ud-
sendt 214 afviste asylansøgere med en lang række forskellige nationaliteter.
Det kan endvidere oplyses, at der pr. 15. april 2021 var i alt 1.047 afviste asylansø-
gere i udsendelsesposition. 172 af disse var samtidig udvist ved dom. Det bemær-
kes, at de pågældende 172 personer vil kunne være udvist ved dom enten før eller
efter, at de er meddelt afslag på asyl.
Derudover var der pr. 15. april 2021 i alt 609 udlændinge udvist ved dom, som af-
venter udsendelse, og som på opgørelsestidspunktet ikke var meddelt endeligt af-
slag på asyl.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at udvisningsdømte opgøres som værende i
udsendelsesposition allerede fra tidspunktet fra domsafsigelsen uanset, at de på-
gældende på opgørelsestidspunktet evt. stadig afsoner en straf. Udlændinge, som
11. maj 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 6637
1589006
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 408: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorfor kun 67 afviste asylansøgere blev udvist i 2020, og hvor mange afviste asylansøgere og udvisningsdømte udlændinge der aktuelt afventer udvisning, og hvornår regeringen vil udvise dem? Der henvises til artiklen Få afviste asylansøgere sendes hjem til største flygtningelande på bt.dk den 3. april. 2021, til udlændinge- og integrationsministeren
er udvist ved dom, kan som udgangspunkt tidligst udsendes, når de har afsonet halv
tid af deres straf.
Endvidere bemærkes, at udvisningsdømte kan have haft et opholdsgrundlag som
flygtninge eller andet opholdsgrundlag forud for udvisningen, men der kan også
være tale om udlændinge, som ikke på noget tidspunkt har haft lovligt ophold. For
så vidt angår udlændinge udvist ved dom, som tidligere har haft opholdstilladelse
som flygtning, træffer Udlændingestyrelsen forud for udsendelsen afgørelse om,
hvorvidt refoulementsforbuddet, jf. udlændingelovens § 31, er til hinder for udsen-
delsen. Det følger af udlændingelovens § 49 a. Udlændingestyrelsens afgørelse
herom anses automatisk for påklaget til Flygtningenævnet og tillægges opsættende
virkning med hensyn til udrejsefristen. En udlænding, der som følge af refoule-
mentsforbuddet ikke kan udsendes, men som ikke opfylder betingelserne for med-
delelse af asyl, vil være henvist til at opholde sig her i landet på tålt ophold. Det skal
i den forbindelse bemærkes, at udlændinge på tålt ophold, herunder udlændinge
på tålt ophold som er udvist ved dom, indgår i det samlede antal afviste asylansø-
gere i udsendelsesposition.
Udlændinge, som på tidspunktet for udvisningen havde andet opholdsgrundlag end
asyl eller som havde ulovligt ophold, er ikke omfattet af bestemmelsen i udlændin-
gelovens § 49 a. De pågældende kan imidlertid altid indgive en ansøgning om asyl
under afsoningen af deres straf og frem til det tidspunkt, hvor de udsendes af Dan-
mark. Hjemrejsestyrelsen kan ikke fremme udsendelsessager, hvor den udvisnings-
dømte har indgivet ansøgning om asyl.
Det er således ikke alle udvisningsdømte udlændinge omfattet af ovenstående op-
gørelse, som på opgørelsestidspunktet befandt sig i en aktiv udsendelsesposition,
og som det derfor umiddelbart er muligt at udsende.
Ovenstående statistiske oplysninger er til brug for besvarelsen af spørgsmålet op-
gjort af Hjemrejsestyrelsen. Styrelsen har i den forbindelse bemærket, at data er
trukket dels fra Hjemrejsestyrelsens fagsystem, Public 360, og dels fra data over-
draget til Hjemrejsestyrelsen den 1. august 2020 fra Politiets fagsystem, POLSAS.
Den efterfølgende bearbejdning af data er foretaget af Hjemrejsestyrelsen. Tallene
er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da begge systemer er journaliserings- og
sagsstyringssystemer og ikke et egentligt statistiksystem. Der kan endvidere fore-
komme efterregistreringer.
2.
Jeg er helt enig i, at vi skal gøre endnu mere for at få flere udlændinge uden lovligt
ophold i Danmark til at rejse hjem, og det er en indsats regeringen konstant arbej-
der på. Det bemærkes i den forbindelse, at udvisningsdømte som udgangspunkt
tidligst kan udsendes, når de har afsonet halv tid af deres straf. For oplysninger om
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 408: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorfor kun 67 afviste asylansøgere blev udvist i 2020, og hvor mange afviste asylansøgere og udvisningsdømte udlændinge der aktuelt afventer udvisning, og hvornår regeringen vil udvise dem? Der henvises til artiklen Få afviste asylansøgere sendes hjem til største flygtningelande på bt.dk den 3. april. 2021, til udlændinge- og integrationsministeren
reglerne for prøveløsladelse af udvisningsdømte henvises til justitsministerens be-
svarelse af 25. november 2020 af spørgsmål 168 (alm. del) til Folketingets Retsud-
valg.
Regeringen har for at styrke hjemrejseindsatsen gennemført en række initiativer på
hjemrejseområdet. Vi har blandt andet oprettet Hjemrejsestyrelsen, som skal langt
tættere på den enkelte udlænding og opsøge dem aktivt fra det øjeblik, de får et
afslag, til de rejser hjem igen. Hjemrejsestyrelsen har bl.a. medarbejdere, der har
deres daglige gang på udrejsecentrene, hvor de har en opsøgende tilgang over for
den enkelte udlænding på det center, hvor den pågældende bor og opholder sig.
Derudover sætter styrelsen ind med en rådgivningsindsats langt tidligere, end det
tidligere har været tilfældet.
Regeringen har derudover i marts måned i år fremsat et forslag til Danmarks første
hjemrejselov, som bl.a. indeholder en række nye initiativer på hjemrejseområdet.
De nye initiativer skal samlet set sikre, at myndighederne har bedre forudsætninger
for at få flere til udlændinge uden lovligt ophold til at rejse hjem.
3.
Der er i forhold til at antallet af udsendelser i 2020 ingen tvivl om, at COVID-19
har haft en indflydelse, da pandemien har gjort det vanskeligt at udsende udlæn-
dinge uden lovligt ophold i Danmark.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at udlændingemyndighederne ligesom resten
af Danmark har måttet tage ansvar for at begrænse smittespredningen. Jeg orien-
terede således skriftligt Udlændinge- og Integrationsudvalget den 27. marts 2020
om beslutningen om at sætte en række opgaver på udlændingeområdet i bero, her-
under påsete og ledsagede udsendelser til EU- og tredjelande. Dette arbejde blev
genoptaget igen i sommeren 2020, og samtidig blev ansvaret for udsendelsesarbej-
det overdraget fra politiet til den nyoprettede Hjemrejsestyrelse.
4.
Jeg vil afslutningsvis gerne understrege, at der ikke er nogen lette løsninger, som
uden videre kan få alle de udfordringer, der er med at udsende udlændinge uden
lovligt ophold, til at forsvinde. Der er derimod behov for et tålmodigt rugbrødsar-
bejde. Regeringen vil derfor også fortsætte med at have fokus på at sikre, at flere
rejser.
Mattias Tesfaye
/
Louise Ersbøll Leimand
Side
3/3