Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2370970_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspm. U (alm. del)
UUI
6. april 2021
Hvornår:
DET TALTE ORD GÆLDER
Spørgsmål U:
Vil ministeren redegøre for regeringens syn på sammen-
hængen mellem muslimsk indvandring og forekomsten af
voldtægter, seksuel vold og anden kvindeundertrykkelse i
det danske samfund og redegøre for, hvad ministeren ag-
ter at gøre ved de nævnte problemer, som i vid udstræk-
ning er betingede af den muslimske masseindvandring?
Der
henvises bl.a. til Ayaan Hirsi Alis nye bog ’Frit bytte’
udkommet den 9. februar 2021.
26. marts 2021
Sags nr.
Akt-id
2021 - 3018
1529606
Tekst:
Tak for spørgsmålet.
Jeg vil starte med at sige, at jeg håber, at der ikke er
tvivl om, hvordan regeringen ser på voldtægt, seksuel
vold og kvindeundertrykkelse. Der er ingen undskyld-
ninger. Der er ingen bortforklaringer. Der kan kun være
fordømmelse. Voldtægt er en de værste forbrydelser,
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 6/4-21 om regeringens syn på sammenhængen mellem muslimsk indvandring og forekomsten af voldtægter, seksuel vold og anden kvindeundertrykkelse i det danske samfund, jf. samrådsspørgsmål U, til udlændinge- og integrationsministeren
2
man kan forestille sig, og de skyldige skal dømmes
hårdt.
Jeg håber også, at spørgeren, Folketingets partier og de
fleste danskere ved, hvordan regeringen ser på landets
integrationsproblemer, og den naivitet og berørings-
angst, der har været kendetegnende for udlændinge- og
integrationsdebatten i alt for mange år.
Men med samrådet rejses der vigtige spørgsmål
både
politisk, men også i forhold til, hvilket land Danmark
skal være
og jeg hilser enhver anledning til at tage
debatten velkommen.
Der er ingen tvivl om, at integrationsproblemerne i
Danmark primært har rod i de seneste årtiers folkevan-
dring fra Nordafrika og Mellemøsten til Nord- og Vest-
europa. Det gælder selvfølgelig også i forhold til krimi-
nalitet og kvindeundertrykkelse. Og jeg synes, at det er
oplagt, at kultur og religion selvfølgelig også spiller en
rolle.
Jeg forstår godt, at mange mennesker igennem tiden
har sat kursen mod Europa og Danmark. Hvem ville
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 6/4-21 om regeringens syn på sammenhængen mellem muslimsk indvandring og forekomsten af voldtægter, seksuel vold og anden kvindeundertrykkelse i det danske samfund, jf. samrådsspørgsmål U, til udlændinge- og integrationsministeren
3
ikke hellere bo her, hvis alternativet var krig, armod,
social uro, religiøs ekstremisme eller dårlige fremtids-
udsigter?
Men jeg kommer aldrig til at forstå behovet for at tage
de dårligste dele af det, man forlod, med sig. Som ek-
sempelvis et nedsættende kvindesyn. Det er en mang-
lende respekt for vores danske samfund.
De holdninger gør det svært at passe ind i vores land.
De skaber parallelsamfund. Og de går alt for ofte ud
over kvinder, der bliver fastlåst i normer, som for
længst burde være endt på historiens losseplads.
Mange indvandrere og efterkommere
også med rod i
muslimske lande
bidrager positivt til det danske sam-
fund. Og ser med samme fordømmelse som alle os an-
dre på det, der foregår i visse indvandrermiljøer
ofte
bag nedrullede gardiner.
Men det er stadig meget lang vej i mål. Man kan bare
kaste et blik på statistikkerne.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 6/4-21 om regeringens syn på sammenhængen mellem muslimsk indvandring og forekomsten af voldtægter, seksuel vold og anden kvindeundertrykkelse i det danske samfund, jf. samrådsspørgsmål U, til udlændinge- og integrationsministeren
4
Der var flere unge kvinder med oprindelse i lande i pri-
mært Mellemøsten og Nordafrika på krisecentre i 2019,
end der var unge kvinder med dansk oprindelse.
Og kriminalitetsindekset for indvandrere og især efter-
kommere fra MENAP-landene og Tyrkiet er alt, alt for
højt.
Eksempelvis har mandlige efterkommere fra MENAP-
landene og Tyrkiet et alderskorrigeret kriminalitetsin-
deks på 277 mod 142 for mandlige efterkommere fra
de øvrige ikke-vestlige lande.
Der er heller ingen tvivl om, at der også er problemer,
når det handler mere specifikt om seksualforbrydelser.
Det bliver vi nødt til at tale åbent om.
