Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2388559_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 6. april 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 389 (Alm. del) efter ønske fra Kristian Hegaard (RV) til udlændinge- og inte-
grationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 389:
Vil ministeren redegøre for, hvilke retningslinjer der gælder for syriske statsbor-
gere, der har fået inddraget eller nægtet forlænget deres opholdstilladelse, herun-
der ift. muligheden for at fastholde bopæl, arbejde og uddannelse, så længe der
ikke er udsigt til, at der kan ske tvangsmæssig udsendelse?
Svar:
1.
Udlændinge, som ved endelig afgørelse har fået nægtet forlænget eller inddraget
en opholdstilladelse, og som ikke har lovligt ophold på et andet grundlag, herunder
f.eks. processuelt ophold, har ved udrejsefristens udløb ikke længere lovligt ophold
i Danmark og skal derfor udrejse.
De rettigheder, som de pågældende udlændinge havde i kraft af opholdstilladelsen,
herunder retten til at opholde sig og arbejde i Danmark, er således ikke længere til
stede. Dette gælder, uanset om der er udsigt til, at der kan ske tvangsmæssig ud-
sendelse eller ej.
2.
En udlænding, der opholder sig her i landet og indgiver ansøgning om opholds-
tilladelse i medfør af § 7 (asyl), får som udgangspunkt udgifterne til underhold og
nødvendige sundhedsmæssige ydelser dækket af Udlændingestyrelsen, indtil ud-
lændingen meddeles opholdstilladelse, eller udlændingen udrejser eller udsendes,
jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 1, jf. dog stk. 3 og 4.
Har en udlænding, der ikke er omfattet af § 42 a, stk. 1, ikke ret til at opholde sig
her i landet, får udlændingen udgifterne til underhold og nødvendige sundheds-
mæssige ydelser dækket af Udlændingestyrelsen, hvis det er nødvendigt af hensyn
til forsørgelsen af udlændingen, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 2, jf. dog stk. 3 og
4.
5. maj 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 6202
1580027
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke retningslinjer der gælder for syriske statsborgere, der har fået inddraget eller nægtet forlænget deres opholdstilladelse, herunder ift. muligheden for at fastholde bopæl, arbejde og uddannelse, så længe der ikke er udsigt til, at der kan ske tvangsmæssig udsendelse, til udlændinge- og integrationsministeren
Udlændingestyrelsens forsørgelse omfatter bl.a. indkvartering på et asylcenter,
mad
i form af enten måltidsordning, cafeteriamåltider eller kontante ydelser til
køb af mad
nødvendig sundhedsbehandling, herunder nødvendige sociale foran-
staltninger, eventuelt udbetaling af kontante ydelser i øvrigt, undervisning til børn
samt undervisning og aktivering til voksne.
Det er en forudsætning for, at Udlændingestyrelsen kan afholde udgifterne til de
pågældendes forsørgelse, at de lader sig indkvartere på et asylcenter.
Det forhold, at en udlænding ikke ønsker at lade sig indkvartere på et asylcenter og
således fravælger Udlændingestyrelsens forsørgelse, indebærer ikke, at den pågæl-
dende derved får adgang til forsørgelse efter anden lovgivning.
3.
Børn i den undervisningspligtige alder, som er omfattet af Udlændingestyrelsens
forsørgelsespligt, skal deltage i særskilt tilrettelagt undervisning eller i en undervis-
ning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves efter den særskilt tilrette-
lagte undervisning, jf. udlændingelovens § 42 g, stk. 1, samt § 2, stk. 5, og § 7, stk.
1, i bekendtgørelse nr. 1224 af 12. august 2020 om undervisning og aktivering m.v.
af asylansøgere m.fl.
Undervisningen skal i indhold og omfang svare til den undervisning, der tilbydes
tosprogede elever i den danske folkeskole.
De pågældende børn kan derudover deltage i folkeskolens undervisning eller i un-
dervisning ved andre skoleformer efter godkendelse fra de kommunale skolemyn-
digheder eller vedkommende institution.
4.
Udlændinge over 18 år, som er omfattet af Udlændingestyrelsens forsørgelses-
pligt efter udlændingelovens § 42 a, stk. 1 eller 2, skal indgå en kontrakt med ind-
kvarteringsoperatøren. Kontrakten beskriver de nødvendige opgaver i forbindelse
med driften af indkvarteringsstedet, som udlændingen skal udføre, samt den akti-
vering og undervisning, som den pågældende skal deltage i, jf. udlændingelovens §
42 c.
Formålet med undervisning og aktivering af de pågældende udlændinge er at med-
virke til at skabe en meningsfuld og konstruktiv hverdag for den enkelte, at bidrage
til at øge den pågældendes ansvar for eget liv og for det fællesskab, der eksisterer
på indkvarteringsstedet, og at lette en tilbagevenden til hjemlandet.
17-årige udlændinge, som er omfattet af Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt
efter udlændingelovens § 42 a, stk. 1 eller 2, kan deltage i samme undervisnings-
og aktiveringstilbud som voksne udlændinge i samme situation.
5.
Hvis en række betingelser er opfyldt, er der adgang til at lade sig indkvartere
privat, jf. udlændingelovens § 42 l, stk. 1 eller 3, at lade sig indkvartere i egenfinan-
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke retningslinjer der gælder for syriske statsborgere, der har fået inddraget eller nægtet forlænget deres opholdstilladelse, herunder ift. muligheden for at fastholde bopæl, arbejde og uddannelse, så længe der ikke er udsigt til, at der kan ske tvangsmæssig udsendelse, til udlændinge- og integrationsministeren
sieret bolig, jf. udlændingelovens § 42 k, stk. 1, og at tage beskæftigelse, jf. udlæn-
dingelovens § 14 a. Det er bl.a. en betingelse, at der skal være indgivet en ansøgning
om asyl i medfør af udlændingelovens § 7.
Mattias Tesfaye
/
Kenny Rasmussen
Side
3/3