Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2367796_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 12. marts 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 358 (Alm. del) efter ønske fra Rasmus Stoklund (S) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 358:
Kan ministeren oplyse, om det fortsat er muligt for flygtninge at rejse til deres hjem-
land på ferie uden at få inddraget deres opholdstilladelse, og kan ministeren i så
fald bede Flygtningenævnet oplyse, hvordan det kan være muligt? Der henvises til
artikle ”Næv : Flygt i ge å holde ferie i hje la det” på berli gske.dk de 19.
maj 2015.
Svar:
1.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Udlændinge- og Integrationsministe-
riet indhentet et bidrag fra Flygtningenævnet, der har oplyst følgende:
”Det
fremgår af udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4, at en tidsbegræn-
set eller tidsubegrænset opholdstilladelse altid kan inddrages, når en
udlænding, der har opholdstilladelse efter § 7 eller 8, stk. 1 og stk. 2,
rejser på ferie eller andet korterevarende ophold til et land, hvor den
myndighed, der har givet opholdstilladelsen, har fundet, at udlændin-
gen risikerer forfølgelse omfattet af § 7, og forholdene, der har be-
grundet opholdstilladelsen, har ændret sig på en sådan måde, at ud-
lændingen ikke længere risikerer sådan forfølgelse, jf. § 7 og § 8, stk. 1
og 2.
Bestemmelsen blev indsat i udlændingeloven ved lov nr. 572 af 31 maj
2010, og det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen (Lovforslag
nr. L 188 af 26. marts 2010), at inddragelsen efter § 19, stk. 2, nr. 4,
kan ske, uanset om der er tale om en ændring i de generelle forhold i
hjemlandet, eller om der er tale om en ændring i den enkelte udlæn-
dings situation i hjemlandet.
7. april 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 5134
1560545
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 358: Spm., om det fortsat er muligt for flygtninge at rejse til deres hjemland på ferie uden at få inddraget deres opholdstilladelse, til udlændinge- og integrationsministeren
Det fremgår videre af udlændingelovens § 19, stk. 3, at en opholdstil-
ladelse kan inddrages efter 19, stk. 2, nr. 4, indtil 10 år efter det tids-
punkt, hvor opholdstilladelsen er meddelt første gang. Ved afgørelse
om inddragelse af en opholdstilladelse efter § 19, stk. 2, nr. 4, skal det
tillægges betydelig vægt, at udlændingen ved frivilligt at rejse til det
land, hvor den myndighed, der har givet opholdstilladelsen, har fun-
det, at udlændingen risikerer forfølgelse omfattet af § 7, selv har skabt
en formodning om, at de forhold, der har begrundet opholdstilladel-
sen, har ændret sig på en sådan måde, at udlændingen ikke længere
risikerer forfølgelse, jf. § 7 og § 8, stk. 1 og 2.
Bestemmelsen blev indsat i udlændingeloven ved lov nr. 102 af 3. fe-
bruar 2016. Af bemærkningerne til bestemmelsen (Lovforslag nr. L 87
af 10. december 2015) fremgår blandt andet følgende:
”Forret i gsrejser, ferierejser og lig e de kortvarige ophold i
hjemlandet land må således efter regeringens opfattelse i fra-
været af bevis for det modsatte skulle anses som grundlag for at
inddrage en opholdstilladelse efter udlændingelovens § 19, stk.
2, nr. 4.
Formodningen for, at der skal ske inddragelse af en opholdstil-
ladelse, kan afkræftes, hvis flygtningen i forbindelse med be-
handlingen af inddragelsessagen kan dokumentere, at der lå
ganske særlige omstændigheder til grund for tilbagerejsen,
f.eks. fordi et enkeltstående besøg var påkrævet på grund af
dødsfald eller alvorlig sygdom hos et nærtstående familiemed-
lem.
Udlændingemyndighederne skal ved vurderingen af baggrun-
den for rejsen til hjemlandet lægge vægt på, om flygtningen
forud for udrejsen har fået imødekommet en begrundet ansøg-
ning om ophævelse af en udstedt rejsepåtegning i flygtningens
konventionspas og fremmedpas, jf. afsnit 4.1.2 ovenfor, eller
om flygtningen er udrejst af Danmark til hjemlandet uden for-
udgående kontakt til de danske udlændingemyndigheder eller
på trods af et afslag på en ansøgning om ophævelse af en rejse-
påtegning.
Hvis udlændingen ikke kan godtgøre, at vedkommende har for-
søgt at opnå de danske myndigheders godkendelse af en ansøg-
ning om ophævelse af en udstedt rejsepåtegning, eller ikke på
overbevisende måde kan redegøre for, hvorfor vedkommende
er rejst til hjemlandet uden forudgående kontakt til de danske
udlændingemyndigheder eller på trods af et afslag på en ansøg-
ning om ophævelse af rejsepåtegning, vil dette skulle tillægges
processuel skadevirkning i forbindelse med sagens afgørelse og
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 358: Spm., om det fortsat er muligt for flygtninge at rejse til deres hjemland på ferie uden at få inddraget deres opholdstilladelse, til udlændinge- og integrationsministeren
2367796_0003.png
således tale imod, at der lå ganske særlige omstændigheder til
gru d for tilbagerejse .”
Det beror således på en konkret og individuel vurdering af, om betin-
gelserne i § 19 er opfyldt, om der kan ske inddragelse af en opholdstil-
ladelse, som er meddelt i medfør af §§ 7 og 8, stk. 1 og 2. Bestemmel-
serne skal administreres i overensstemmelse med Danmarks interna-
tionale forpligtelser, jf. udlændingelovens 19 a, stk. 1.
En manuel gennemgang af Flygtningenævnets praksis vedrørende ind-
dragelse af opholdstilladelser på grund af ferierejser og lignende til
hjemlandet for perioden fra 1. januar 2016 til 24. marts 2021 og såle-
des efter den seneste lovændring viser, at Flygtningenævnet har truf-
fet afgørelse i ni sager, heraf fem stadfæstelser, tre omgørelser og en
hjemvisning.”
Flygtningenævnet har som eksempel på en stadfæstelse henvist til den seneste af-
gørelse fra januar 2021 vedrørende en mandlig statsborger fra Irak. Afgørelsen, der
har nummeret Irak/2021/53/, kan læses her:
https://fln.dk/da/Praksis
Flygtningenævnet har i øvrigt henvist til Flygtningenævnets formandskabs årlige
beretninger, senest den 28. beretning 2019, afsnit 6.3, s. 403 ff., og til nævnets
hjemmeside www.fln.dk, hvor nævnets afgørelser offentliggøres løbende.
Mattias Tesfaye
/
Kenny Rasmussen
Side
3/3