Justitsministeriet udgav i 2017 en rapport om gernings-
mænd og gerningssituationer i sager om voldtægt og
andre seksualforbrydelser for årene 2010-2015. Der er
for de 6 år tale om 581 fældende strafferetlige afgørel-
ser for voldtægt.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 6/4-21 om regeringens syn på sammenhængen mellem muslimsk indvandring og forekomsten af voldtægter, seksuel vold og anden kvindeundertrykkelse i det danske samfund, jf. samrådsspørgsmål U, til udlændinge- og integrationsministeren
5
Af de 581 domfældte havde 28 procent ikke-vestlig
baggrund. Der er altså en klar overrepræsentation af
ikke-vestlige i statistikken.
Som jeg sagde indledningsvist, har vi været for naive.
Og for berøringsangste.
Så hvad gør vi ved det? Det er en stor opgave. Og des-
værre en opgave, som der endnu ikke er taget ordentlig
hånd om af skiftende regeringer.
Jeg vil som fokusere på tre emner: Udvisning. Til-
strømning. Og respekt for danske værdier. Men jeg vil
understrege, at ingen af de tre indsatser kan stå alene.
Først udvisning. Hvis en udlænding, der befinder sig i
Danmark, begår alvorlige forbrydelser, så skal han
i
det omfang det er muligt
udvises.
Og udvisningerne skal selvfølgelig effektueres, når ud-
lændingen har afsonet sin straf. Kriminelle udlændinge
der ikke udrejser af Danmark af egen drift, skal udsen-
des i det omfang, det overhovedet er muligt,. Det er en
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 6/4-21 om regeringens syn på sammenhængen mellem muslimsk indvandring og forekomsten af voldtægter, seksuel vold og anden kvindeundertrykkelse i det danske samfund, jf. samrådsspørgsmål U, til udlændinge- og integrationsministeren
6
helt entydig prioritet for regeringen. Bl.a. derfor opret-
tede regeringen sidste år Hjemrejsestyrelsen. Styrelsen
arbejder på højtryk på bl.a. at få de her mennesker til at
rejse ud.
Regeringen har også netop fremsat et forslag til en
hjemrejselov for Folketinget. Et formål med hjemrej-
seloven er at sikre, at myndighederne har de fornødne
redskaber til at understøtte, at udlændinge, som ikke
længere har ret til at opholde sig på Danmarks territo-
rium, udrejser. Det bør så vidt muligt ske frivilligt, men
hvis det ikke sker, er det myndighedernes opgave at
sikre, at vi gør alt, hvad vi kan for at gennemtvinge
pligten til at udrejse.
Derudover skal vi have styr på tilstrømningen og antal-
let af ikke-vestlige personer, der kommer til Danmark.
Vi skal i højere grad selv styre, hvor mange og hvilke
udlændinge der kommer til Danmark. Det er nødven-
digt, hvis vi skal bevare sammenhængskraften i vores
samfund.
Vi skal have stramme regler for familiesammenføring,
permanent ophold og statsborgerskab.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 6/4-21 om regeringens syn på sammenhængen mellem muslimsk indvandring og forekomsten af voldtægter, seksuel vold og anden kvindeundertrykkelse i det danske samfund, jf. samrådsspørgsmål U, til udlændinge- og integrationsministeren
7
Derudover er regeringen i gang med at udvikle et asyl-
system, hvor målet er at overføre asylsagsbehandlingen
til et tredjeland uden for EU. Det vil
alt andet lige
føre til færre spontane asylansøgere, der vil komme til
Danmark.
Og endelig skal vi stå urokkeligt fast, når de danske
værdier bliver udfordret. Vi står midt i en ny værdi-
kamp. Og den kamp drejer sig ikke mindst om synet på
kvinder i ekstremistiske kredse.
Vi må ikke se stiltiende til, mens mørke kræfter mod-
arbejder Danmark indefra.
Vi skal leve sammen
ikke adskilt. Derfor bekæmper
vi parallelsamfund. For at samle Danmark er det nød-
vendigt at sprede folk. Hvor vi bor, hvem vi omgås,
hvem vores børn går i skole med, har stor betydning
for, om man får Danmark ind under huden.
Vi siger også klart fra over for den ekstreme islamisme.
Der er for eksempel indført et tildækningsforbud. Reli-
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 6/4-21 om regeringens syn på sammenhængen mellem muslimsk indvandring og forekomsten af voldtægter, seksuel vold og anden kvindeundertrykkelse i det danske samfund, jf. samrådsspørgsmål U, til udlændinge- og integrationsministeren
8
giøse vielser af mindreårige er nu strafbart, og det frem-
går direkte af straffeloven, at negativ social kontrol vil
kunne straffes som psykisk vold, og straffen for perso-
ner, der fastholder andre i ægteskaber mod deres vilje,
er skærpet.
I denne måned har Folketinget strammet reglerne om
donationer til fx moskeer, hvis de modarbejder eller
underminere demokrati og grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder.
Og regeringen kommer til at gøre endnu mere for at
sikre, at både Gud og Allah har vigepligt, når religion
støder sammen med demokrati og ligestilling.
Tak for ordet. Jeg ser frem til en god debat.