Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2370974_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 18. marts 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 369 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Andreas
Steenberg (RV) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 369:
I sager om familiesammenføring mellem en dansk statsborger og en tredjelands-
statsborger er én af mulighederne for bankgaranti at deponere hele beløbet. Ren-
terne på disse er nu blevet negative. Har ministeren gjort sig overvejelser om, hvor-
dan de berørte par skal forholde sig til det? Vil det få nogen indflydelse, at bankerne
trækker renterne direkte fra garantien?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at det følger af udlændinge-
lovens § 9, stk. 4, 1. pkt., at ægtefællesammenføring normalt skal betinges af, at
den herboende person, som det påhviler at forsørge ansøgeren, i en periode på 10
år stiller økonomisk sikkerhed for 100.000 kr. til dækning af eventuelle fremtidige
offentlige udgifter til hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven til
ansøgeren, jf. udlændingelovens § 9, stk. 27.
Kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse stilles ikke, hvis ganske særlige grunde,
herunder hensynet til familiens enhed, afgørende taler imod, at kravet stilles.
Af udlændingelovens § 9, stk. 4, 4. pkt., fremgår det, at det angivne beløb i 1. pkt.
er fastsat i 2018-niveau og reguleres fra og med 2019 én gang årligt den 1. januar
efter satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. I 2021 er be-
løbet, der skal stilles som økonomisk sikkerhed, 106.120,80 kr.
Det følger af udlændingelovens § 9, stk. 27, 1. pkt., at hvis en opholdstilladelse er
betinget af, at den herboende person har skullet stille økonomisk sikkerhed, jf. stk.
4, og der senere ydes ansøgeren hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integra-
tionsloven, skal kommunalbestyrelsen tvangsinddrive det beløb, der er stillet til sik-
kerhed, som betaling for hjælpen. Dette gælder dog ikke offentlige udgifter til hjælp
efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven, som ydes ansøgeren, efter at
Side
1/2
12. april 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 5334
1563776
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 369: MFU spm. om sager om familiesammenføring mellem en dansk statsborger og en tredjelandsstatsborger er én af mulighederne for bankgaranti at deponere hele beløbet. Renterne på disse er nu blevet negative. Har ministeren gjort sig overvejelser om, hvordan de berørte par skal forholde sig til det? Vil det få nogen indflydelse, at bankerne trækker renterne direkte fra garantien, til udlændinge- og integrationsministeren
den pågældende er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse eller en ny opholds-
tilladelse på et andet grundlag, jf. udlændingelovens § 9, stk. 27, 2. pkt., jf. § 9, stk.
26, 2. pkt.
Det fremgår af udlændingelovens § 9, stk. 36-38, at den økonomiske sikkerhed, der
skal stilles i forbindelse med ægtefællesammenføring, kan nedsættes gradvist, hvis
den ægtefællesammenførte består danskprøver på hhv. A1-niveau og A2-niveau el-
ler andre danskprøver på tilsvarende eller højere niveau og en afsluttende prøve i
dansk.
Den økonomiske sikkerhed kan stilles enten i form af en anfordringsgaranti stillet
af et pengeinstitut eller en deponeringskonto, hvori kommunalbestyrelsen har
pant, jf. § 4, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 903 af 6. juni 2020 om sikkerhedsstillelse
efter udlændingelovens § 9, stk. 4, eller § 9 c, stk. 1, 2. pkt., jf. § 9, stk. 4, til dækning
af offentlige udgifter til hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har indhentet et bidrag fra Erhvervsmi-
nisteriet, som har oplyst følgende:
”Pengeinstitutterne ændrer løbende i beløbsgrænserne for opkrævning af
negative renter. På nuværende tidspunkt kan det konstateres, at blandt de
største pengeinstitutter har Jyske Bank, Sydbank og Spar Nord fastsat en
grænse på 100.000 kr. for privatkunder, der har Nemkonto i banken. De øv-
rige af de største institutter har så vidt vides fastsat en grænse på 250.000
kr. Det er Erhvervsministeriets indtryk, at grænserne generelt gælder i til-
fælde, hvor kunden har sin Nemkonto i instituttet. Har kunden sin Nemkonto
i et andet institut, vil der typisk blive opkrævet negative renter af hele inde-
ståendet.”
Der er således flere pengeinstitutter, der ikke opkræver negative renter af et inde-
stående på 106.120,80 kr. på en deponeringskonto, hvis den pågældende har sin
Nemkonto i pengeinstituttet. Udlændinge- og Integrationsministeriet kan endvi-
dere oplyse, at det ikke vil have betydning i forhold til den ægtefællesammenførtes
opholdsgrundlag, hvis den økonomiske sikkerhed er stillet i form af en deponerings-
konto i et pengeinstitut, der opkræver negative renter af beløbet fra kontoen.
Mattias Tesfaye
/
Øzlem Akar
Side
2/2