Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2367794_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 11. marts 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 348 (alm. del) efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF) til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 348:
Vil ministeren redegøre for, om lovgivningen i Østrig indeholder særlige bestem-
melser, der forbyder muslimske organisationer og moskéer at være finansieret fra
udlandet og pålægger imamer at tale tysk, herunder om andre udenlandske forkyn-
dere pålægges samme tyskkrav? Vil ministeren samtidig oplyse, om der er krav om,
at udenlandske forkyndere skal udvise en positiv tilgang til samfundet og staten, for
at kunne bevare tilladelsen til at forkynde i Østrig.
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet bi-
drag fra Udenrigsministeriet.
Udenrigsministeriet har oplyst, at det ifølge den østrigske Islamlovs
§
6 er et krav,
at finansieringen til trosamfundets sædvanlige virke til tilfredsstillelse af sine med-
lemmers religiøse behov skal være indenlandsk tilvejebragt.
Ifølge ambassaden i Wiens oplysninger er det de løbende driftsomkostninger, der
er afgørende. Der er således eksempler på enkeltdonationer fra udlandet, som er
gennemført og af de østrigske myndigheder ikke vurderes at falde ind under disse
bestemmelser i Islamloven.
Udenrigsministeriet har desuden oplyst, at Østrigs Islamlov ikke indeholder krav
om, at forkyndelsessproget skal være tysk, og at der ej heller er krav om, at prædi-
kener skal oversættes og/eller sendes til myndighederne. Krav om sprogkundska-
ber kommer derimod til udtryk i Islamlovens § 11, hvoraf det fremgår, at trossam-
fundene har ret til at yde religiøs bistand (sjælesorg mv.) til dets medlemmer, som
er 1) medlem af forbundshæren eller 2) befinder sig i retslig eller administrativ va-
retægtsarrest (-fængsling) eller 3) er indlagt på offentlige sygehuse eller opholder
sig i forsørgelses- eller plejehjem m.v.
7. april 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 5132
1573190
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 348: Spm. om ministeren vil redegøre for, om lovgivningen i Østrig indeholder særlige bestemmelser, der forbyder muslimske organisationer og moskéer at være finansieret fra udlandet og pålægger imamer at tale tysk, herunder om andre udenlandske forkyndere pålægges samme tyskkrav? Vil ministeren samtidig oplyse, om der er krav om, at udenlandske forkyndere skal udvise en positiv tilgang til samfundet og staten, for at kunne bevare tilladelsen til at forkynde i Østrig, til udlændinge- og integrationsministeren
Ifølge loven skal personer, der ønsker at yde førnævnte religiøse bistand i statslige
institutioner, være
’fagligt og personligt egnet’
for at være erettiget hertil. Det
kræves bl.a., at de pågældende har taget en uddannelse i henhold til Islamlovens §
24 (teologiuddannelse på Wiens universitet) eller en tilsvarende uddannelse, har
tre års relevant arbejdserfaring samt tyskkundskaber på niveau med studenterek-
samen. Videre kræves det, at den pågældende person er bemyndiget til at udøve
sjælesorg mv. i statslige institutioner - bemyndigelsen skal gives af det trossamfund,
som den pågældende person er medlem af.
Østrigs Kultusamt har over for ambassaden bekræftet, at lignende bestemmelser
om tyskkundskaber ikke gør sig gældende i de særbestemmelser, der gælder for de
15 andre anerkendte trossamfund og kirker i Østrig.
Udenrigsministeriet har endelig oplyst, at det ifølge Islamlovens § 4, stk. 3, bl.a. er
en forudsætning for, at et islamisk trossamfund kan erhverve sig status som juridisk
person i Østrig, at trossamfundet skal have en grundlæggende positiv tilgang til
samfundet og staten. Videre er trossamfundene forpligtet til at inddrage forkynde-
res hverv, hvis disse med deres handlinger bringer den offentlige sikkerhed, orden,
sundhed, moral eller andres rettigheder og friheder i fare.
Østrigs Kultusamt har over for ambassaden i Wien oplyst, at lignende bestemmel-
ser ikke fremgår af særbestemmelserne, der gælder for de 15 andre anerkendte
trossamfund og kirker i Østrig, mens man dog gør opmærksom på, at sammenspillet
mellem alle trossamfundene og den østrigske stat og samfund grundlæggende er
aseret på et ’kooperationsprin ip’, der forudsætter en positiv
grundindstilling over
for samfundet og staten.
Mattias Tesfaye
/
Louise Michaëlis
Side
2/2