Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2359915_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 15. marts 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 360 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Jacob
Mark (SF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 360:
Vil ministeren redegøre for sin holdning til de udfordringer, Olav Storm Johannsen,
forstander på Ranum Efterskole College, redegør for i sit brev til regeringen, jf. UUI
alm. del
bilag 101 og særligt forholde sig til følgende?
At SIRI ikke overholder fristerne for orientering af eleverne.
At SIRI giver afslag på alle ansøgninger uden egentlig sagsbehandling.
At SIRI ikke skelner mellem indrejste og personer, der allerede opholder sig i Dan-
mark, når de afviser en ansøgning om opholdstilladelse.
Om det er rimeligt at ødelægge skoleåret for børn og unge, der allerede befinder
sig i Danmark, med henvisning til § 12 d, stk. 3, nr. 2, i lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme.
Det hensigtsmæssige i at bede unge om at krydse landegrænser under en pan-
demi.
Spørgsmålet bedes besvares generelt således, at det ikke er nødvendigt at gøre be-
svarelsen fortrolig.
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Styrelsen for
International Rekruttering og Integration (SIRI). SIRI har oplyst følgende:
”SIRI
vurderer i samtlige sager, hvorvidt udlændinge, som har indgivet
en ansøgning om opholdstilladelse i Danmark, er omfattet af Bekendt-
gørelse om i visse tilfælde at fravige Styrelsen for International Rekrut-
tering og Integrations forpligtelse til at meddele opholdstilladelse med
henblik på studie-, praktikant- og au pair-ophold som følge af COVID-
19, herunder om ansøgningen er indgivet af en udlænding, som alle-
rede opholder sig i Danmark i medfør af en tidsbegrænset opholdstil-
ladelse.
Side
1/3
23. marts 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 5233
1562220
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 360: MFU spm. om ministeren vil redegøre for sin holdning til de udfordringer, Olav Storm Johannsen, forstander på Ranum Efterskole College, redegør for i sit brev til regeringen, jf. UUI alm. del – bilag 101, til udlændinge- og integrationsministeren
Ansøgere, som er omfattet af bekendtgørelsen, vil blive meddelt afslag
på ansøgningen om opholdstilladelse og samtidig få deres sagsbe-
handlingsgebyr indbetalt til SIRI refunderet.
Ansøgere, der er omfattet af bekendtgørelsen, men som derudover ud
fra en umiddelbar vurdering heller ikke opfylder betingelserne for at
opnå en opholdstilladelse efter de sædvanlige regler i udlændingelo-
ven og tilhørende bekendtgørelser, vil som udgangspunkt få et afslag
efter bekendtgørelsen og tilbagebetalt gebyret. Derudover vil SIRI
også meddele udlændingen, at denne ikke opfylder betingelserne for
at opnå en opholdstilladelse, hvis bekendtgørelsen ikke var gældende.
SIRI fastsætter i forbindelse med afslag eller afvisninger på ansøgnin-
ger om opholdstilladelse udrejsefrister i overensstemmelse med ud-
lændingelovens § 33.
For udlændinge, som hidtil har haft opholdstilladelse i Danmark, fast-
sættes udrejsefristen til 1 måned, medmindre udlændingen fortsat har
en gyldig opholdstilladelsen på afgørelsestidspunktet.
I afgørelser, hvor en udlænding ikke tidligere har haft en opholdstilla-
delse, fx fordi udlændingen er indrejst på visumfrit ophold eller på tu-
ristvisum, fastsættes udrejsefristen til syv dage, hvis udlændingen på
afgørelsestidspunktet har overskredet visumperioden/den visumfri
periode på 90 dage.
Hvis en udlænding derimod ikke har overskredet visumperioden/den
visumfrie periode, vejledes udlændingen om at udrejse i overensstem-
melse med visummet/den visumfrie periodes udløb.
Sendes afgørelsen ikke til e-boks (som modtages samme dag), men
med almindelig post, tillægger SIRI syv dage til udrejsefristen som følge
af ekspeditionstiden hos postvæsenet.
SIRI har med hjemmel i udlændingeloven mulighed for at udsætte ud-
rejsefrister, hvis særlige grunde taler herfor, og hvis udlændingen do-
kumenterer, hvilke konkrete udrejsehindringer der
foreligger. ”
Jeg har stor forståelse for, at
bekendtgørelse nr. 143 af 31. januar 2021 om i visse
tilfælde at fravige Styrelsen for International Rekruttering og Integrations forplig-
telse til at meddele opholdstilladelse med henblik på studie-, praktikant- og au pair-
ophold som følge af COVID-19,
kan skabe udfordringer. Det er dog vurderingen, at
dette midlertidige tiltag er påkrævet for at begrænse introduktionen af nye kendte
og endnu ukendte virusvarianter, da disse udgør en betydelig risiko for, at smitten
kan stige eksponentielt i de kommende måneder. Bekendtgørelsen skal desuden
ses i sammenhæng med de skærpede rejserestriktioner, som blev indført den 9.
januar 2021.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 360: MFU spm. om ministeren vil redegøre for sin holdning til de udfordringer, Olav Storm Johannsen, forstander på Ranum Efterskole College, redegør for i sit brev til regeringen, jf. UUI alm. del – bilag 101, til udlændinge- og integrationsministeren
Når der stilles krav om, at ansøgerne skal have lovligt ophold på baggrund af en
opholdstilladelse for at være undtaget af bekendtgørelsen skyldes det, at det er
vurderingen, at der ellers ville være en risiko for, at udlændinge fra visumfri lande
vil kunne omgå formålet med bekendtgørelsen ved at rejse ind over grænsen for
derefter at søge og opnå opholdstilladelse.
Jeg følger situationen tæt og er indstillet på, at vi hurtigst muligt åbner op for med-
delelsen af opholdstilladelser, når situationen tillader det.
Mattias Tesfaye
/
Jonas From Soelberg
Side
3/3